Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av KATARINA
Lina Werning skrev:Nån som har koll på om det finns nån återförsäljare i Stockholm? Edenbaby har den, men skulle vilja prova innan jag köper.

(...apropå att det är synd om bebisar som blir sittande framåt
Det är ju tyvärr inte så att mina önskemål alltid går ihop med min unges. Båda min tjejer har haft en period efter 4 månader då de varken velat åka vagn, sjal, eller ergo-sele utan valt BabyBjörnen just för att de dinglar mer med benen (och kan sprattla) och kan sitta framåtvända(ryggen dög inte som alternativ förrän äldsta tösen kunde kika lite över axeln). Då yngsta är inne i en sån period just nu hoppas jag på att denna nya sele ska vara lösningen. Som det är nu släpar jag runt på både storasyster, dubbelvagn, BBn och en Manduca... För att bära i BBn längre än absolut nödvändigt är ju inte att tala om! )
Vi har den www.knyt-an.se och även www.babydesign.se och i Södertälje www.kokobello.se
Av Anil
Nu har jag köpt en (hos Knyt-An) och är så här långt SUPERnöjd. Lillan likaså. :vågen:

Har i och för sig inte jättestor vana av flera olika selar, men den är bra mycket skönare än min välanvända Manduca. Lillan gillar ju som sagt inte att sitta inåtvänd särskilt länge när hon är pigg och vaken, men är helnöjd med att sitta framåtvänd då. Och hon dinglar INTE speciellt mycket med benen utan sitter nästan i grodposition även framåt. Den känns mjuk, men ändå stadig. Kanske inte bästa alternativet för varma sommardagar dock då hela bärstycket är vadderat, men väldigt passande nu inför vintern. Huvudstödet fälls smidigt upp, alt viks ner. Kanske inte det bästa för större barn som vill somna på ryggen eftersom det inte räcker hela vägen då, men det känns som ett mindre problem.
Snygg är den också!
Av Clee
Clee skrev:Har den en tygpanel på insidan som Butterfly II? Eller sitter axelbanden fast i framstycket?
Ingen som kan svara på den här frågan? :shifty:

Sedan klurar jag på varför den är billigare än Butterfly II när den både verkar mer mångsidig och stadigare. :hmm:
Användarens profilbild
Av KATARINA
Clee skrev:Har den en tygpanel på insidan som Butterfly II? Eller sitter axelbanden fast i framstycket?
Har inte sett din fråga innan. Nej, den är inte som Butterfly II utan axelbanden sitter fast i sittdelen.
Av Clee
KATARINA skrev:
Har inte sett din fråga innan. Nej, den är inte som Butterfly II utan axelbanden sitter fast i sittdelen.
Tack för svar! Upplever du att Butterfly II har några fördelar gentemot Gemini? Funderar ju på om jag ska byta bort min.
Användarens profilbild
Av KATARINA
Clee skrev:
KATARINA skrev:
Tack för svar! Upplever du att Butterfly II har några fördelar gentemot Gemini? Funderar ju på om jag ska byta bort min.
Jag tycker att de inte går att jämföra riktigt, för trots att de är Beco båda 2 är de helt olika bärselar som sitter olika på olika personer. Det som Beco Butterfly II har är ju innertyget som en del tycker är bra för att det kan kännas säkrare att sätta barnet på ryggen och andra är hellre utan det tyget. Butterfly II har också en huva som huvudstöd medan Geminin har mer som ett nacksöd, det är också olika vad man tycker är bra. Generellt tror jag att Geminin passar större personer bättre än Butterflyen.
Användarens profilbild
Av mammagumman
Clee skrev:
Sedan klurar jag på varför den är billigare än Butterfly II när den både verkar mer mångsidig och stadigare. :hmm:
Hej
Jag säljer både Gemini och Butterfly så jag är partisk. Men här kommer lite mer jämförelser mellan de två selarna.

