Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har beställt en Ergo och väntar även på en Infant Insert.Det jag funderar på är hur det sätts fast!
På bilder jag sett ser det ut som om det bara läggs i...fäster man inte nånstans??Nån som är bra på att beskriva?? :D
Av Tiaramoll
Leta, rota, leta.
Ahh, fynd! Hittade ett häfte. Infant Insert, instructions for use. Ett sådant häfte borde du få till din nya infant insert också. (Kan koppla in en scanner om du skulle behöva en kopia).

Jag bar ju Christian i Ergon på BB med infant insert, behövde bara friska upp minnet lite med instruktionerna.
Inserten ska bara läggas på plats innan man stoppar i barnet i grodposition med benen innanför selen och inserten.

Jag kommer inte ihåg hur jag gick till väga rent praktiskt, tycker instruktionen verkar "krånglig". I häftet står det i alla fall att man ska knäppa på sig midjebältet, se till att axelbanden är "lösa", lägga inserten mot selen (den runda delen uppåt), trä på axelbanden över axlarna, knäppa bandet bakom nacken som håller ihop axelbanden. Sedan kan man "buffa" till inserten så att ligger bra, varpå bebisen stoppas ned i selen uppifrån. När bebisen ligger i grodposition med bra stöd av inserten så spänner man åt axelbanden så att bebisen stannar på plats.

Hoppas du förstår.
Av Annah78
Mari skrev:Leta, rota, leta.
Ahh, fynd! Hittade ett häfte. Infant Insert, instructions for use. Ett sådant häfte borde du få till din nya infant insert också. (Kan koppla in en scanner om du skulle behöva en kopia).

Jag bar ju Christian i Ergon på BB med infant insert, behövde bara friska upp minnet lite med instruktionerna.
Inserten ska bara läggas på plats innan man stoppar i barnet i grodposition med benen innanför selen och inserten.

Jag kommer inte ihåg hur jag gick till väga rent praktiskt, tycker instruktionen verkar "krånglig". I häftet står det i alla fall att man ska knäppa på sig midjebältet, se till att axelbanden är "lösa", lägga inserten mot selen (den runda delen uppåt), trä på axelbanden över axlarna, knäppa bandet bakom nacken som håller ihop axelbanden. Sedan kan man "buffa" till inserten så att ligger bra, varpå bebisen stoppas ned i selen uppifrån. När bebisen ligger i grodposition med bra stöd av inserten så spänner man åt axelbanden så att bebisen stannar på plats.

Hoppas du förstår.
Njaaa,jag vet ju inte riktigt hur de sitter i grodposition :roll: Tycker det verkar svårt...sitter de altså på benen??
På de bilder jag sett så ser det ut som om bebisen ligger nästan som tvärs över selen...ser lite konstigt ut :?
Av Emmiez
diddeldi skrev:nej man sätter inte fast den utan lägger den bara i. gå in på http://www.ergobabycarrier.com/media/flash/infant.swf så ser du hur den används :D
vilken bra länk :)
Användarens profilbild
Av The_Fairy
Emmiez skrev:
diddeldi skrev:nej man sätter inte fast den utan lägger den bara i. gå in på http://www.ergobabycarrier.com/media/flash/infant.swf så ser du hur den används :D
vilken bra länk :)
Håller med! :-)

Vi har i och för sig haft vår plutt i grodposition från första början, tyckte det funkade bättre... Hade inserten i oxå för extra stöd.

I grodposition sitter bebisen med knäna uppdragna under magen. Många bebisar ligger så när de ligger på mage eller drar upp benen automatiskt när man håller dem i famnen.
Av Tiaramoll
Toppen bra länk! Jag vågade aldrig bära Christian i liggandes på sidan med insderten i ergon, hade inga bra instruktioner till denna position. Får väl pröva med januari-bebisen.

Hittade en sida från Storchenwiege som visar en genomskärningsbild på hur barnet sitter i grodposition i en sjal.
Se här: http://www1.storchenwiege.com/babycarrierresearch.htm

Det brukar även medfölja en dvd till de nya ergoselarna, den borde kunna innehålla en hel del bra instruktioner. Vet inte om den tar upp hur man bär med inserten dock.
Användarens profilbild
Av milimani
Jag lyckades aldrig få till det med infant insert till ergon när Elin var liten, men hon var kanske i största laget (3 månader) när jag fick min sele.

Jag tyckte även att det var krångligt att först ta på ergon och sen krångla i barnet. Borde man inte kunna göra som med becon:

http://www.becobabycarrier.com/images/booklet.pdf

Den position som heter craddle. Det ser ju betydligt enklare ut!
Vad tror ni? Har funderat en del på detta eftersom jag nog är mer selmänniska än sjalare, så jag vill kunna använda ergon när liten kommer i februari.
Av Stormis
Har precis beställt en Beco BWD till min första böna som väntas komma ut nån gång i november. Vill börja bära från början och då helst i selen eftersom jag fortfarande inbillar mig att jag är mer sele än sjal (ska jag skämmas nu...? :oops: ).

Så jag är också intresserad av de olika alternativen av spädisinsatser:
- Varianten med benen ut på sidan - ser lite ut som om att bebisen ligger som ett "L"?? Bekvämt? (Beco stoppar dessutom i insatsen först i selen, bebisen sen, Ergo stoppar bebisen i insatsen som läggs i selen. Skillnad?)
- Grodposition med instoppade ben - har inte sett den på nån sida som säljer/visar insatserna: är det nåt eget fiffigt påhitt av någon "vanlig" förälder. "Ramlar" inte benen ur?

Många frågor brukar leda till få svar... Någon? :love:

Stormis skrev:Har precis beställt en Beco BWD till min första böna som väntas komma ut nån gång i november. Vill börja bära från början och då helst i selen eftersom jag fortfarande inbillar mig att jag är mer sele än sjal (ska jag skämmas nu...? :oops: ).
Absolut inte! Du vill bära ditt barn - om du väljer att bära i bärsjal eller bärsele är av mindre betydelse anser jag. Så länge du bär ergonomiskt och ni trivs med det är det bra 8)
Stormis skrev:Så jag är också intresserad av de olika alternativen av spädisinsatser:
- Varianten med benen ut på sidan - ser lite ut som om att bebisen ligger som ett "L"?? Bekvämt? (Beco stoppar dessutom i insatsen först i selen, bebisen sen, Ergo stoppar bebisen i insatsen som läggs i selen. Skillnad?)
Alltså det är två olika sätt att sätta på sig bärselarna och man kommer snabbt fram till vilket sätt som passar bäst just för mig. Finns flera olika sätt och oftast funkar de olika sätten till de flesta olika ergonomiska bärselarna. Vidare tror jag inte det spelar så stor roll hur du gör för att få på er bärselen, så länge barnet ligger bra när han/hon väl är på plats :wink: Känner man sig osäker på hur man skall göra kan det vara toppen med lite "hands on-hjälp" i början, t.ex. på sjalträff.
Stormis skrev:- Grodposition med instoppade ben - har inte sett den på nån sida som säljer/visar insatserna: är det nåt eget fiffigt påhitt av någon "vanlig" förälder. "Ramlar" inte benen ur?
Jag har testat varianten att bebisen sitter mage-mot-mage med benen innanför både med och utan insats. Det är inte alla bebisar som gillar att ligga i vaggaställning med benen åt ena sidan. Min yngste son Jesper trivdes t.ex. bara upprätt mage-mot-mage.

Här kommer några bilder utan insatsen:
Bild
Bild
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?