Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av husmodern
Men hur kunde jag missa det här inlägget?!
Jaja, bättre sent än ännu senare.

Det finns en massa recensionstrådar här på sjalbarn om olika selar, och annars finns den här jämförelseguiden på knyt-an (nej jag är inte sponsrad! :Hahaa: ) http://www.knyt-an.se/list_varugrupp.as ... B%C4RSELAR med lite olika mått och sånt.
(Själv hade jag först tänkt att köpa en manduca, men sen somnade loppan direkt när jag slängde upp henne på ryggen i en patapum så då var ju valet enkelt 8)

Vet inte om man kan vara allergisk mot ull, men det kan vara superwashbehandlingen som du är känslig mot. Tycker ofta att ullen blir sticksig och kliig då. Min svärmor som oxå har väldiga kliproblem med ull har inte haft några problem med loppans kläder som är av obehandlad ull.
Men blåser det inte rakt igenom fleece? Eh.. här hade jag dålig koll! Men det borde funka med något skalplagg över (polarn och pyret har väl?), tänk bara på att benen ska vara tillräckligt långa så hen kan sitta i grodposition. Och så något på fötterna/händerna oxå! Bäbisar suger rätt mycket på händerna så något material som klarar det utan att bli kall.
Det här hade jag på loppan iaf (som f.ö. är extremt varm av sig så de flesta hade nog velat ha mer kläder på) så får du kanske något att jämföra med, och sen byter du ut lagren med de material som funkar för er :tumup:

Underställ och tunna ullstrumpor.
Mössa, halsduk och vantar.
"benvärmare" av vanliga strumpor som jag klippt av själva näbben på, det enda som var av bomull.
Tunna raggsockor och tjocka stickade tossor.
Var det riktigt jäkla kallt så hade jag ett par tunna ullstrumpbyxor under alltihopa. Och när inte kappan gick att knäppa runt så ett bärskydd över hela kalaset!
Hade jag varit lite mer med i matchen så hade jag skaffat en sån här mössa oxå http://www.fannyfanackapants.co.uk/prod ... ucts_id=62 tyckte det blev lite bökit med halsduken..

Vaddå att vara helt manisk på tygblöjor är väl helt normalt! Och om dina vänner tycker att det är konstigt, så vänta bara tills du drar fram pottan till din nyfödding :Hahaa: :app: Du får jättegärna göra en liten utvärdering när sen räkan har provat igenom lite blöjs! Hade vi bara haft mer pengar innan loppan kom så hade jag helt klart gjort samma sak! Åh att få stå och klämma på de där småblöjorna :loving:

Och ec:andet _kommer_ bli nästa mani! Så fort man fångat första bajset i pottan och inser att man kanske inte behöver byta någon bajsblöja igen så ja, det öppnar ju sig en helt ny värld (okej, nu idiotförklarar jag mig själv här!).
Användarens profilbild
Av husmodern
Ja och glöm inte poops, juniblöjan och hemp hour när du ändå håller på :vågen:
Användarens profilbild
Av Scharlott
p_sarah skrev:Först trikå, sedan vävd - check!
Sele parallellt till mannen --> Men vilken? :o Ergo, Manduca, Beco...? Finns det någon sammanställning någonstans med för/nackdelar per sele?
Här finns en jämförande tabell för många av de vanligaste bärselarna: http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=98
På sidan finns även Frågor & svar för de vanligaste frågorna man kan ha då man ska välja bärsele :tumup: Lycka till i valet av bärsele! :D
Av p_sarah
husmodern skrev:Men hur kunde jag missa det här inlägget?!
Jaja, bättre sent än ännu senare.

Det finns en massa recensionstrådar här på sjalbarn om olika selar, och annars finns den här jämförelseguiden på knyt-an (nej jag är inte sponsrad! :Hahaa: ) http://www.knyt-an.se/list_varugrupp.as ... B%C4RSELAR med lite olika mått och sånt.
(Själv hade jag först tänkt att köpa en manduca, men sen somnade loppan direkt när jag slängde upp henne på ryggen i en patapum så då var ju valet enkelt 8)