Beco Butterfly II
Har insats för spädbarn men även till de större barnen. De allra äldsta kan du sätta helt innanför alla lagren och då slippa knäppa i och ur på axlarna när du tar upp och ner barnet som du bär. BB II fungerar från nyfödd upp till 20 kg på mage och rygg. De minsta barnen sitter högt upp för att förhindra att de sjunker när för långt i selen och ligger där och återandas sin egen luft. Spädbarnsinsatsen håller även barnet i en upprätt ställnig. Den har ett rejält löstagbart huvudstöd som är lätt att fälla upp när barnet sitter på din rygg tack vare de långa tamparna. Tamparna är syda i dubbelt tyg och fästs på axeln mha tryckknappar. Hela selen sydd i dubbelt tyg men inte polstrad som Geminin. Det går inte att bära på höft eller framåtvänt i BB II. Men tack vare insatsen kan du tryggt flytta ditt barn från mage till rygg när det vill se sig om i världen.

Gemini
Fungerar från nyfödd till 16 kg. Har ingen insats. Barnet sitter hud emot hud i selen. Det har en polstrad panel (lite lik Babybjörn) som är rätt smal jämfört med andra ergnomiska bärseler. Axelbanden sitter fast i panelens överkant. De går att lossa nertill och korsa vilket möjliggör höftbärande. Genom att reglera bredden på panelen nertill mha tryckknappar kan du bära barnet framåtvänt. Panelen har en fast höjd vilket gör att barnet måste växa till sig för att inte hamna med ansiktet nere i panelen när det blir buret framåtvänt. Huvudstödet är helt integrerat i panelen och är helt enkelt en bit som viks ner eller upp. Huvudstödets fästs på axelbanden mha hakar som sitter fast med snören i panelens överkant. De är inte helt lätta att få tag i när du bär barnet på ryggen.

Jag vet inte om detta svarar på alla din frågor. Återkom gärna med fler. Vad gäller priset indikerar det nog att BB II är en mer "utvecklad" sele medan Gemini är lite mer basic förutom möjlilgheten att bära framåtvänt.
Användarens profilbild
Av KATARINA
mammagumman skrev:
Clee skrev:
Hej
Jag säljer både Gemini och Butterfly så jag är partisk. Men här kommer lite mer jämförelser mellan de två selarna.

Beco Butterfly II
Har insats för spädbarn men även till de större barnen. De allra äldsta kan du sätta helt innanför alla lagren och då slippa knäppa i och ur på axlarna när du tar upp och ner barnet som du bär. BB II fungerar från nyfödd upp till 20 kg på mage och rygg. De minsta barnen sitter högt upp för att förhindra att de sjunker när för långt i selen och ligger där och återandas sin egen luft. Spädbarnsinsatsen håller även barnet i en upprätt ställnig. Den har ett rejält löstagbart huvudstöd som är lätt att fälla upp när barnet sitter på din rygg tack vare de långa tamparna. Tamparna är syda i dubbelt tyg och fästs på axeln mha tryckknappar. Hela selen sydd i dubbelt tyg men inte polstrad som Geminin. Det går inte att bära på höft eller framåtvänt i BB II. Men tack vare insatsen kan du tryggt flytta ditt barn från mage till rygg när det vill se sig om i världen.

Gemini
Fungerar från nyfödd till 16 kg. Har ingen insats. Barnet sitter hud emot hud i selen. Det har en polstrad panel (lite lik Babybjörn) som är rätt smal jämfört med andra ergnomiska bärseler. Axelbanden sitter fast i panelens överkant. De går att lossa nertill och korsa vilket möjliggör höftbärande. Genom att reglera bredden på panelen nertill mha tryckknappar kan du bära barnet framåtvänt. Panelen har en fast höjd vilket gör att barnet måste växa till sig för att inte hamna med ansiktet nere i panelen när det blir buret framåtvänt. Huvudstödet är helt integrerat i panelen och är helt enkelt en bit som viks ner eller upp. Huvudstödets fästs på axelbanden mha hakar som sitter fast med snören i panelens överkant. De är inte helt lätta att få tag i när du bär barnet på ryggen.

