Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Hallon
lenaskeå skrev:Kom att tänka på tri-cotti. Den är elastisk & du behöver inte knyta.
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... &p=7696302
http://www.stellaris.se/product_info.ph ... cts_id=130

Inte så svår att sy bara man vet måtten
Jag tänkte också på en "tricotti", eller easyhug. Inga knutar och lite mindre tyg! (Jag har en hemsydd som är till salu för en mycket billig peng. PM'a för bild, mått och pris om du är intresserad.)

Välkommen hit förresten! Kul att du har hittat oss! Själv jobbar jag på att få mina arbetsterapeutkollegor som jobbar med funktionshindrade småbarnsföräldrar att lära sig om ergonomiskt bärande.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Suskiv skrev: ett tips gällande bilen är att ni kör med bilstol direkt istället för babyskydd. Då sitter stolen monterad hela tiden. Bara att rulla fram med rullstolen på utsidan och lyfta över bebisen i bilstolen. Knäppa fast bebisen kan du sen göra när du sitter i förarsätet eller om du är i hyfsar dagsform så kan du ställa dig upp och knäppa för att sen sätta dig ner igen. Jag tror det snabbt blir mycket bökigare att flytta bebis inne i bilen, är ju trångt. Sjalen kan du dock ha på dig när du kör bil.
Men det finns ju gott om babyskydd som har en ställning som man monterar i bilen så att man bara ställer ner skyddet i den så klickar den fast där. Bara för att man har ett babyskydd behöver man ju inte lyfta ur hela skyddet om man inte vill. Eller jag kanske missförstod din poäng? :hmm:
Användarens profilbild
Av frida
:hello: hej och välkommen!
Klart du ska ha sjal på bb, man känner sig som en kung bland plastbaljorna när man har sin bebis närmast hjärtat 8) (och de andra glor i smyg)
Av T0va
Hallon skrev: Jag tänkte också på en "tricotti", eller easyhug. Inga knutar och lite mindre tyg! (Jag har en hemsydd som är till salu för en mycket billig peng. PM'a för bild, mått och pris om du är intresserad.)

Välkommen hit förresten! Kul att du har hittat oss! Själv jobbar jag på att få mina arbetsterapeutkollegor som jobbar med funktionshindrade småbarnsföräldrar att lära sig om ergonomiskt bärande.
Trevligt, ja vården har ingen koll alls på detta med föräldraskap, ingen jag har träffat har kunnat ge några tips alls. Är väl tyvärr lite så att man inte hänger med att många som har rörelsehinder faktiskt kan skaffa barn nuförtiden, även om det gick förut också så är det nog fler nu.

En av mina vänner som fick barn för 15 år sedan hade sin i ett såntdär litet blått babyskydd man kunde låna på bvc på den tiden. Han spände fast det i knät runt sig själv. Måste varit otroligt otympligt och behöva ta av och på varje gång man ska förflytta sig. Fördel med sele/sjal är att jag kan flytta från rullstolen till tex. soffan utan att behöva lyfta barnet en massa, varje sådant lyft jag kan slippa är bra.

Vi kommer ha ett babyskydd fast i bilen, som går att ha på vagnen också. Måste ha ett babyskydd i början eftersom vi kommer åka med svärmor endel men att det ska fungera i mina föräldrars bilar utan att det ska bli jättemycket att bära på. Så får vi se vad som fungerar och inte, jag hoppas att liten gärna vill bli buren nära så jag kan slippa köra vagn. Men den borde vara rätt van att åka med mig i magen och då kanske det blir naturligt att fortsätta göra det sen med.

Många säger ju att deras små blir galna när de sätter sig ner och de måste gå hela tiden, kanske är för att bebisarna är vana med att det skumpar och rör sig på ett visst sätt när man går från magen. Man kan ju förstå att det kan kännas lite förvirrande när man bott i en trång mage i 9månader och sen helt plötsligt ska ligga på rygg och åka på hjul i en stor vagn.
Användarens profilbild
Av Suskiv
T0va skrev:tackar för de andra tipsen om sjalar :)

Vi har skaffat vagn som jag kan köra samtidigt som jag kör rullstolen, blir en hand på varje men det är inget som är kul när det är lite uppför eller kanter och dörrar ska vi inte prata om. Tror inte så många i min situation vet om sjalar, de som jag fått tips om har bara använt babybjörn-sele och sen när barnet är stabilt nog att sitta ok i knät så har de haft ett brett band kring sin och barnets midja. Men det känns som en sjal även då kan ge mer stabilitet för barnet åt sidorna än ett band. Tänkte testa moby först och skriva på de forum jag vet är riktade till personer med rörelsehinder, har skrivit där om våra lösningar med säng och vagn. Så kanske fler kan hitta en lösning med sjal istället för att försöka hålla fast barnet med en hand och köra med andra.

Tror säkert det blir att prova oss fram, vem vet jag kanske tom. kan få sambon att vilja testa.

