Stormis skrev:Har precis beställt en Beco BWD till min första böna som väntas komma ut nån gång i november. Vill börja bära från början och då helst i selen eftersom jag fortfarande inbillar mig att jag är mer sele än sjal (ska jag skämmas nu...?
).
Absolut inte! Du vill bära ditt barn - om du väljer att bära i bärsjal eller bärsele är av mindre betydelse anser jag. Så länge du bär ergonomiskt och ni trivs med det är det bra
Stormis skrev:Så jag är också intresserad av de olika alternativen av spädisinsatser:
- Varianten med benen ut på sidan - ser lite ut som om att bebisen ligger som ett "L"?? Bekvämt? (Beco stoppar dessutom i insatsen först i selen, bebisen sen, Ergo stoppar bebisen i insatsen som läggs i selen. Skillnad?)
Alltså det är två olika sätt att sätta på sig bärselarna och man kommer snabbt fram till vilket sätt som passar bäst just för mig. Finns flera olika sätt och oftast funkar de olika sätten till de flesta olika ergonomiska bärselarna. Vidare tror jag inte det spelar så stor roll hur du gör för att få på er bärselen, så länge barnet ligger bra när han/hon väl är på plats

Känner man sig osäker på hur man skall göra kan det vara toppen med lite "hands on-hjälp" i början, t.ex. på sjalträff.
Stormis skrev:- Grodposition med instoppade ben - har inte sett den på nån sida som säljer/visar insatserna: är det nåt eget fiffigt påhitt av någon "vanlig" förälder. "Ramlar" inte benen ur?
Jag har testat varianten att bebisen sitter mage-mot-mage med benen innanför både med och utan insats. Det är inte alla bebisar som gillar att ligga i vaggaställning med benen åt ena sidan. Min yngste son Jesper trivdes t.ex. bara upprätt mage-mot-mage.
Här kommer några bilder utan insatsen: