Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Linni
Hmm... Nu har jag på allvar bestämt mig för att införskaffa en sjal, och det inom kort! Har tänkt tanken till båda mina barn tidigare men alltid fastnat när jag börjat kolla in utbudet. Det finns ju så många olika och dessutom så många som är snarlika. Vet inte alls vad jag ska välja...

Har tre barn! En på drygt tre år, som nog gärna skulle bli buren (eller åka vagn) jämt om han fick. Vill ju helst att han ska gå men ibland så blir det att jag eller sambon får bära honom ändå. Han väger väl runt 14-14kg skulle jag tippa på.

Nästa barn är 21 månader och hon är väldans bra på att gå själv eller sitta snällt i vagnen. Men ibland så surnar hon till å vill inget alls... å då blir det att vi får ta henna på höften eller nåt, så ibland bärs hon oxå. Hon väger väl ca 13-14kg!

Åsså har vi minstingen som bara är drygt två veckor ung som gärna ligger å myser på mammas eller pappas bröst!!! Det är ju henne som jag främst kommer att bära antar jag. Speciellt här hemma vore det skönt att kunna ha händerna fria! Men även ute när hon inte vill ligga i sin vagn.
Lillan väger drygt fem kilo och om jag tittar på de andra barnen så ökade dom väldigt mkt i början, för att sen stanna av vid ca 9kg, runt 4-5 månaders ålder.

Har tvillingvagn men ingen bil... men tror att det främst är för kortare stunder som jag vill bära. Max 30 min åt gånger skulle jag tippa på, ofta kortare än så!
Skulle helst vilja pröva på EN sjal innan jag köper på mig en eller flera till. Vill ju prova det här med sjalbärande innan jag lägger ut en massa pengar på flera modeller....

Finns det nån som passar mina behov eller ska jag köpa två på en gång? Vilken variant skulle kunna tänkas passa mig/oss?? Det är ju i första hand jag som ska bära men det vore ju toppen om min sambo oxå kunde ha den ibland!

Hmm... blir helt förvirrad nu igen när jag suttit å kikat lite på alla modeller! De som jag funderat på mest är en elastisk eller en ringsjal... Men jag vet som sagt ingenting. Kanske är det en lång vävd jag ska ha... om jag ska kunna ha den till alla barnen??? Eller ska jag skippa att ha med de två stora barnen i beräkningarna eftersom att dom inte bärs så ofta??

Kom gärna med alla synpunkter och förslag som ni har!!! Är jättetacksam för varje liten hjälp jag kan få!!!

:P
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Oh ja! Bärsjalar är en djungel! (dock är det rätt trevligt att gå lite vilse i den :wink: )

Ska man vara krasst ekonomisk så är ju en bra, vävd långsjal (typ storchenwiege, hoppediz, didymos, girasol eller babylonia - är det nån jag missat?) det bästa alternativet då den, teoretiskt iaf, fungerar till alla barnen så länge de vill/behöver bli burna, och både du och din smabo kan använda samma sjal.

Sedan kan jag även varmt rekomendera att du, eller någon sykunnig i din närhet knåpar ihop en ringsjal till kortbärande(det är riktigt lätt och kostar om man vill under hundralappen i material!) Även ringsjalen fungerar för er båda att bära alla barnen i!

Hoppas du hittar nåt alternativ som passar er alla! :lol:
Användarens profilbild
Av Helena
Till de stora barnen kanske en sele skulle vara bra, Ergo, Sutemi eller Patapum (kolla t ex www.stellaris.se) Då kan ju din man ta ett av de stora barnen i selen (män brukar gilla selar :D ) och du kan ha bebisen i en annan sjal. En lång sjal avlastar bättre än en kort (som t ex en ringsjal). Men det tar ju en liten stund att knyta den, fast å andra sidan så sitter ju bebisar rätt länge i sjalen, om de somnar eller så. Jag skulle nog satsa på en lång trikåsjal eller lång vävd sjal till bebisen, så har du verkligen händerna fria till de andra barnen och till annat.

Sen kan du ju sy en ringsjal om du är händig och ha som snabbsjal till bebisen. Jag tror inte att jag skulle orka bära ett 14 kilos-barn särskilt länge i en ringsjal. De stora barnen bär du nog bäst på ryggen på något sätt.

Läser nu att du tror att minsta flickan kommer bli tung, ja då kanske det är bäst med en vävd sjal redan från början.
Senast redigerad av Helena den mån feb 14, 2005 10:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Ester
håller med Helena
En trikåsjal typ Moby eller Babybundler till den lilla bebisen och en bärsele patapum, sutemi eller Ergo till de större barnen.
Om du sedan vill byta till en vävd sjal kan du sälja trikåsjalen, det verkar alltid finnas folk på jakt efter sjalar :wink:
Titta under rubriken olika märken och se vad som säga om de olika sjalarna, kan kanske vara en hjälp.
Men det ÄR en djungel... :roll:
Användarens profilbild
Av Helena
Elin skrev:håller med Helena
En trikåsjal typ Moby eller Babybundler till den lilla bebisen och en bärsele patapum, sutemi eller Ergo till de större barnen.
Om du sedan vill byta till en vävd sjal kan du sälja trikåsjalen, det verkar alltid finnas folk på jakt efter sjalar :wink:
Titta under rubriken olika märken och se vad som säga om de olika sjalarna, kan kanske vara en hjälp.
Men det ÄR en djungel... :roll:
Vilken sjal använder du mest, Babybundlern eller Hoppedizen? Du var ju inne på att sälja Babybundlern, har du ändrat dig?
Användarens profilbild
Av Ester
Helena skrev:
Vilken sjal använder du mest, Babybundlern eller Hoppedizen? Du var ju inne på att sälja Babybundlern, har du ändrat dig?
hehe :roll:
Jo jag har båda kvar.
Använder faktiskt Babybundlern mest eftersom den är enklast att knyta på sig och det känns som om dottern sitter skönast i den när vi är ute länge.
Hoppedizen avlastar ju snäppet bättre men jag vill nog att lilltjejen ska vara lite stadigare innan vi bara använder den...
sen är Babybundlern sååååå mysig ju.... :wink:
Användarens profilbild
Av April
Jag tycker också att du ska investera i en trikåsjal till den lilla. Om jag varit som du, hade jag (som redan nämts ;-)) köpt en Ergo - Sutemi eller Patapum, till de stora barnen. Den kan ju även den lilla använda lite senare...

Lycka till!
Kram
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?