Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Flygmusen
Jag har en trikåsjal och en Manduca. Jag tycker att bärmässigt funkar bägge rätt bra men jag har inte fallit för sjalen fullt ut även om den är superbra när jag får en perfekt knytning men den är bökigare att knyta och inte lika snabb som manducan.

Nu vill jag gärna utforska ett nytt redskap. Min spontana känsla är en mei tai men jag kan inget om sådana och vad som gör dem bra. Tips?

Jag har annars funderat på andra sjalar men i och med att jag tycker trikåsjal är lite halvjobbigt så säger mina fördomar att långsjalar är värre, vad säger ni? Hur är det med ringsjal tex att ha när man ska till bilen eller kortare svängar? Finns det andra alternativ, helst sådana som går snabbt att sätta på sig.

Kära människor, ge mig lite guidning!
Användarens profilbild
Av Carolinah
Jag körde trikåsjal första tre månaderna, tyckte det funkade super. Hade en Looma Sino. Köpte sen en Manduca, en ringsjal och en Ellevill Zara som är en vävd sjal. Manducan var helt ok, jättebra att kunna korsa axelbanden men tyckte det var drygt att jag var tvungen o göra så för att den skulle passa. Fick ont av den när jag bar på rygg så den såldes efter några månader. Ringsjalen funkade inte alls bra när jag köpte den, tänkte sälja men har provat lite då o då o nu gillar jag den rätt skarpt. Tror många ggr det passar bättre när barnet blivit lite större o tyngre, sitter bättre då. Min bebis är 6 mån. Zaran älskar jag, grym avlastning men var för varm i somras, nu har jag börjat använda den mer. Skulle vilja lära mig knyta bättre på rygg bara, för på skogspromenader med tre hundar vill jag ha honom på ryggen. Att knyta fram tycker jag är enkelt, men visst, ibland kan det kännas bökigt. Har även en Ellevill Paisley som också är härlig, lite tunnare o därmed ngt sämre avlastning men mjuk, tunn, lättknuten o perfekt vid lite varmare väder. En Mei Tai sydd av en medlem här på SB har jag också hunnit skaffa, trivs väldigt bra med den, den har sjaliga band. O slutligen har jag en Beco Butterfly som nog är den jag använder mest för tillfället, både på rygg o mage. Perfekt att ha med i bilen. Jaha, blev du något klokare av det här..? :) Jag tror att för de flesta passar flera olika bärdon för olika tillfällen, det är bara att prova sig fram. Jag skulle rekommendera ringsjal för korta bärpass, vävd sjal pga den oslagbara avlastningen o Mei Tai för att det är lite av det bästa av två världar, enkel som en sele men avlastning mer likt en sjal. Avslutningsvis skulle jag vilja säga att jag tycker det är svårt att jämföra en vävd sjal med en trikå, du har ju fler sätt att knyta i avlastningen i en vävd är mycket bättre. Sen är ju vissa mer "seliga" men jag tror de flesta av oss behöver ge sjalen ordentligt med tid.
Användarens profilbild
Av dolvis
Jag har haft lite olika inställningar med de olika barnen.
Med storan funkade trikå ganska bra i början, sen framåtvänd bb och gammal sempers bärsele eftersom det var det enda hon accepterade. Sen skaffade jag patapum (men där har ju manducan samma användningsområde) för ryggbärning/sövning på magen, och bärpåse för snabb-bärning. Köpte även en ringsjal som jag inte kom överens med alls, så den sålde jag sen. När storan blev för stor för patapumen skaffade jag en meitai med bred sittdel och långa sjalband, det var perfekt för då (ca 2-3 år gammal) var det inte så mycket upp och ner i selen utan mer vill hon åka så vill hon åka en bit. Och kunde samarbeta och sitta still när jag knöt. Sjaländarna på meitai avlastade bättre än selen, men jag tänkte inte att jag skulle ha tålamod med långsjal, det är inte min grej.
Nu med lillan har jag haft en trikå i början, sen en mindre meitai + patapumen parallellt, jag har nog använt meitaien mest och maken föredrar patapumen, han känner sig osäker med att knyta och att bära på ryggen. Men jag skaffade också en annan,stabilare ringsjal som jag använt MASSOR eftersom denna förstod jag tricket med. Den är alltid med i skötväskan när vi ska någonstans ifall att hon måste bäras. Men långa stunder blir det jobbigt med snedbelastningen nu när hon är 15 mån. När hon var mindre kunde jag bära långa stunder i den också faktiskt.

Jag tycker du ska be att få testa en meitai och en långsjal hos någon och kolla om du tror att du kommer att få till den rätta knycken och tror det är värt jobbet och trasslet. Rngsjal med!
Av Flygmusen
Hur funkar en bärpåse?

Patapum har jag inte koll på, lite mer info om möjligt!
Användarens profilbild
Av dolvis
Flygmusen skrev:Hur funkar en bärpåse?

Patapum har jag inte koll på, lite mer info om möjligt!
Bärpåse är som en ringsjal, men den är fast liksom, man behöver inte ställa in den. Men passar å andra sidan inte olika strl.

http://www.baranara.se/expo/sy-barsjal/ ... rpase.html
BildBildgooglad bild

Patapum är som ergo och manduca ungefär, men tror jag en billigare och inte lika finlirig modell. :wink:

http://www.stellaris.se/index.php/baera ... le-c-25_78
bildgooglat:
Bild
Bild
Bild

If you’ve been diving into Helldivers 2 and […]

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?