Jag vet inte om detta svarar på alla din frågor. Återkom gärna med fler. Vad gäller priset indikerar det nog att BB II är en mer "utvecklad" sele medan Gemini är lite mer basic förutom möjlilgheten att bära framåtvänt.
:tumup: Det var lite mer utförligt :lol:
Användarens profilbild
Av mammagumman
KATARINA skrev:
mammagumman skrev:
Clee skrev:
Hej

Beco Butterfly II

Gemini

:tumup: Det var lite mer utförligt :lol:
:fnissa:
Av Clee
Tack för toppensvar! :tumup: Då låter det ändå som att jag kan behålla min Butterfly II. Har ingen som helst avsikt att bära framåtvänt utan jag tänkte mest på att jag tycker det är SKITKNÖLIGT att vända från mage till rygg och att det är lätt hänt att barnet flyger bak då eftersom man måste hålla i båda axelbanden samtidigt som man på något magiskt vis ska få i den bortre armen i rätt axelband osv. Fixar det bara när jag sitter på något med ryggstöd faktiskt. :hmm:
Användarens profilbild
Av mammagumman
Clee skrev:Tack för toppensvar! :tumup: Då låter det ändå som att jag kan behålla min Butterfly II. Har ingen som helst avsikt att bära framåtvänt utan jag tänkte mest på att jag tycker det är SKITKNÖLIGT att vända från mage till rygg och att det är lätt hänt att barnet flyger bak då eftersom man måste hålla i båda axelbanden samtidigt som man på något magiskt vis ska få i den bortre armen i rätt axelband osv. Fixar det bara när jag sitter på något med ryggstöd faktiskt. :hmm:
:D

Jag ser att dina barn är födda i januari. Har du provat att sätta i barnet i selen och sen "svinga" upp hela paketet på ryggen? Det hade inte fungerat med Malva i den åldern eftersom hon var pytteliten för sin ålder samt att hon var fysiskt mycket aktiv och slingrade sig hit och dit och avskydde ryggläget generellt. Jag har dock SETT andra göra på detta vis med barn under året. Den manövern gick däremot mycket bättre när hon blev större och hade mer styrsel i kroppen. :tumup:
Av Clee
mammagumman skrev:
Clee skrev:Tack för toppensvar! :tumup: Då låter det ändå som att jag kan behålla min Butterfly II. Har ingen som helst avsikt att bära framåtvänt utan jag tänkte mest på att jag tycker det är SKITKNÖLIGT att vända från mage till rygg och att det är lätt hänt att barnet flyger bak då eftersom man måste hålla i båda axelbanden samtidigt som man på något magiskt vis ska få i den bortre armen i rätt axelband osv. Fixar det bara när jag sitter på något med ryggstöd faktiskt. :hmm:
:D

Jag ser att dina barn är födda i januari. Har du provat att sätta i barnet i selen och sen "svinga" upp hela paketet på ryggen? Det hade inte fungerat med Malva i den åldern eftersom hon var pytteliten för sin ålder samt att hon var fysiskt mycket aktiv och slingrade sig hit och dit och avskydde ryggläget generellt. Jag har dock SETT andra göra på detta vis med barn under året. Den manövern gick däremot mycket bättre när hon blev större och hade mer styrsel i kroppen. :tumup:
Ah du menar armarna i kors och sving, typ som när man ryggsjalar? Borde kunna funka faktiskt! Mina är visserligen också pyttesmå för sin ålder då de är 2 mån prematura och väldigt rörliga men kan jag byta blöja på dem borde ju svingen kunna funka. Oftast behöver jag sele på rygg när jag sjalar den ena på magen så det är tveksamt om det funkar då men definitivt värt att prova. Tack för tipset! :urule: :tumsup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?