kajsa kavat skrev:Jag tycker helt klart att det är "värt" med trikåsjal till nyföding! Det är ju så mysigt!! Är du osäker kan du ju alltid köpa begagnat och sälja vidare sen, så förlorar du inte så mycket på det
Vilken du väljer spelar nog inte så stor roll egentligen, men sino gillar jag! 

Ja, förutom Sinon. Tycker att den har en tendens att korva sig, och vrider sig gärna när man tar i och ur barnet. Där fungerar Tricot-slen och Mobyn mycket bättre, vilka är de andra två märken jag har hemma. Med dem fungerar det att lyfta i och ur barnet hela dagen, med en liten åtstramning av knytningen någon gång.
Jag inser att jag använder trikåsjalen annorlunda nu än med N. Då var det inte aktuellt med hämtning/lämning på dagis förrän han vår 3 månader, och han var en sovare av rang; sov i vagnen utomhus ca 2x2 timmar varje dag. Nu med lillebror S är läget ett annat. Jag hämtar/ lämnar på två olika ställen (och det är en orimlig promenad så det blir i och ur bilstolen resp. sjalen heeela tiden), han sover nästan bara i sjalen (vaknar om jag lägger ner honom), och då är smidigheten med att kunna ta i och ur barnet flera gånger utan att behöva knyta om sjalen det viktigaste kriteriet.
Förutom att det är klart gosigare att ha trikåsjal till en så liten, fundera över hur mycket du också skulle behöva smidigheten i att kunna ta i och ur barnet pga lämning/hämtning och annat. Det skulle kunna väga över till ett klart plus för trikån
Håller också med Sia om att det är viktigare att du köper en trikå-sjal än att du tvekar inför valet. Tänk också på det generella tipset att välja sjal utifrån färg därför att du har den på dig så mycket och den blir som en andra tröja. (jag har för tillfället fyra stycken, tre köpta begagnade, i olika färger

)
Lycka till med både bebis och sjal