Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mian
corona skrev:Jag tror att BB är så populära för att:
- det är praktiskt och mysigt att bära sitt barn
- BB är lätt att få tag på i barntillbehörsaffärer
- man vet inte om något annat och har inte haft möjlighet att jämföra BB med andra alternativ
:iagree:

Jag måste säga att jag tycker att BB har gjort världen en välgärning! Tänk så många barn som blir burna! En BB tillhör ju standardutrustningen för många många nyblivna föräldrar. Och en nyföding sitter inte så illa i en BB ändå. Och vid fyra månader har de ändå växt ur den :wink:

Ett starkt varumärke är allt, och för 5-10 år sedan syntes inget annat bärdon whatsoever. Nuförtiden finns det Ergos och Manducor till höger och vänster, så jag tror att det grepp BB har haft över marknaden kommer att försvinna på sikt.

Men jag tycker att det viktigaste är att små barn får den närhet de behöver, och om det innebär att de blir burna i en BB eller Ergo tycker jag spelar mindre roll. Sedan går det ju inte att bära ett större barn i BB, men om både barnet och bäraren har tyckt om att bära/bli buret så börjar de flesta att då leta alternativ och hittar kanske hit. Då kan jag tycka att det är bra att peka på vettiga alternativ, mindre bra att håna BB rakt av...
Användarens profilbild
Av dolvis
corona skrev: Jag tror att BB är så populära för att:
- det är praktiskt och mysigt att bära sitt barn
- BB är lätt att få tag på i barntillbehörsaffärer
- man vet inte om något annat och har inte haft möjlighet att jämföra BB med andra alternativ
Och för att man kan bära barnen utåt i dem. Det kan man inte i ergonomiska selar och det är det enda VISSA barn accepterar.
Användarens profilbild
Av mia82
Jag köpte en babybjörn innan David föddes eftersom det var den enda sele förutom Ergo som jag visste fanns och jag tyckte att det verkade vara svårt att knyta en sjal. Anledningen till att jag inte köpte en Ergo direkt var att de inte är anpassade för riktigt små barn (om man inte köper en insats). David trivdes i babybjörnen, maken tyckte att den var okej att bära i, men jag som redan innan hade problem med mina axlar fick så ont att jag höll på att ramla ihop efter en ganska kort promenad. Med sjal eller Ergo kan ju utan problem bära ganska långt.
Användarens profilbild
Av Anjapanja
Jag försökte låna ut min Sino till nybliven mammakompis, men hon ville inte låna. Hon skulle ha en BabyBjörn för det var det enda hennes kille kunde tänka sig att bära i. :cry: Hon hade sett Manducan, men nej... det låg en splitterny BB i hallen när jag var på besök förra veckan.
Användarens profilbild
Av solanna
Jag håller med om att det är bra att många barn blir burna i början och där har nog BB gjort en stor insats på den svenska marknaden. Men samtidigt tror jag att många slutar att bära i förtid när man börjar få ont, för det får man av en BB-sele när barnet börjar närma sig halvåret.

Jag bar min äldsta kille i BB för att jag inte visste om något annat. Det är inte riktigt sant, för jag blev erbjuden att låna en sjal av Mie, men tackade nej eftersom jag inte tyckte att det verkade vara något för mig. Eftersom Viggo var vagnsvägrare var detta en smärtsam resa och jag kan idag inte se någon bära i BB utan att få fantomsmärtor i axlarna.

När Dante kom hade jag inhandlat en trikåsjal och vi använde den från dag 1. Vilken känsla! Det gjorde ju inte ont alls och Dante älskade sjalen.

Självklart får inte alla samma paradisiska upplevelse av sjalbärande som jag, men jag är verkligen fullt och fast övertygad om sjalarnas överlägsenhet för egen del.
Användarens profilbild
Av zink
Åsså finns ju BabyBjörn även på stormarknader, såg den på COOP idag och kom att tänka på denna tråd då.

