Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av thereseisabell
Vi har en Aldoria och en Manduca. Nu vill jag ha en vävd sjal (tror jag). Det jag är ute efter är ett bärdon som är så ergonomiskt som möjligt. Jag inbillar mig att en bra knuten sjal är mer avlastande än selen. Jag har lite dålig nacke/rygg. Freja är drygt 6 mån.
Vi (speciellt hon) blir varma, så det måste vara något relativt svalt. Jag har burit henne på ryggen nu sista veckorna, och det är verkligen en befrielse, att slippa stå en halvmeter från köksbänken, så det blir antagligen en del ryggbärande.

Vad ska jag köpa?
Behöver man ha 5 meter, blir mycket tyg..? Jag är nästan 1,70.
Av Erika H
Eller så satsar du på en mei tai med utbredbara axelband. Avlastar superbra, är sval och lätt att få till på ryggen (fast jag är partisk, trots att grodan burits konstant i allehanda bärdon så fick vi aldrig till ryggsjalandet, och lyckan var total när vi hittade mei taien).
Av thereseisabell
Erika H skrev:Eller så satsar du på en mei tai med utbredbara axelband. Avlastar superbra, är sval och lätt att få till på ryggen (fast jag är partisk, trots att grodan burits konstant i allehanda bärdon så fick vi aldrig till ryggsjalandet, och lyckan var total när vi hittade mei taien).
Ja, jag faktiskt funderat på en mei tai.. men jag tänker att man har fler sätt att knyta på med en sjal. Eller? Kan man ha mei tai på mage, rygg och höft?

Om jag ska köpa en mei tai, vilken tycker ni att jag ska köpa då med hänsyn till ovanstående kriterier? ;)
Användarens profilbild
Av SCSI
Det går att knyta meitai på höften, men jag har aldrig gillat det: http://www.slingbabies.co.nz/Site/Instr ... Carry.ashx (å andra sidan trivs jag inte med långsjal på höften heller, kort- eller ringsjal vill jag ha om det ska höftbäras)

att välja MT är lite som sjal... det är helt olika vad man tycker om. En del vill ha utbredbara axelband, en del vill ha vadderade. Somliga föredrar hybrider (med höftbälte typ sele), andra vill ha knyt i midjan...
det de flesta är överens om är ett rejält huvudskydd som går att dra upp utan hjälp även när man bär på ryggen. Själv har jag en melkaj jag tycker bra om.
Av Erika H
Det finns mei tai som inte är vadderade, så särskilt varmt behöver det inte bli. Vi köpte en BB-tai först, eftersom den gick att hitta i vanlig barnvagnsbutik, men efter en stund sydde jag en egen som passade "våra" mått bättre (längre axelband, smalare sittyta, högre rygg). Det finns många sybeskrivningar på nätet, och är inte särskilt svårt, men köper man en färdig så får man ju ofta knytbeskrivningar med (även om det säkert också finns på nätet). Och visst kan man bära på mage och höft. Mitt tips är utbredbara axelband, både för avlastningen över axlarna, men också för att kunna bre utordentligt under barnets rumpa. Inget som skär in i knävecken, och ett extra "lyft" som fördelar tyngden runt din kropp, om du förstår hur jag menar.
Av thereseisabell
Ja, det måste vara utbredbara axekband, både för mig och Freja. Jag har tänkt tanken att sy en, men om jag känner mig själv rätt så kommer det ta lång tid innan den blir färdig, så jag börjar med att köpa.

En annan fråga. På vissa (ex. melkaj) så är det en liten luva.. Kan man stoppa undan eller ta av den? Finns det mei tai utan luva?
Av thereseisabell
Nej, nu har jag bestämt mig för att börja med en vävd långsjal!
Jag vill ha en sjal som är lätt att knyta, knuten får inte vara för stor. Det ska kännas smidigt, det får inte bli för varmt, min dotter är en kamin ibland. Den måste avlasta bra. Nu väger hon 8,5kg.
Jag tror att det räcker med strax under 5 meter.

Vilken ska jag välja?

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?