Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sabe
Innan min dotter föddes köpte jag en ringsjal. Tyvärr har vi inte alls trivts med den. Mitt främsta skäl att jag inte trivts med den är att jag inte riktigt litat på att hon sitter bra i den och att jag kan använda händerna och att jag inte riktigt trivts med allt tyg.

För hennes del tror jag också att det handlat om att det blivit för trångt varmt och bökigt.

Trots det har jag gärna velat bära henne, men eftersom jag inte haft något annat att tillgå så har jag burit henne mycket i famnen. Min fråga är om det går att vänja en 4, 5 månaders att sitta i sjal? Jag har precis ropat in en Mei Tai sjal på Tradera och för mig låter den sortens sjal som ett bra val.

Mina egna skäl är att jag tycker det verkar lagom enkelt och att jag inte vill ha för mycket tyg att hålla reda på. Vad tror ni går det att vänja henne vid den? Har ni några råd och tips på hur jag går tillväga för att hon ska trivas.
Användarens profilbild
Av sanna73
Jag tror att en mt är ett utmärkt val :tumup:
Din dotter kommer inte sitta riktigt lika inlindad som i en "vanlig" sjal och för dig är den lätt att lära sig knyta både på mage och rygg.

Mitt tipps när du skall träna henne att sitta i den är att se till att hon de första gångerna är pigg, mätt och glad när du sätter henne där.

Lycka till med din nya mt :D
Användarens profilbild
Av sabe
Tack för din kommentar :) Skönt att höra att du tror jag valt rätt. Till skillnad från förra gången jag köpte sjal har jag försökt läsa på den här gången.

Egentligen var jag mest inne på ergonomisk bärsele, men så såg jag att de hade billiga Mei Tai på Tradera och de verkar ju också ha flera fördelar. Det känns ju också bra att det går att börja genast och slippa vänta tills hon blir 5 månader.
Användarens profilbild
Av jag71
Tror det blir bra med en MT. Alla har olika favoriter och det som behövs om det inte fungerar direkt är bara lite träning. Hoppas få se bild på Mt när du fått den.
Användarens profilbild
Av jag71
Glömde ju att säga att ringsjal blir lättare och smidigare ju äldre barnet blir.
Användarens profilbild
Av sabe
Det finns en bild på Tradera:
http://www.tradera.com/Mycket_fin_och_o ... n-46402177

Ska lägga ut en bild också när jag fått den. Hoppas verkligen att vi ska lära oss snabbt hur man använder den.

Det börjar bli tungt att bära runt en 7 kg bebis. Hon är ganska mycket vaken också på dagarna och det känns lite taskigt att lägga ner henne i vagnen när hon är klarvaken och vill vara uppe och se sig omkring :)
Användarens profilbild
Av sabe
Nu har den kommit :).
Vi har övat lite också. Jag tror det kommer bli bra har inte lyckats helt med knytningen hon hamnar lite för långt ner och att hon kanske ska sitta lite närmare kroppen. Med lite övning tror jag nog att det ska bli riktigt bra. Tycker att jag litar mer på den än ringsjalen och det känns bra :)

Jag antar att jag ska öva någon dag när det inte är lika varmt som idag. Hon verkar tycka att det är ganska ok när hon väl sitter i sjalen, men att det är bökigt både att ta på och av och då tappar hon humöret. Jag hoppas bara att hon ska ha tålamod medan vi övar oss (jag och maken).
Användarens profilbild
Av sabe
Tack för länken Frida :) Verkar vara en jättebra sida. Har bara tittat på Meitaibarn tidigare och jag undrade just om man inte kunde göra på flera sätt.

Jag tror jag ska testa att sätta i henne efter att jag knutit jag kan tänka mig att hon skulle trivas bättre med den varianten :)

Ja det känns verkligen som ett fynd. Dessutom har de Mei Tai sjalar som ropats in efter att jag ropade in min blivit betydligt dyrare.
Användarens profilbild
Av frida
Sara Berlekom skrev:
Jag tror jag ska testa att sätta i henne efter att jag knutit jag kan tänka mig att hon skulle trivas bättre med den varianten :)
.
Det är mest praktiskt tycker jag att knyta midjebanden helt och axelbanden "färdigt" men löst innan isättning. När jag åkte mycket buss med M när han var liten blev det mest MT för att det var så praktiskt att bara lossa på banden och plocka i och ur honom sittande.
Användarens profilbild
Av Pruttisens mamma
Det brukar k'nnasa lite bökigt med allt sjaltyg i början men man vänjer sig snabbt. När man fått kläm på knytandet känns det som alldeles lagom mycket tyg. Att det är varmt är inget negativt nu när kylan börjar komma. Välj en lite tunnare sjal om du har lätt för att bli varm. Vissa sjalar blir lätt bastuheta men det finns svalare. Lycka till.
Användarens profilbild
Av sabe
Jo det verkar funka bättre att knyta först och sen sätta i henne och det känns som att hon börjar förstå fördelarna :). Tycker inte riktigt att jag fått henne att sitta perfekt, men det kommer väl.

När hon börjar förstå poängen ännu mer hoppas jag också att hon ska ha bättre tålamod än så länge känns det som att det måste gå snabbt så hon inte tappar humöret. Jag vill ju också att det ska kännas trevligt för henne.

Tack för alla råd och tips! Det här verkar verkligen vara ett jättetrevligt forum :D

Pruttisens mamma: Kanske blir det inte en lika stor nackdel i höst det där med värmen. Vill ändå inte ha en lång sjal med mycket tyg det känns lite skrämmande och jag misstänker att jag skulle ha problem att lita på mina knytningar med längre sjalar.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?