Idag ringsjalade jag f ö min son för första gången på evigheter. Sista biten (kilometern...) hem efts han var helt övertgad om att det fanns farliga djur bland träden i mörkret som är kompakt nu. "Det är kallt" säger han när ngt är läskigt. Åka framåtvänt är inte så kul för en snart 3-åring som just komit ini läskighetsperioden.

Rekommenderar dock inte att kånka ett +15 kg barn i ringsjal och samtidigt skjuta en vagn framför sig. Maxat snedbelastat även fast han kan hålla i sig nu ju.

Har inte sjalat utanpå vinterytterkläder. Blir intressant å få in stövlar i en Patapum Todler på ryggen liksom? :hmm: Misstänker att det är nu jag komemr att inse förträffligheten med olika smidig ryggknyt typ tibetanskt och ryggsäck...

Ser fram emot att slippa släpa å vagnen, att han kan gå och bäras istället. Roligare för oss båda.
Senast redigerad av zink den ons nov 04, 2009 23:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av zink
dolvis skrev:Och för att man kan bära barnen utåt i dem. Det kan man inte i ergonomiska selar och det är det enda VISSA barn accepterar.
Just ja, det också förstås!

Och det som MÅNGA föräldrar OR att MÅNGA barn vill. Det trodde vi i a f. Att han som var så nyfiken skulle få spatt instängd tät i en sjal... Dessutom varmlivad.

Men nix så fel vi hade! :tumup:
Användarens profilbild
Av zink
solanna skrev:Jag bar min äldsta kille i BB för att jag inte visste om något annat. Det är inte riktigt sant, för jag blev erbjuden att låna en sjal av Mie, men tackade nej eftersom jag inte tyckte att det verkade vara något för mig.
Samma här, vi hade en trikå liggandes ett bra tag (veckor, månader?) samtidigt som vi hade BB'n. Kom liksom inte igång. :|

Det är väl en orsak till att dte är så lätt att man bli överntusiastisk...

*fniss* jag undrar om lille Sam's föräldrar undviker oss om de ser oss på stan. De köpte vår BB Air när vi lagt ut den på Blocket och maken körde en lång demo av Patapumen och bedyrade bärandets förträflighet för fäder, "När man inte kan amma så!", Åsså gjorde jag dito med trikåsjalen. Ja jösses... :P

Det är en tröskel! En sele är ju bara en ryggsäck ju, fast med ett barn i... ;-) Välkänt för alla oavsett om det står BB, ergo, Manduca elelr Patapum på den. Tja, beco o dy också men de som inte ä rmönstrade är mer ryggsäckiga ju.
Användarens profilbild
Av diddeldi
cinclus skrev:
dolvis skrev:Och för att man kan bära barnen utåt i dem. Det kan man inte i ergonomiska selar och det är det enda VISSA barn accepterar.

Och det som MÅNGA föräldrar OR att MÅNGA barn vill. Det trodde vi i a f. Att han som var så nyfiken skulle få spatt instängd tät i en sjal... Dessutom varmlivad.

många barn går med på att sitta inåtvända i ergonomisk sele fast de velat sitta utåtvända i babybjörn, eftersom det finns större möjlighet att röra sig i en ergonomisk sele. men jag har faktiskt träffat ett antal barn som absolut inte går med på det i ergonomisk sele heller. fast numera finns det ju ergonomiska selar där man även kan bära utåtvänt om barnet kräver det :D . och det är ju bra, för det blir bekvämare för föräldrarna att bära då, och så kan man bära längre.
Användarens profilbild
Av dolvis
diddeldi skrev:
cinclus skrev:

