Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Någren
Hej!

Min son Harry är nu 3 mån och har hunnit bli hemskt tjock :))) 6,8kg.
Jag har hittils burit honom i en mysak trikåsjal, men jag känner att han bara åker längre och längre ner, så jag får jäätte ont i ryggen!! Men hur vet jag vilken jag ska köpa? Jag har inte oändligt med pengar så finns det några bra begagnade?
Jag skulle vilja börja bära honom på ryggen men är det för tidigt? Han håller upp huvudet jätte bra. Kan jag knyta honom i en trikåsjal på ryggen?

// Clara och Harry (Potter)
Ska försöka svara så gott jag kan... :D

De flesta vävda sjalar som finns på svenska marknaden tror jag är i princip likvärdiga. Vilken sort/märke man föredrar verkara vara mer en smaksak så satsa på en du tycker är snygg är mitt tips! :tumup:

Det ska väldigt mycket till för att en bra bärsjal ska bli utsliten så du kan lugnt satsa på en begagnad. Begagnat är snarare ofta ett plus då redan använda sjalar har hunnit bli lite uppmjukade vilket bara är ett plus.

Ang. ryggbärande så vet jag inte om det finns ngn specifik ålder som rekomenderas? Det verkar skilja väldigt mycket mellan olika barn och bärare. Kanske någon annan här inne har bättre svar på det? :D

Jag vet inte hur mysaken är i mått och kvalitet, men trikåsjalar tycker jag i regel brukar vara för smala och alltför stretchiga för att kännas säkra att bära på ryggen med. Kanske att det kan vara ok för en liten pluttig bäbis, men för ett barn som redan känns för tung för trikå på magen skulle jag välja ngt annat än trikåsjal att bära i på ryggen! :tumup:

(Ska dock tillägga att undantag finns. Ex. WBS tycker jag personligen känns ok att knyta med på ryggen, även om jag föredrar vävda sjalar.)
Av sjaltokan
Om du tycker det känns okej att bära på ryggen så gör det, oftast kräver det lite mer övning innan man får till bra knytningar.

Vilken sjal du ska välja? den du tycker är snyggast 8) och en kortare om du ska ha till ryggknyt (3,6-4,6 m)
Av Någren
Tack för tipsen :)
Jag har provat att ha honom på ryggen i trikåsjalen men jag fick jätte ont i ryggen. Jag vet inte om det beror på att jag knöt fel eller om sjalen är för elastisk. Jag knöt enkel ryggsäck. När jag knyter båda fram och bak så tycker jag inte att jag får till "grodpositionen". Det känns som att han får mest tyngd på ryggen och knävecken, att han hamnar för långt upp. Men hur jag än knyter ser det likadant ut. Nån som har nå tips? :)
Användarens profilbild
Av Trulsamin
thowida skrev:Om du tycker det känns okej att bära på ryggen så gör det, oftast kräver det lite mer övning innan man får till bra knytningar.

Vilken sjal du ska välja? den du tycker är snyggast 8) och en kortare om du ska ha till ryggknyt (3,6-4,6 m)
Fast det beror vad du vill knyta för knytning på ryggen, jag knyter alltid ryggkryss och det kräver en lika lång sjal som om man knyter fram så jag skulle rekommendera en lika lång fram som bak.
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Någren skrev:Tack för tipsen :)
Jag har provat att ha honom på ryggen i trikåsjalen men jag fick jätte ont i ryggen. Jag vet inte om det beror på att jag knöt fel eller om sjalen är för elastisk. Jag knöt enkel ryggsäck. När jag knyter båda fram och bak så tycker jag inte att jag får till "grodpositionen". Det känns som att han får mest tyngd på ryggen och knävecken, att han hamnar för långt upp. Men hur jag än knyter ser det likadant ut. Nån som har nå tips? :)
Jag brukar vilja ha ner barnen i min midjehöjd ungefär, alltså så att barnets rumpa sitter i min svank. Jag tycker att det är svårt att knyta en bekväm ryggsäcksknytning och ryggsäck avlastar inte lika bra som ett ryggkryss gör till exempel. Jag skulle rekommendera dig att gå ut på youtube och börja söka på ryggknytningar, det finns bra instruktionsvideor både med trikåsjal och med vävd sjal. Tror att trikåsjalen kan vara för elastisk dessutom för att bära i ryggsäck?? Jag har aldrig provat så det är bara en känsla jag har...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?