Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej,

Snart kommer mitt andra barn. Vill gärna skaffa mig en trikå sjal, men vilken passar bra en nybörjare? Eller vilken passar bebisen bäst?

Har inte använt sjal med min dotter utan enbart sele, och så bar jag på henne jämt också. :)

Men den här gången har haft så mkt foglossning att jag känner att jag behöver hjälp med att bära barnet i alla läge för att slippa hålla på lyfta och så...

Har ni några tips? Tack :)
Välkommen :hello:

Jag har bara erfarenhet av en trikå som passade oss bra men du lär få uttömmande svar om alla varianter ;-)

När det gäller just trikå finns det dock inte lika extremt stort spektra som för de vävda, pust.

Men tjockleken är nog den stor skillnad. Vi hade den tjockaste (fortf väl) som är tricot-slen från Babylonia. Den som man ser på flest vanliga butiker också f ö väl?

Vilka som är de tunnaste och däremellan minns jag inte men det vet andra som sagt.

I tricot-slen bar vi tills han var halvåret och vägde kanske 8 kg. Sedan blev det för "svajigt" och vi bytte till sele, en Patapum. Men har man en tunnare så lär det kunna bli svajigare tidigare.

Trikå är himla praktiskt. Man behöverinte få till knutarna perfekt. Man kan enkelt drapera tyget över sig själv och barnet som "kläder", skydd och olika sorters avlastning.

Trodde att det skulle kunna vara instängt och varmt men icke! Fastän vår var den tjockaste då och mörkgrå så använde vi den över hela sommaren - som var het det året!

Lycka till!
Av sjaltokan
Lite beror det ju på hur lång du som bärare är.
Jag gillar min WBS, eftersom det är en lite stadigare trikåsjal kan man använda den länge tid och den går att bära med på ryggen. Nackdelen är dock att den är 80 cm bred, så är man liten och nätt kan det nog uppfattas som mycket tyg.

De smalaste trikåsjalarna är 50 breda.

Vilken som passar dig bäst? Jag får nog svara som med alla sjalar väl den du tycker är snyggast.
Sen beror det ju på vilken årstid barnet kommer på sommaren är ju en tunnare sjal helt klart en fördel men det spelar ju mindre roll på vintern.
Jag har provat tricot-slen och sinon. Tricot-slen var min första trikåsjal och den började jag använda då min son var ca 2 månader - lite större än nyfödd alltså. Jag gillade den mycket och använde den ganska mycket tills han blev runt halvåret. Den är stadig och varm och passar bra ´även för lite fler kilon.

Sinon skaffade jag nu tills mina små tvillingar kom. Sinon är tunn och sval. Har burit dem både en och en och båda tillsammans (de är små och väger drygt 2 kilo var) och gillar verkligen sinon!

Jag gillade som sagt min tricot-slen mycket men efter att ha provat sinon så märker jag hur mycket lättare den är att knyta än tricoten!!!! Sjalarna är ungefär lika breda men det känns som att det blir knöligare och mer tyg över med tricoten, svårare att få slätt och spänt än med sinon. Jag är ganska varm av mig så mig passar sinon bättre - en extra kofta och kläder åt barnet om det blir kyligt. Det blir ganska varmt intill kroppen ändå. Nackdelen med sinon är att den inte ger lika bra stöd åt lite tyngre barn men då tycker jag det kan vara idé att skaffa en vävd långsjal istället då kilona ökar, runt halvåret kanske. OM du nu inte går och får en femkilos, för då kanske tricoten känns bäst från början ändå. :wink:

Mina tankar om det jag erfarit. :D
lightworker skrev:Har nu beställt en trikot sjal från Babylonia. Hoppas verkligen jag fattar mig på hur man knyter sen! ;)
Det brukar medfölja knytintruktioner med bärsjalarna. Ibland kan man trots det vilja ha lite mera hjälp och support. Finns det någon van sjalmamma eller sjalpappa i din närhet som kan hjälpa dig i så fall? Om inte, var bor du? Kanske finns det någon av oss här på sjalbarn som kan hjälpa, t.ex. på sjalträff.
Hej igen,
jag bor på Kungsholmen i Stockholm. Vistte inte att det fanns sjalträffar. Men om jag inte få till det ska jag absolut försöka hitta ngt sådant. Har fått så mkt foglossning att jag är inte säker att jag kommer att kunna bära mitt barn alls utan sjal. :(
lightworker skrev:Hej igen,
jag bor på Kungsholmen i Stockholm. Vistte inte att det fanns sjalträffar. Men om jag inte få till det ska jag absolut försöka hitta ngt sådant. Har fått så mkt foglossning att jag är inte säker att jag kommer att kunna bära mitt barn alls utan sjal. :(
I Stockholm ordnas det en hel del sjalträffar. Kolla här efter nästa träff: http://www.sjalbarn.se/forum/viewforum.php?f=6
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?