Vet inte om man kan vara allergisk mot ull, men det kan vara superwashbehandlingen som du är känslig mot. Tycker ofta att ullen blir sticksig och kliig då. Min svärmor som oxå har väldiga kliproblem med ull har inte haft några problem med loppans kläder som är av obehandlad ull.
Men blåser det inte rakt igenom fleece? Eh.. här hade jag dålig koll! Men det borde funka med något skalplagg över (polarn och pyret har väl?), tänk bara på att benen ska vara tillräckligt långa så hen kan sitta i grodposition. Och så något på fötterna/händerna oxå! Bäbisar suger rätt mycket på händerna så något material som klarar det utan att bli kall.
Det här hade jag på loppan iaf (som f.ö. är extremt varm av sig så de flesta hade nog velat ha mer kläder på) så får du kanske något att jämföra med, och sen byter du ut lagren med de material som funkar för er :tumup:

Underställ och tunna ullstrumpor.
Mössa, halsduk och vantar.
"benvärmare" av vanliga strumpor som jag klippt av själva näbben på, det enda som var av bomull.
Tunna raggsockor och tjocka stickade tossor.
Var det riktigt jäkla kallt så hade jag ett par tunna ullstrumpbyxor under alltihopa. Och när inte kappan gick att knäppa runt så ett bärskydd över hela kalaset!
Hade jag varit lite mer med i matchen så hade jag skaffat en sån här mössa oxå http://www.fannyfanackapants.co.uk/prod ... ucts_id=62 tyckte det blev lite bökit med halsduken..

Vaddå att vara helt manisk på tygblöjor är väl helt normalt! Och om dina vänner tycker att det är konstigt, så vänta bara tills du drar fram pottan till din nyfödding :Hahaa: :app: Du får jättegärna göra en liten utvärdering när sen räkan har provat igenom lite blöjs! Hade vi bara haft mer pengar innan loppan kom så hade jag helt klart gjort samma sak! Åh att få stå och klämma på de där småblöjorna :loving:

Och ec:andet _kommer_ bli nästa mani! Så fort man fångat första bajset i pottan och inser att man kanske inte behöver byta någon bajsblöja igen så ja, det öppnar ju sig en helt ny värld (okej, nu idiotförklarar jag mig själv här!).

TACK för utförligt svar!! Oerhört snällt, nu är jag lite visare i precis allt ;) Men framför allt vilka kläder jag kan tänkas behöva införskaffa...

Följdfrågor:
Vad tror du om en sån där sovpåse utan ben kalla dagar när man ska gå kortare ärenden, alltså över något tunnare plagg och inuti sjalen? Det borde kunna "grodas" i en sådan utan att fötterna hänger ut i kylan? Usch jag vet ju inget alls om hur man knyter, men tänkte att det kanske finns fler möjligheter så länge de är sådär pyttesmå åtminstone.

Vad är ett bärskydd?

Hur funkar EC om man är två som delar på uppgiften första året men sen måste skola in på dagis, åtminstone delvis? "Förstör" man all tidigare EC-träning då? Förstår du hur jag menar? :) Jag inser att man såklart kan köra light-versioner men om barnet är på dagis på regelbunden basis liksom...
Av p_sarah
Scharlott skrev:
p_sarah skrev:Först trikå, sedan vävd - check!
Sele parallellt till mannen --> Men vilken? :o Ergo, Manduca, Beco...? Finns det någon sammanställning någonstans med för/nackdelar per sele?
Här finns en jämförande tabell för många av de vanligaste bärselarna: http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=98
På sidan finns även Frågor & svar för de vanligaste frågorna man kan ha då man ska välja bärsele :tumup: Lycka till i valet av bärsele! :D
Tack! :tumup:
Användarens profilbild
Av Scharlott
p_sarah skrev:Vad är ett bärskydd?
Bärskyddet är ett prisvärt alternativ till en bärjacka. Det kan användas på både ryggen och magen. Antingen täcker glipan framtill på jackan eller så använder du det utanpå dina ytterkläder (t.ex. om man har ett lite större barn som går själv och bara vill bäras ibland och då i bärsjal/bärsele utanpå din jacka).

Ett par bilder...
Bild Bild
Av p_sarah
Scharlott skrev:
p_sarah skrev:Vad är ett bärskydd?
Bärskyddet är ett prisvärt alternativ till en bärjacka. Det kan användas på både ryggen och magen. Antingen täcker glipan framtill på jackan eller så använder du det utanpå dina ytterkläder (t.ex. om man har ett lite större barn som går själv och bara vill bäras ibland och då i bärsjal/bärsele utanpå din jacka).

Ett par bilder...
Bild Bild

Åhåååå :notes:
Användarens profilbild
Av husmodern
p_sarah skrev:TACK för utförligt svar!! Oerhört snällt, nu är jag lite visare i precis allt ;) Men framför allt vilka kläder jag kan tänkas behöva införskaffa...

