Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag undrar lite över trikåsjalar. Vilka tycker du är bra och varför? Vilka är fina/mjuka eller vilka är ekologiska, bra pris, avlastar bra, lätta att knyta osv.

Jag har själv aldrig riktigt burit i trikåsjal så kan inte svara om nån frågar mig, så nu tar jag er till hjälp. :tumup:
Vi bar i Aldoria Bambu soft första halvåret och tyckte jättemycket om den! Vi lånade en trico-slen först, men den var så varm! Det var omöjligt att bära i den även om jag gick oklädd under. Bambu ftw! :D
Jag hade en moby wrap först, gillade den och det är nog en toppen nybörjar sjal, köpte en WBS också för att ha en när det behövde tvättas men efter ett tag använde jag bara WBS:en stabilare men tunnare, nu hade jag inga problem med att det blev för varmt men jag fick barn på vintern och fryser i stort sett alltid.
Jag hade en MobyWrap första 3 månaderna ungefär, till en novemberbebis. Mjuk, gosig, oerhört lättknuten och i en fin färg :) Vi bar vår bebis i vagga första månaden och sedan succesivt mer och mer upprätt i takt med att huvudet stabiliserade sig. Den var med på BB och vi använde aldrig plastbaljan utan sjalade från första stund. UNDERBART! :loving: Jag tror att de flesta trikåsjalarna är likvärdiga på små bebisar, ur belastningssynpunkt. Möjligen kan det spela roll vilket material det är om det är en jättevarm sommardag mot en ruggig novemberdag. Och det spelar verkligen roll hur man klär bebben under. Vi hade henne i bara blöjan i sjalen, inga kläder om vi inte skulle ut på stan, men det var inte så ofta första tiden... ;)
Tack för era svar! :D

Hur tänker ni kring att den ska/bör vara eller inte vara i ekologisk textil nyfödingar? (Fick en specifik fråga om det).
Den får gärna vara Ekologisk för min del. Och avlastningen ska vara bra, även till ett lite tyngre barn. Gillar inte tanken på att bara kunna använda en sjal den allra första tiden. Tycker om en bred sjal av 100 % naturmaterial, utan elastan eller liknande. Min favosjal har alltid varit vår Breda BabyBundler av det lite tunnare tyget. Den har fungerat tills barnen varit runt 2 år, och varit skön även på ryggen. Fast nu är den tyvärr utsliten. :cry: Lillasyster har fått åka Didy Cashmere silk istället. :loving:
Smultronbarn skrev:Tack för era svar! :D

Hur tänker ni kring att den ska/bör vara eller inte vara i ekologisk textil nyfödingar? (Fick en specifik fråga om det).
Alltså ekologiskt är väl bra, begangnat är väl ännu bättre, ekologiskt begangnat borde väl vara det allra bästa. Tänker man på barnet så borde alla gifter vara urtvättade när det är använt ett tag och det behöver inte produceras nya grejer. För de som arbetar med det så är väl ekologiskt det bästa, därav tycker jag ekologiskt begangnat borde vara allra bäst. Hade jag köpt nytt hade jag satsat på ekologiskt både för barnet och miljön, hade jag köpt begangnat hade det inte spelat någon roll om det va ekologiskt eller inte.

Sen håller jag med Isadora om att det gärna får vara en sjal som håller en lite längre tid, alltså som avlastar så bra att man inte behöver byta direkt, både för plånboken och miljön.
Nu kanske du redan har valt sjal men men.. Jag är pckså nybörjare på att bära. Köpte först en Tricot Slen, blev svettig som en gris efter nån timme, och då var vi bara inomhus. Tjock och tung tyckte jag den var, men väldigt mysig och stadig så är man inte så varm av sig så funkar den nog bra. Sålde den och köpte istället en Looma Sino som jag är jättenöjd med, inte lika stadig eftersom tyget är så mycket tunnare, den är inte heller lika bred, inte lika mjuk och gosig som Tricoten. Men jag blir inte alls lika varm. Funkar bra både inne och ute på promenad, min bebi är en månad och väger strax över 4 kg.
Nu slänger jag in en helt annan synpunkt:

För barnets ergonomi ska en sjal inte vara för tunn. Sjalen måste "orka" omsluta och hålla barnet ordentligt så att ryggraden får tillräckligt mycket stöd. Är sjalen för tunn och det blir mycket stretch är det nästan svårare att knyta tight och bra med en trikåsjal än med en vävd sjal. Testa kan man t ex så här: böjer man sig framåt ska barnet inte flyttas från den egna kroppen (går det att förstå?)

Vi hade en Wrapsody Bali Stretch som är av det stadiga slaget och det funkade bra, dottern är dock född i februari. Jag bytte snabbt till vävd sjal, sambon fortsatte med Balin ganska så länge och var nöjd.

(Och man kan ju fundera om man inte kör på vävd sjal från början, det finns en massa fina tunna, eftersom vävd sjal är bäst för avlastningen och har fördelen att den kan användas lääänge :tumup: )
Senast redigerad av Franneke den ons maj 30, 2012 11:06, redigerad totalt 1 gånger.
Vi hade en mam eco och var nöjda med den. Eftersom dottern är född i november och vi hade gått över till vävd sjal innan sommaren har jag svårt att uttala mig om hur den fungerar i värme, och eftersom jag inte provat andra trikåsjalar så har jag svårt att jämföra den med andra också.

Angående ekologiskt så tror jag på att det är att föredra då bebisar säkert tar upp mer gifter genom huden än större barn och vuxna, men generellt köper jag gärna ekologiskt av miljö- och arbetsmiljöskäl för de som tillverkar grejerna. Begagnat föredrar jag också när det gäller mycket, men just första sjalen köpte vi ny ändå.
Jag har en i ekobomull från Minimundus.

Om man köper nytt är det ju en klar fördel om det är ekotextil, både för barnets och miljöns skull, men köper man begagnat är det nog ändå bäst att välja eko eller åtminstone Öko-tex. Många hinner inte tvätta sina trikåsjalar mer än några få gånger innan de är färdiga med dem.

Jag köpte trikåsjalen eftersom "alla" rekommenderar trikå till nybörjare, men jag trivdes aldrig med sjalen och tycker faktiskt att omslutet på magen med vävd sjal är mycket lättare att få till. Med trikån blev det aldrig riktigt bra. Och användningstiden är ju dessutom kort. Blir det ett till barn, så kommer jag att använda vävd från dag ett.
Jag fick min Tricot Slen och köpte Sino begagnad. För egen del kände jag redan nu att det var dags att byta till vävd, bebis 7 veckor och låg på nästan fem kg sist han vägdes för ett par veckor sen. Han verkar dessutom ha ärvt sin mammas gener för att lätt bli varm så jag tror vävd sjal kommer funka bättre. Fick hem en ringsjal i dagarna och bara i den sov han flera timmar, i trikån brukar det bli omkring en timme åt gången. Har nu precis fått hem min första vävda, en Ellevill Zara, hade gärna köpt begagnat för sånt gillar vi men har inte hittat nån som sålde de färger jag kunde tänka mig. Nu är det bara att träna träna träna på att knyta. Har provat en snabbis och det kändes verkligen skillnad, kändes inte att man bar ett barn ens.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?