Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Carolinah
Har provat Manduca och Beco Butterfly 1, båda helt ok, gillade Becon mer, kändes som Manducan var lite stor. Jag är strax under 1,60 och väger 64 kg, så jag är inte smal men inte direkt fet heller :) Mullig skulle man väl kunna säga. Barnet är 9 månader och väger 10 kg. Vill ha en bärsele som främst funkar bra på rygg, och dom har ett skapligt huvudstöd. Får gärna funka en tid framöver. Är lite less på att knyta sjal oc MT så därför har det blivit mindre bärande ett tag, saknar verkligen en sele!
Senast redigerad av Carolinah den ons jan 09, 2013 21:27, redigerad totalt 1 gånger.
Hej! Tack för erbjudandet men tyvärr inte. Jag tror min kille blir för tung för den, den ser ut/verkar vara i stil med Angelpack och den tyckte jag var för klen för min kille nu.
Av ylvast
Jag förstår! Har du prövat ergo? Pappan har en sån och han bär mycket, iofs bara på magen, men ändå. Jag har bara snabbprovat på ryggen (jag fick nämligen skäll för att jag ändrat inställningarna ;)) men den känns stadig tycker jag. Kanske lite låg i ryggen men med tanke på att de kostar runt 500 på blocket så tycker jag att det är värt det!
Användarens profilbild
Av Carolinah
Nej har inte provat Ergo. Kan den funka till kort person? Jag är under 160.
Av ylvast
Jag är ju 175 cm lång så jag vet inte. Däremot är mitt problem med ryggbärande och sele att jag får midjebältet på fel ställe. Har jag det på höften, där det avlastar bäst, måste jag ha mycket slack i banden och det sliter på ryggen. Rent teoretiskt borde det problemet vara mindre om man är kortare..? Ergo har tjocka axelband, nästan som på em vandringsryggsäck. Mycket stabilt, men inte så lätt att knöla ihop.
Användarens profilbild
Av Carolinah
Tycker panelen ser kort ut, går den att förlänga som på Manduca?
Användarens profilbild
Av Mikaela
Carolinah skrev:Tycker panelen ser kort ut, går den att förlänga som på Manduca?
Nej det går inte att förlänga på ergon. Jag bar i ergo fram till att barnet fyllde 2. Sista tiden kändes det lite vingligt, men fullt funktionellt ändå. Kan hon ha varit runt 90 cm när hon var 2 kanske.
Användarens profilbild
Av Labyrint
Pognae kanske? Liknar Ergon men passar lite bättre på mindre bärare. Riktigt rejält vadderade axelband, mer än på både Ergo, Manduca och Tula minns jag det som, som ändå är rätt kraftigt vadderade (så kanske inte världens smidigaste hopvikt, men skön på). Finns ett nackstöd man kan fästa på för att förlänga panelen. Det nackstödet kan även köpas separat tror jag och fästas på andra selar antar jag. Hört att det ska gå på Boba iaf, och det borde funka på tex Ergo med tycker jag. Eller Boba? Jag gillar inte Boba något vidare eftersom den skaver under armarna på mig, men om man är kort (jag är 172) tror jag man ska slippa det problemet.
Av Kyltsi
Carolinah skrev:Nej har inte provat Ergo. Kan den funka till kort person? Jag är under 160.
För mig som också är under 160cm har Ergo inte fungerat. Mest tror jag att det beror på att jag har väldigt kort rygg och axelbanden blir för långa därför.
Men maken gillar att bära vår 2½åring i Ergon, vi har inte upplevt den som förliten är (dottern är runt 97cm lång nu)
Själv föredrar jag manducan fortfarande. Men jag bär väldigt sällan numera, dottern går mest själv.
jag fick nyss hem en wompat till min som sitter som en smäck! min unge har 80 i kläder och väger ca 10,5kg, lika gammal som din, rätt rejäl alltså och han sitter riktigt bra i den. det är en storlek M, tror det står att det är ålder 1-3 eller något sånt. den känns stadig iaf, bra höjd i ryggen och bra bredd, den kommer hänga med länge och kan kommer sitta mycket bra i den länge. har en pognae sen innan och denna är i hästlängder bättre i sittkomfort för lillen, han har liksom växt ur pognaen tycker jag, även om det står att man kan ha den länge med tanke på det extra huvudstödet osv. den känns så smal på något vis. i wompaten sitter han som han gör i sjalen- fast i selen, med en riktigt skön position för benen. huvan ger också ett bra stöd för huvudet när det är sovdags. bra och lagom tjocka axelremmar och den sitter mycket skönt runt höften.

där är spännen på som går att spänna in och ut väldigt mycket, så även om man är lite mindre så tror jag att denna hade passat bra. jag är 1,71 och väger ca 68kg, mannen är 1,80 och väger va 83, vältränad och lite biffig och den passar bra på honom också så den är väldigt anpassningsbar.

jag hade helt klart rekommenderat en wompat, om inte annat för att dom är så vansinnigt snygga! :love:
Användarens profilbild
Av Carolinah
Jo jag har varit inne på en Wompat, de är sjukt snygga o verkar väldigt bra. Vilken färg har du? Har läst nån som tyckte banden var tunga/svåra att justera, vad säger du om det? Vad var priset inkl frakt nu? (svenska kr).
Carolinah skrev:Jo jag har varit inne på en Wompat, de är sjukt snygga o verkar väldigt bra. Vilken färg har du? Har läst nån som tyckte banden var tunga/svåra att justera, vad säger du om det? Vad var priset inkl frakt nu? (svenska kr).
njae, speciellt svårt tycker jag inte det är, man får in snitsen snabbt, hur man ska dra för att det ska hända något. det positiva är snarare att när man väl spänt som man vill så glider ju inte banden iaf :tumup:

jag har färgen kiwi tror jag den hette, beiga axelremmar och höftbälte, ljusgrön(med lite olika ränder på i brunt, gult osv) panel och huva med samma beiga tyg inuti luvan. jag köpte min begagnad men räknade på en ny för ett par veckor sedan vad det skulle bli med frakt och kostnad för paypal(tror det var det), för en storlek M landade det på ca 1400:-. euron kan ha ändrats sen dess men det rör sig ju inte om många kronor isf.

enligt mig helt klart värd pengarna, bra andrahandsvärde också på dom ju ;)
Av JeNy
Hej!
Jag har en Ergo som jag inte använder än.
Du kan få prova den om du vill. Om du lovar att vara rädd om den så kan du t.o.m. få låna den ett tag :)
Vi använde den jättemycket till Jonas både fram och på ryggen och var nöjda med den.

/Jenny.
Användarens profilbild
Av Carolinah
Hej! Tack, vad snällt, det vore iaf kul att få prova, har aldrig ens sett en Ergo IRL :)

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?