Följdfrågor:
Vad tror du om en sån där sovpåse utan ben kalla dagar när man ska gå kortare ärenden, alltså över något tunnare plagg och inuti sjalen? Det borde kunna "grodas" i en sådan utan att fötterna hänger ut i kylan? Usch jag vet ju inget alls om hur man knyter, men tänkte att det kanske finns fler möjligheter så länge de är sådär pyttesmå åtminstone.

Vad är ett bärskydd?

Hur funkar EC om man är två som delar på uppgiften första året men sen måste skola in på dagis, åtminstone delvis? "Förstör" man all tidigare EC-träning då? Förstår du hur jag menar? :) Jag inser att man såklart kan köra light-versioner men om barnet är på dagis på regelbunden basis liksom...
Jo just, om ni har tänkt att sjala så kan ni skippa overall. Jag höll på som 17 innan loppan kom och letade efter overall, men vi använde den aldrig, blir alldeles för bökit i sjalen.

Men det borde ju funka med sovpåsen i sjalen om du har räkan som i slutet av den här videon http://www.youtube.com/watch?v=fhBmqw7npYU. Borde väl funka för längre utevistelser oxå? Har du ett bärskydd över så är du ju helt safe. Jag sydde ett eget bärskydd, inget fancy eller så, men det funkade http://www.husmodern.com/2011/02/symote ... rvast.html. Typ bävernylon med ett fleecelager under borde annars bli bra.

Oj, nej jag tror inte att något blir förstört om räkan börjar på dagis vid 1års ålder. Ni kommer ju mata räkan när hen är hungrig och låta hen sova när hen är trött, på samma sätt (om ni börjar med ec) kommer ni lyssna på räkan när hen kommunicerar att hen vill göra ifrån sig. Den kommunikationen blir ju inte ogjord eller vad man ska säga för att hen börjar på dagis och kanske inte blir lika lyssnad på. Å andra sidan gäller ju det de andra bitarna oxå, där är det ju vila vid bestämda tider och kanske inte när räkan är trött osv. Å tredje sidan kanske räkan kan krypa eller gå till pottan själv då.. Men vad jag svamlar :blahblah: Eller så kan ni ju ec:a hemma och låta hen använda blöja på dagis.

Och åhh till att vara hemma första året både två, gudars vilken bra idé! :tumup:
Av mammatillE
Två grejer jag tänkte på.
Vi använde faktiskt overall en del trots att vi sjalar. Tex om man ska åka bil någonstans och bära barnet ut till bil och in på nya stället och sen sjala eller ha bebis i famnen där inne. Det kan vara ganska kallt i bilen när man ska åka sen också, när den stått ute i kylen. Men visst skulle vi kanske klarat oss utan, med tex filtar och så. Vi använde stickad tröja o stickade byxor en hel del i vintras och så satt hon i sjalen under min gravid- (dvs mannens..) jacka :D

Vi har en Beco Butterfly 2 sele och den är himla lätt att använda vid ryggbärande tycker jag. Jag uppfattar den som lättare att få på sig på ryggen för nybörjare än de andra selarna. Men de andra är nog inte alls omöjliga de heller. På becon är det dock extremt viktigt att få inställningarna rätt, annars blir det jättetungt och obekvämt. Sjalar är lättare att få till bra tycker jag. Men sele är snabbt, svalt och enkelt. Och jag vågar fortfarande inte sjala upp bebisen på ryggen själv, men selar lätt upp henne på ryggen när jag är ensam. Har dock inte övat så jättemycket på ryggknyt ännu.
Av Clee
Jag har precis haft ett "skov" med galna rygg- och nacksmärtor, vilket jag har med jämna mellanrum för att jag är så otränad, och kan inte nog betona hur stor skillnad det är för mig mellan sjal och sele. Sele orkar jag kanske en halvtimme innan jag får känningar i nacke och axlar medan jag orkar timtal med sjal. Dock tycker jag tvärtemot många andra att det är betydligt bättre avlastning att bära på mage än på rygg och har gått 1,2 mil en förmiddag med en 9 kg-bebis då.

Min man sjalar också samt tycker att sele är värdelöst i jämförelse. Han är också varm av sig men klär sig i stället tunnare och har någon av våra tunnare sjalar (Ellevill Zara, Didymos Indio, Ellevill Paisley) i stället för de tjockare (Girasol). Plus att jag tycker det är coolare med män som sjalar än bär sele. 8)
Användarens profilbild
Av husmodern
Clee skrev:Plus att jag tycker det är coolare med män som sjalar än bär sele. 8)
Word sister! 8)

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?