Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag funderar på att köpa någon av dessa bärsjalar/selar... men jag kan inte bestämma mig för vilken.
Jag vill ha en som är ganska smidig att både ta på och bära i.. jag är ganska liten till växten, väger 52 och är 165 lång. Min son är 5 månader och väger 7.6 kg. Han somnar väldigt lätt när man bär honom i sjal.
Jag har burit i Looma Sino tills nu, men det känns inte bekvämt längre, och jag vill kunna bära på ryggen.
Vilken av dessa tre tror ni pssar mig bäst?
Av Aelia
Beco tycker jag skulle passa dig bäst
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Min favorit av de tre är Patapum. Den sitter jättebra på mig som inte heller är så jättestor (lite kortare och lite tyngre än dig). Sele tycker jag är skönare än MT på ryggen, den senare får jag inte att avlasta lika bra. För ett litet barn är det kanske inte så stor skillnad men när de blir tyngre gillar jag selen bättre. Men som sagt, det bästa är att prova :D
Användarens profilbild
Av thanisa
Det som är mest flexibelt och passar längst för både barn och bärare är en vävd sjal. Av de andra så tror jag att en sele är lättare att få till på ryggen än Mei tai. Då du är såpass liten så tror jag att du får tänka på att den selen som har kortast tygdel på axelbanden blir bäst för dig. Jag är kortare och har en angelpack som påminner om beco. De har vad jag förstått lite kortare än ergon på axelbanden och då kan jag ibland önska att det var kortare så man kunnat dra åt mer. Sen räcker en sele inte så länge. Men son sitter jättebra i den vi har. Han är 1,5 år. Dottern som är 5,5 år hade behövt en sele med bredare och högre sittdel. Den funkar men sjalen sitter hon bra mycket bättre i.
Av Sia
Jag bär helst i vävd sjal för att det är mysigast och snyggast, men ska han i och ur ofta eller om jag har mycket ytterkläder på så tar jag ergon.
Har aldrig kommit överens med Mei Tai, får aldrig till det så att dom avlastar bra. Har andvänt patapum så lite så jag kan inte avgöra vilken som avlastar bäst av ergo eller patapum, men tror dom är ungefär lika.
Användarens profilbild
Av Maria22
Det var bra att läsa era svar för nu har jag ändrat uppfattning lite, var inne på en mei tai ganska mycket, men det verkar ju vara bättre med en sele.
Vävd sjal har jag också funderat på, men jag är ju van att nkyta min elastiska, men samtidigt vill jag ha ett bärredskap som är lite smidigare att ta på, speciellt nu när det är vinter och overaller :)

Googlade lite på Beco, men kunde inte hitta någon som säljer den. Är det någon som vet vart man kan se bilder och läsa mer om den?
Användarens profilbild
Av Maria22
va inne och kollade på länkarna, och den ser ju väldigt bra ut Becon.. men va dyra de var! Får väl önska mig i julklapp :wink:
Kanske finns att köpa begagnade också...?
Användarens profilbild
Av Maria22
Tack för ditt svar!
Vart kan man köpa en sån där angelpack då? och vad kostar de?
Vad menar du med det där att en sele inte räcker så länge?
thanisa skrev:Det som är mest flexibelt och passar längst för både barn och bärare är en vävd sjal. Av de andra så tror jag att en sele är lättare att få till på ryggen än Mei tai. Då du är såpass liten så tror jag att du får tänka på att den selen som har kortast tygdel på axelbanden blir bäst för dig. Jag är kortare och har en angelpack som påminner om beco. De har vad jag förstått lite kortare än ergon på axelbanden och då kan jag ibland önska att det var kortare så man kunnat dra åt mer. Sen räcker en sele inte så länge. Men son sitter jättebra i den vi har. Han är 1,5 år. Dottern som är 5,5 år hade behövt en sele med bredare och högre sittdel. Den funkar men sjalen sitter hon bra mycket bättre i.
Av herilane
Olika selar sitter olika bra på olika personer. Vissa säger att Patapumen är jättebekväm, på mig gjorde den bara ont. Vissa säger att Becons spännen skaver under armarna, andra säger att det är det skönaste de burit i.

Om du har möjlighet så rekommenderar jag verkligen att prova några selar innan du köper en.
Användarens profilbild
Av thanisa
Maria22 skrev:Tack för ditt svar!
Vart kan man köpa en sån där angelpack då? och vad kostar de?
Vad menar du med det där att en sele inte räcker så länge?
thanisa skrev:Det som är mest flexibelt och passar längst för både barn och bärare är en vävd sjal. Av de andra så tror jag att en sele är lättare att få till på ryggen än Mei tai. Då du är såpass liten så tror jag att du får tänka på att den selen som har kortast tygdel på axelbanden blir bäst för dig. Jag är kortare och har en angelpack som påminner om beco. De har vad jag förstått lite kortare än ergon på axelbanden och då kan jag ibland önska att det var kortare så man kunnat dra åt mer. Sen räcker en sele inte så länge. Men son sitter jättebra i den vi har. Han är 1,5 år. Dottern som är 5,5 år hade behövt en sele med bredare och högre sittdel. Den funkar men sjalen sitter hon bra mycket bättre i.
Med en sjal så anpassar sig det man sitter på efter den man bär. En och samma sjal kan få så att barnet får stöd över hela sittytan från knäveck till knäveck oavsett om det är en månad eller 5 år. Här kan du se hur min dotter sitter på ryggen i sjalen. Ska försöka få en bild på henne i selen så du kan se skillnaden med vad jag menar med sittyta och support.

Bild

När jag satte upp henne i vår sele så satt hon inte alls så bra. Där blir sittytan den samma för henne som för lillebror och den slutade högt upp på låren. Kan ju säga att den är såpass smal att inte ens lillebror har helt fullt stöd. En sele kan vara bra och ge bra avlastning under lång tid men en vävd långsjal har fördelen med att anpassa sig efter både bäraren och den burna. Det spelar ingen roll om du är liten och nätt eller lång och tjock samma sjal passar båda, och barnen kan vara mellan nyfödd och stor.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?