Skulle vara guld värt om bebis ligger skönt i en sjal på BB så kan jag också "gå" runt med den i korridorerna. Köra plastbalja är lite för avancerat. Var på BB för ett tag sedan och såg hur alla föräldrar gick runt och tänkte att det där kan jag inte göra själv, och sambon kommer nog behöva få ta lite pauser han med och få luft. :)
Jag hade rullstolen fortfarande på BB (satt i rullstol pga foglossning) och jag gick faktiskt aldrig runt i korridorerna. Stannade inne på rummet och hade blöjor, handdukar osv i närheten av sängen så jag kunde byta i sängen för att slippa röra på mig så mycket. Eftersom min man inte kunde stanna så hade jag även mycket hjälp av personalen som bar in maten till mig tex.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
frida skrev::hello: hej och välkommen!
Klart du ska ha sjal på bb, man känner sig som en kung bland plastbaljorna när man har sin bebis närmast hjärtat 8) (och de andra glor i smyg)
På SÖS sitter det knytinstruktioner på insidan av dörrarna på alla BB-rum :thumbup:
Det står även att om man vill kommer personalen och hjälper en att knyta!
Användarens profilbild
Av Hallon
T0va skrev:
Hallon skrev: Jag tänkte också på en "tricotti", eller easyhug. Inga knutar och lite mindre tyg! (Jag har en hemsydd som är till salu för en mycket billig peng. PM'a för bild, mått och pris om du är intresserad.)

Trevligt, ja vården har ingen koll alls på detta med föräldraskap, ingen jag har träffat har kunnat ge några tips alls. Är väl tyvärr lite så att man inte hänger med att många som har rörelsehinder faktiskt kan skaffa barn nuförtiden, även om det gick förut också så är det nog fler nu.

En av mina vänner som fick barn för 15 år sedan hade sin i ett såntdär litet blått babyskydd man kunde låna på bvc på den tiden. Han spände fast det i knät runt sig själv. Måste varit otroligt otympligt och behöva ta av och på varje gång man ska förflytta sig. Fördel med sele/sjal är att jag kan flytta från rullstolen till tex. soffan utan att behöva lyfta barnet en massa, varje sådant lyft jag kan slippa är bra.

Vi kommer ha ett babyskydd fast i bilen, som går att ha på vagnen också. Måste ha ett babyskydd i början eftersom vi kommer åka med svärmor endel men att det ska fungera i mina föräldrars bilar utan att det ska bli jättemycket att bära på. Så får vi se vad som fungerar och inte, jag hoppas att liten gärna vill bli buren nära så jag kan slippa köra vagn. Men den borde vara rätt van att åka med mig i magen och då kanske det blir naturligt att fortsätta göra det sen med.

Många säger ju att deras små blir galna när de sätter sig ner och de måste gå hela tiden, kanske är för att bebisarna är vana med att det skumpar och rör sig på ett visst sätt när man går från magen. Man kan ju förstå att det kan kännas lite förvirrande när man bott i en trång mage i 9månader och sen helt plötsligt ska ligga på rygg och åka på hjul i en stor vagn.
Om du bor nära Göteborg så finns det en utställning på Hjälpmedelscenter väst http://www.hmcv.se/ som du kan kolla in. De har nog inga bärdon, men kanske andra prylar och ffa tips!
Av T0va
Emma_oh skrev:
frida skrev::hello: hej och välkommen!
På SÖS sitter det knytinstruktioner på insidan av dörrarna på alla BB-rum :thumbup:
Det står även att om man vill kommer personalen och hjälper en att knyta!
Så trevligt, har läst om endel som fått testa sjal på BB, borde finnas fler ställen som har sånt.

Bor tyvärr inte nära gbg, men har pratat lite med dem där om tips. Fast det handlade mest om höj och sänkbar säng, skötbord osv. som jag i mitt landsting inte kan få som hjälpmedel utan måste köpa själv.

Jag tror jag skulle bli galen av att sitta i ett litet rum flera dagar, de räknar med att jag får vara kvar ett tag eftersom min kropp nog inte kommer klara en förlossning så jättebra. Så att kunna ha liten nära utan att behöva ha någon i närheten är en liten dröm. Man vet ju inte riktigt hur mycket tid personalen har, sambon kommer nog stanna kvar hela tiden men även han behöver vila och få se något annat. :)

Får se om jag kommer bli en sjalfantast nu också, trodde inte jag skulle fixa något innan bebis komit har varit så insnöad på BB-sele.
Av T0va
Nu har vårat mirakel kommit, han föddes den 17 aug med KS eftersom jag bara blev sämre och sämre så blev det ett planerat snitt. Gick jättebra och han skrek direkt, redan på sjukhuset så bar min sambo honom i sjalen och han somnade direkt :)

De andra mammorna på BB skrattade när de såg min sambo gå runt där med bebis i sjalen men sambon var så nöjd och stolt.

Tyvärr så fick jag komplikationer av snittet, jag fick en kraftig infektion och en blödning så det blev en operation till 1 vecka efter snittet där jag var sängliggandes flera dagar och var mycket sjuk. Blev en vecka på sjukhus då jag inte kunde röra min bebis pga. alla smärtor :(

Men idag när han är 2.5vecka gammal så kändes magen ok, vid nya operationen så gjorde de ett vertikalt snitt också så min mage har snitt som ett uppochnedvänt T. Så nu testade jag sjalen och vi tog en promenad till kiosken här utanför och det gick så jättebra. Han skrek innan vi kom iväg men det blev lite varmt, fast väl ute så somnade han. Så underbart och villken frihet att jag kan ha med honom men ändå röra mig lätt.

Så nu har vi troligen löst problemet med hur vi ska ta oss till sjukhuset på tisdag, han får sitta i sjalen så blir det buss eller bil, om nu bilen vill starta. Men då kan jag få med honom på ett säkert sätt nu när sambon ska gå tillbaka till jobbet.

Villket underbart hjälpmedel sjal är :D
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Vilken jobbig start det blev för dig :( Hoppas att du slipper allt vad sådan skit heter nu framöver :heart:

Vad kul att det fungerar så bra för dig (och sambon) med sjalen!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?