Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av jag71
Jag vet inte! Som jag ser det så är det kanske inte det bästa sättet att bära sitt barn på men f*n så mycket bättre än en BB i alla fall och jag tror att man efter ett tag antingen kommer på att det finns bekvämare sätt att bära på eller så slutar man helt.

Jag tycker inte om BB men har funderat på hur mycket skada den egentligen gör? Jag menar mina barn har skrikit så fort dem kommit i närheten av den och dem som inte skriker utan glatt sitter i BB sitter ju inte så länge då bäraren får ont i axlar, rygg osv osv. Sen orkar man juinte bära stora barn i den. I mitt hemsydda sele bar jag tösen då hon var 6½ år och 23 kilo tung - det hade ju aldrig gått i en BB så... ja inte så att jag bar henne ofta eller så utan mest bara som jämförelse. jag har inte träffat på någon som bär särskillt högt upp i åldern när det gäller BB. Några månader och sen är det vagn som gäller så... funderingen var hur "farlig" är en BB egentligen med tanke på den korta användningstiden?
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Nä, visst (sitter i knät alltså) men jag tyckte verkligen att det var svårt att bre ut sjalen.

Fast jag kan ju tycka att man inte skall sätta en sån bild som den längst upp som reklam iaf. Då tror ju såna som jag att vi lyckas bra :roll: :lol:
Av ansve9
Men är vi säkra på att det verkligen är dåligt för barnet att sitta som i en BB? Jag menar, det ser ju inte superbekvämt ut, men det betyder ju inte att det är dåligt eller farligt.

Innan jag började hänga här trodde jag alltid att det var ganska bra för barnet att sitta i BB. :oops:
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Nej, jag tror inte att det är dåligt att sitta i en BB. Lika lite som det är dåligt att sitta på en köksstol. Alltså helt ovetenskaplig jämförelse. Men BB är en sele att bära bebisar i, en köksstol är en stol att sitta på. Det gör dem ju inte ergonomiska, men inte heller skadliga... :roll:

Att grodposition kanske är den ergonomiskt optimala positionen säger ju inget om hur bra andra positioner är...
Användarens profilbild
Av Helena
ansve9 skrev:Men är vi säkra på att det verkligen är dåligt för barnet att sitta som i en BB? Jag menar, det ser ju inte superbekvämt ut, men det betyder ju inte att det är dåligt eller farligt.

Innan jag började hänga här trodde jag alltid att det var ganska bra för barnet att sitta i BB. :oops:
Där går väl meningarna isär ifall det är farligt med BB. Vi bar mycket i BB, flera timmar i sträck när Marek var liten och enligt tyskarna så är det ju inte bra för barnets höfter. Jag tycker inte om tyskarnas sätt att varna för BB och andra selar, det är lite överdrivet. Men jag kommer ändå inte att rekommendera framåtvänt bärande av den här typen ifall någon frågar mig. Problemet är väl lite att det är svårt att knyta på höften och ryggen med trikåsjalar och då hittar man inget alternativ till ett framåtvänt bärande när barnen blir mer nyfikna.

Jag tycker att det är lite lustigt dock att vi som inte tillverkar sjalar, verkar veta mer om ergonomi än sjaltillverkarna själva. :roll:
Användarens profilbild
Av Helena
Vi bar mycket i BB, visst jag fick ont i ryggen, men jag bar ändå, för jag visste inget alternativ. Så jag tror visst att det finns många barn som sitter mycket i BB. Och det är ju när bebisarna är små som det är viktigast att de sitter ergonomiskt. Fast det är klart de har ju så korta ben att de dinglar kanske inte i dem då. Men någon grodposition är det ju inte direkt.
Användarens profilbild
Av Helena
Det finns kanske ingen forskning som visar att barn tar skada av BB, men det finns ju erfarenheter som visar att grodpositionen är bra för barn som har höftledsluxation (om jag nu stavar det rätt?). Och att barnet när det fötts långsamt rätar ut kroppen och att ben och rygg inte är raka från början. Då borde man ju fundera på varför små barn ska sitta sådär rakt som de gör i en del selar?

Ursäkta att jag tjatar, är visst lite arg idag. :wink: Jag har ju läst den här boken "Ein Baby will getragen sein" av en tysk forskare och hon menar på att det finns inga fördelar med att bära utåtvänt.
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Helena skrev:Det finns kanske ingen forskning som visar att barn tar skada av BB, men det finns ju erfarenheter som visar att grodpositionen är bra för barn som har höftledsluxation (om jag nu stavar det rätt?). Och att barnet när det fötts långsamt rätar ut kroppen och att ben och rygg inte är raka från början. Då borde man ju fundera på varför små barn ska sitta sådär rakt som de gör i en del selar?

Ursäkta att jag tjatar, är visst lite arg idag. :wink: Jag har ju läst den här boken "Ein Baby will getragen sein" av en tysk forskare och hon menar på att det finns inga fördelar med att bära utåtvänt.
Jag har inte sett så mkt av tyskarnas kritik :?

... men om man helt bortser från sjalalternativet och ser hur små bebisar bärs/ligger osv...
I säng/vagn, på rygg enl rekommendationer: Ganska mkt grodigt
I famnen: lite hur som, antingen i vagga eller rätt så grodigt. Kanske räcker det för en gynnsam utveckling när ingen lux föreligger? Alltså höftledsluxation är väl underutvecklade höftleder/skålar. När man fixerar höften i en skena får den utvecklas färdigt på ett korrekt sätt innan bebisens kropp börjar räta ut sig... så har jag fattat det. Hur som helst är andelen luxbarn 1 på 1000 så just de argumenten känns lite halvsvaga :?

Jag tycker en av de största förtjänsterna med sjal är bärarens ergonomi. DET borde framhållas mer ... och mysfaktorn förstås :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?