- fre nov 19, 2010 12:12
Jag har varit lite halvskeptisk till min Beco från start men så länge jag burit på mage har det varit ok. Nu använder jag den oftast om jag har någon ursäkt att inte sjala, t ex om jag ska på stan och prova kläder, det är kasst väder, vi ska bära bara en kort stund osv. Dock har jag nu mot vinterkanten konstaterat att jag inte har några ytterplagg som är bärvänliga och inte direkt råd att köpa något närmaste månaden så häromdagen när vi var ute i några timmar bar jag i selen hela tiden, eftersom det är smidigare mot det bökiga ytterplagget. Och gud vilken smärta! Det strålade i hela axel- och övre ryggpartiet sista biten hem, trots att jag såg till att ha midjebältet rejält åtdraget. Bebben i fråga väger 9 kg nu och det känns som ganska långt ifrån övre bärgräns.
Jag bar först på mage men när det blev outhärdligt satte jag honom på ryggen i stället men det fortsatte göra ont i axlarna. Jag vet ju att folk bär sina 2-åringar i typ Manduca och Ergo så jag blev helt konfys över varför jag inte kunde bära min 8-månaders i selen!
Min skepsis från start gällde att innertyget på Becon skrynklar ihop sig eftersom jag är för kort för att det ska vara utsträckt. Undran: ni som har (provat) Beco Butterfly II, är det så att ni måste dra fram axelbanden (om ni bär på mage) för att kunna klicka i spännena eller ligger de på rätt plats från början? Det känns som att jag knycklar ihop hela selen när spännena ska i och ändå hamnar barnet så himla långt ned, med ansiktet i brösthöjd i stället för - som med sjal - någonstans vid nyckelbenen. Jag försökte dra åt spännena rejält igår för att barnet skulle komma upp men det kändes inte bättre för axlarna faktiskt.
Så, någon som kan hjälpa till med felsökning här?
Någon som provat flera selar och kan argumentera för att någon annan skulle vara mer ergonomisk? Om det hör till saken är jag 168 cm lång och har lång överkropp, snarare 170+ i proportioner sett.

Min skepsis från start gällde att innertyget på Becon skrynklar ihop sig eftersom jag är för kort för att det ska vara utsträckt. Undran: ni som har (provat) Beco Butterfly II, är det så att ni måste dra fram axelbanden (om ni bär på mage) för att kunna klicka i spännena eller ligger de på rätt plats från början? Det känns som att jag knycklar ihop hela selen när spännena ska i och ändå hamnar barnet så himla långt ned, med ansiktet i brösthöjd i stället för - som med sjal - någonstans vid nyckelbenen. Jag försökte dra åt spännena rejält igår för att barnet skulle komma upp men det kändes inte bättre för axlarna faktiskt.
Så, någon som kan hjälpa till med felsökning här?