Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!

Min son älskar att sitta framåt i sin babybjörn. Dock är den väldigt obekväm för mig efter ca 2 min tycker jag... så funderar på att köpa någon annan, ergonomisk sele. Finns det någon ergonomisk bärsele där man kan ha bebisen framåt när man bär på magen? För han gillar inte riktigt att sitta inåtvänd utan älskar när han får sitta framåt och titta. Han är 8 månader och väger 9 kg.

Han hade säkert gillat att sitta på ryggen också, men det känns lite omständigt. Att lyckas få dit barnet själv...? Tycker även det är smidigt att ha han på magen nu när man har en lite tjockare jacka själv, annars blir det ju mkt luvor och tjockt tyg i vägen när han sitter på ryggen? + att jag kan tänka mig att han skulle gilla att dra mig i håret om han satt på ryggen?! ;)

Hjälp! :)
anjelalalala skrev:Hej!

Min son älskar att sitta framåt i sin babybjörn. Dock är den väldigt obekväm för mig efter ca 2 min tycker jag... så funderar på att köpa någon annan, ergonomisk sele. Finns det någon ergonomisk bärsele där man kan ha bebisen framåt när man bär på magen? För han gillar inte riktigt att sitta inåtvänd utan älskar när han får sitta framåt och titta. Han är 8 månader och väger 9 kg.

Han hade säkert gillat att sitta på ryggen också, men det känns lite omständigt. Att lyckas få dit barnet själv...? Tycker även det är smidigt att ha han på magen nu när man har en lite tjockare jacka själv, annars blir det ju mkt luvor och tjockt tyg i vägen när han sitter på ryggen? + att jag kan tänka mig att han skulle gilla att dra mig i håret om han satt på ryggen?! ;)

Hjälp! :)
Hej och välkommen!
Snabbt svar om sele: Pikkolo. Den kan man bära framåtvänd i. Men jag rekommenderar inte framåtvänd. Bättre är det att lära sig ryggbärning. Dessutom mycket bekvämare. Fårhoppningsvis hittar någon som har mer tid att svara hit snart. Lycka till.
I sjal går det också att bära framåtvänt.

Men barnet sitter ju inte ergonomiskt framåtvänt, de selar som har den lösningen kan man smalna av panelen på, så det blir inte ergonomiskt för barnet på samma sätt som inåtvänt.

Skulle välja en sele där höftbärande är möjligt (beco gemini, manduca, ergo, pognae, angelpack tex) och prova detta åtminstone kortare stunder, samt se om han inte vänjer sig vid att sitta inåtvänt. Som Aborre säger är det ju bekvämare i en ergonomisk sele än i en babybjörn, så många barn tycker det plötsligt är helt okej, trots att de inte alls ville i babybjörnen.
Labyrint skrev:I sjal går det också att bära framåtvänt.

Men barnet sitter ju inte ergonomiskt framåtvänt, de selar som har den lösningen kan man smalna av panelen på, så det blir inte ergonomiskt för barnet på samma sätt som inåtvänt.

Skulle välja en sele där höftbärande är möjligt (beco gemini, manduca, ergo, pognae, angelpack tex) och prova detta åtminstone kortare stunder, samt se om han inte vänjer sig vid att sitta inåtvänt. Som Aborre säger är det ju bekvämare i en ergonomisk sele än i en babybjörn, så många barn tycker det plötsligt är helt okej, trots att de inte alls ville i babybjörnen.
Jag vill bara påpeka att även Pikkolon är en ergonomisk sele precis som de fetade ovan.
Hej igen! TACK alla som har tagit sig tid att svara. Jag tror säkert att han möjligtvis skulle gilla mer att sitta inåtvänd i en bekväm sele än vad han gillar det i en babybjörn, men OM han inte skulle gilla det så skulle jag föredra om det ändå gick att ha honom framåt då och då.

Jag vet att många inte tycker att barn ska sitta framåtvända och jag skulle inte ha honom så när han är alldeles nyfödd, men nu är han 8 månader och blir verkligen glad när han får kika framåt, han tjuter ofta av lycka och sprattlar hejvilt. Sedan skulle jag inte ha honom framåt om jag t.ex. åker in till stan där det är väldigt mycket folk och trafik. Men som sagt, jag vill ha det alternativet iaf :).

Funderar på en Pikkolo... tycker den verkar bra av det jag har läst om den. Ska fundera vidare. Tar gärna emot fler åsikter och tips :).
Jag vet inget om framåtselar, däremot kan jag säga att det inte är särskilt svårt att lära sig att ryggbära. Det finns flera olika sätt att få upp dem dit, spana in www.sjalbarn.se, alltså hemsidan till det här forumet, där finns det filmer under knytinstruktionerna. Själv sätter jag barnet på höften och skuffar runt henne.

Och ytterplaggsproblem löser man med bärjacka/bärskydd :tumup:
Förstår hur du tänker :) Jag har trivts bra med höftbärande i perioder, då kan barnet liksom välja om det vill titta inåt eller utåt. Snedbelastar lite mer, men mycket skönare än en babybjörn vågar jag ändå lova. Och ryggbärande behöver heller inte vara särskilt svårt när man vant sig, åtminstone inte i sele :) Men både rygg och höft funkar ju med en pikkolosele.

(kronärtskocka hade en begagnad till salu för ett tag sedan, du kan ju kolla med henne om den finns kvar)
Labyrint skrev:Förstår hur du tänker :) Jag har trivts bra med höftbärande i perioder, då kan barnet liksom välja om det vill titta inåt eller utåt. Snedbelastar lite mer, men mycket skönare än en babybjörn vågar jag ändå lova. Och ryggbärande behöver heller inte vara särskilt svårt när man vant sig, åtminstone inte i sele :) Men både rygg och höft funkar ju med en pikkolosele.

(kronärtskocka hade en begagnad till salu för ett tag sedan, du kan ju kolla med henne om den finns kvar)

:tumup: Har köpt kronärtskockas Pikkolo nu, så ska bli kul att testa den sedan!
anjelalalala skrev:
Labyrint skrev:Förstår hur du tänker :) Jag har trivts bra med höftbärande i perioder, då kan barnet liksom välja om det vill titta inåt eller utåt. Snedbelastar lite mer, men mycket skönare än en babybjörn vågar jag ändå lova. Och ryggbärande behöver heller inte vara särskilt svårt när man vant sig, åtminstone inte i sele :) Men både rygg och höft funkar ju med en pikkolosele.

:tumup: Har köpt kronärtskockas Pikkolo nu, så ska bli kul att testa den sedan!
Hoppas det blir bra för er!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?