Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av hattifnatt
Hej!
Jag har nu en snart 1.5åring som aldrig suttit i sjal. Tänk om jag hade hittat den här sidan när han var liten nyföding, inte ett år senare?
Dock är jag bra sugen, och han älskar när man bär honom på ryggen så kanske är det värt ett försök?

Men.
Jag har en whiplash-skada. Inte av värsta sorten men jag får tex. ont av att ha ryggsäck en längre stund och då jag bär honom i famnen eller bär matkassar.
Är det då ens en idé att fortsätta drömma? Han väger ju över 10kg nu...
Svårast har jag att ha saker som trycker precis på musklerna där nacken övergår till axlar om ni förstår? Det kan räcka med ett halterneck-linne en hel dag så har jag ont sen. :(

Då han var några månader gammal provade vi en konstig trång sele som svärmor köpte innan han föddes, men jag fick ont och han gallskrek och den använde vi aldrig mer än 5min. Jag tänker dock att en sjal är nåt helt annat, skönare för honom och fler avlastningspunkter för mig.

Hjälp mig nu i djungeln.
Trikåsjal?
Mei tai?

Eller är det lika bra att lägga ner drömmen pga nacken? :cry:
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag har förstått det som att många med nack- och ryggbesvär klarar av att bära i sjal eftersom det sprider ut vikten över hela överkroppen på ett annat sätt än när man bär matkassar etc.

En stor fördel som sjalen har är också att man kan välja att sprida ut "axelbanden" över hela axlarna och bära längre ut än man kan göra med en traditionell babybjörn. Jag tycker du ska våga testa, men kanske bära korta stunder i början och öka på allt eftersom.

Jag skulle i ditt fall testa antingen långsjal eller mei tai med utbredbara axelband eftersom du då kan sprida ut axelbanden på en större yta.

Hoppas det funkar! :heart:
Av Enid
En knytning som inte belastar axlarna kanske passar dig? Det är lite svårare att få sådär tight så det blir skönt men det är mitt absoluta favoritsätt att bära och så kan jag bära mina stora barn som väger över 16kg nu, länge dessutom :shock: . Av selar med avlastarbälte runt höften får jag ont i höfterna och svanskotan, av knytningar som belastar axlarna blir jag jättestel i nacken men torsoknytning där hela vikten fördelas runt bålen (bröstkorgen och runt magen) funkar det toppen att bära även tunga barn länge (för mig :wink: ).

Man behöver en kortare sjal för att bära torso, bara 3½ meter drygt. Det finns också en bärsele i vilken man bär torso, den är inspirerad av hur afrikanska kvinnor bär sina barn men kräver lite lika mycket träning eller mod :tumup: .
Av hattifnatt
Tack snälla för svaren :)
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Jag har också whiplash och har inte hittat en enda sele som jag kan använda :( Däremot bär jag i sjal. Får mer ont av att köra vagnen än jag får av att ha barnet i sjalen. Mt med utbredbara axelband funkar fint kortare sträckor.
Av mammatillE
Enid skrev:En knytning som inte belastar axlarna kanske passar dig? Det är lite svårare att få sådär tight så det blir skönt men det är mitt absoluta favoritsätt att bära och så kan jag bära mina stora barn som väger över 16kg nu, länge dessutom :shock: . Av selar med avlastarbälte runt höften får jag ont i höfterna och svanskotan, av knytningar som belastar axlarna blir jag jättestel i nacken men torsoknytning där hela vikten fördelas runt bålen (bröstkorgen och runt magen) funkar det toppen att bära även tunga barn länge (för mig :wink: ).

Man behöver en kortare sjal för att bära torso, bara 3½ meter drygt. Det finns också en bärsele i vilken man bär torso, den är inspirerad av hur afrikanska kvinnor bär sina barn men kräver lite lika mycket träning eller mod :tumup: .
vad heter den selen? aldrig hört förr!
Av Kyltsi
Jag har också whiplash-skada. Jag bär min dotter i olika långsjalar och i en manducca. Jag har burit henne dagligen ända från början flera timmar i sträck, har inte fått ont (förutom innan jag lyckades ställa in manduccan perfekt) Jag klara däremot inte alls av att bära matkassar utan att få jätte ont i rygg/nacke/axlar och få domningar i händerna.
Av hattifnatt
Kyltsi skrev:Jag har också whiplash-skada. Jag bär min dotter i olika långsjalar och i en manducca. Jag har burit henne dagligen ända från början flera timmar i sträck, har inte fått ont (förutom innan jag lyckades ställa in manduccan perfekt) Jag klara däremot inte alls av att bära matkassar utan att få jätte ont i rygg/nacke/axlar och få domningar i händerna.

Har du nåt tips på bra knytning? Jag får ont efter bara en kort stund då jag bär honom fram. Tror att jag kanske knyter för löst för att kunna ha honom vilandes på höfterna, drar jag åt mer så hamnar han högre upp. :whut: På ryggen lyckas vi aldrig för han har inte tålamod att vänta medan jag knyter färdigt, på magen är det lättare då jag kan knyta först och sen stoppa ner honom :)

Manducca tycker jag verkar för likt en ryggsäck i axelbanden och det gör ju ont...
Av Kyltsi
litenlinda skrev:
Kyltsi skrev:Jag har också whiplash-skada. Jag bär min dotter i olika långsjalar och i en manducca. Jag har burit henne dagligen ända från början flera timmar i sträck, har inte fått ont (förutom innan jag lyckades ställa in manduccan perfekt) Jag klara däremot inte alls av att bära matkassar utan att få jätte ont i rygg/nacke/axlar och få domningar i händerna.

Har du nåt tips på bra knytning? Jag får ont efter bara en kort stund då jag bär honom fram. Tror att jag kanske knyter för löst för att kunna ha honom vilandes på höfterna, drar jag åt mer så hamnar han högre upp. :whut: På ryggen lyckas vi aldrig för han har inte tålamod att vänta medan jag knyter färdigt, på magen är det lättare då jag kan knyta först och sen stoppa ner honom :)

Manducca tycker jag verkar för likt en ryggsäck i axelbanden och det gör ju ont...
På magen bär jag nästan uteslutande i omslutetkryss, ser till att tyget är ordentligt breddat över axlarna och inte för nära nacken.
Och oftast omslutetkryss även på ryggen, med tibetanskt avslut.

Jag har aldrig knytit färdigt sjalen först utan har alltid knytit på den med bebis i, jag tycker att knytningen blir bättre då.
Kanske kan du prova att knyta färdigt med bebis i sjalen istället.

Jag gillar min Manducca för att den INTE känns på axlarna. All tyngd ligger mot mina höfter :tumup:
Av hattifnatt
Kyltsi skrev:
På magen bär jag nästan uteslutande i omslutetkryss, ser till att tyget är ordentligt breddat över axlarna och inte för nära nacken.
Och oftast omslutetkryss även på ryggen, med tibetanskt avslut.

Jag har aldrig knytit färdigt sjalen först utan har alltid knytit på den med bebis i, jag tycker att knytningen blir bättre då.
Kanske kan du prova att knyta färdigt med bebis i sjalen istället.

Jag gillar min Manducca för att den INTE känns på axlarna. All tyngd ligger mot mina höfter :tumup:

Tack! Har provat kryss idag och vilken skillnad! :tumup: All tyngd vilade på höfterna och jag fick nästan inte alls ont! Tack snälla! Nu är du min hjälte :wink:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?