många barn går med på att sitta inåtvända i ergonomisk sele fast de velat sitta utåtvända i babybjörn, eftersom det finns större möjlighet att röra sig i en ergonomisk sele. men jag har faktiskt träffat ett antal barn som absolut inte går med på det i ergonomisk sele heller. fast numera finns det ju ergonomiska selar där man även kan bära utåtvänt om barnet kräver det :D . och det är ju bra, för det blir bekvämare för föräldrarna att bära då, och så kan man bära längre.
Min dotter var en av de där som vägrade inåtsittning. Första sju månaderna bar jag i trikåsjal när hon sov och annars suktade jag efter den medan jag bar med armarna (förhandsvalet för dottern) eller utåt i sempers bärsele (dotterns alternativ 2 vid gott humör) eller utåt i babybjörn (alternativ tre vid extra gott humör).
Användarens profilbild
Av sanna73
Din mamma skrev:Jag tror att svaret är ganska enkelt. Dels att BabyBjörn inte är lika dålig som många här på sjalbarn hävdar, dels att BabyBjörn är ett väldigt väletablerat varumärke.
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag vet inte, men jag har aldrig tyckt att baby björn är enkla. Det är ju en så himla massa spännen hit och dit. Jag tycker helt enkelt att sjalen är så himla mycket enklare att ta på. Att jag sedan tycker att det är så mycket som kan gå sönder på selar är ju en annan sak och om det går sönder så känns de väldigt osäkra. Jag tycker att sjalen för mig känns smidigare och säkrare. För andra kan det vara på andra sätt men för mig är det helt enkelt smidigare och enklare med en sjal jämfört med en sele.
Användarens profilbild
Av busflickan
Jag provade att bära min lillebror i bb när han var liten (8 år yngre än mej) och fick smällont i ryggen på ett sätt jag inte alls fick av att bära på fri hand. Jag bar honom mycket när han var liten och ofta fram tills han var omkring 7 (minst 1gång i veckan) och sen sporadiskt upp tills han var runt 10. Kan tillägga att han var välldigt liten, så när han var 10 var han stor som en genomsnittlig 6-7 åring. När jag senare var gravid så var aldrig bb ett alternativ, jag letade annat på en gång. Ja visst, vagn är praktiskt oxå, men jag vill kunna bära med!
Användarens profilbild
Av Ida
busflickan skrev:Jag provade att bära min lillebror i bb när han var liten (8 år yngre än mej) och fick smällont i ryggen på ett sätt jag inte alls fick av att bära på fri hand. Jag bar honom mycket när han var liten och ofta fram tills han var omkring 7 (minst 1gång i veckan) och sen sporadiskt upp tills han var runt 10. Kan tillägga att han var välldigt liten, så när han var 10 var han stor som en genomsnittlig 6-7 åring. När jag senare var gravid så var aldrig bb ett alternativ, jag letade annat på en gång. Ja visst, vagn är praktiskt oxå, men jag vill kunna bära med!
Jag förstår inte, vad var det för BabyBjörnsele? Vi har en gammal hemma, den växte V ur när han var ca 7 månader. Du bar tills din bror var 10 år??? Eller menar du månader? :whut: :hmm:
Användarens profilbild
Av busflickan
IdaB79 skrev:
busflickan skrev:Jag provade att bära min lillebror i bb när han var liten (8 år yngre än mej) och fick smällont i ryggen på ett sätt jag inte alls fick av att bära på fri hand. Jag bar honom mycket när han var liten och ofta fram tills han var omkring 7 (minst 1gång i veckan) och sen sporadiskt upp tills han var runt 10. Kan tillägga att han var välldigt liten, så när han var 10 var han stor som en genomsnittlig 6-7 åring. När jag senare var gravid så var aldrig bb ett alternativ, jag letade annat på en gång. Ja visst, vagn är praktiskt oxå, men jag vill kunna bära med!
Jag förstår inte, vad var det för BabyBjörnsele? Vi har en gammal hemma, den växte V ur när han var ca 7 månader. Du bar tills din bror var 10 år??? Eller menar du månader? :whut: :hmm:
Nej, Babybjörn kasserade jag efter att ha provat i typ 3 minuter. Det gjorde ju ONT i ryggen! Jag bar honom utan bärhjälpmedel tills han var 10 år, det var lättare och gjorde inte ont.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?