Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hallå där!

Jag tänkte just starta en likadan tråd som din. Har en 9 månaders tjej som till min stora sorg börjar bli alltför tung och nyfiken för trikåsjalen och vill nu gå över till vävd och har verkligen ingen aaaning om vad jag ska välja... :help: Kanske kan hänga på din tråd istället? Såg att du bor i Göteborg, skulle du vara intresserad av att ordna en sjalträff ihop så kanske vi kunde få prova på några stycken?? :)
staby skrev:Hallå där!

Jag tänkte just starta en likadan tråd som din. Har en 9 månaders tjej som till min stora sorg börjar bli alltför tung och nyfiken för trikåsjalen och vill nu gå över till vävd och har verkligen ingen aaaning om vad jag ska välja... :help: Kanske kan hänga på din tråd istället? Såg att du bor i Göteborg, skulle du vara intresserad av att ordna en sjalträff ihop så kanske vi kunde få prova på några stycken?? :)
JA, vilken bra idé! :tumup: Gärna!
Naturligtvis får du hänga på min tråd, jag har fått jättemånga bra råd som du ser.
:valkommen:
lisahector skrev:
hcvc skrev:
lisahector skrev:Hmmm... Börjar bli lite intresserad av en Ellevill Zara... :mums:
Snart kanske vi träffar dig i vi som bär i Zara-tråden :D !
Inte omöjligt! :D
Fast en Zara känns som en Rolls Rolls... (Ser väldigt fin ut!) Jag skrev ju innan att man väl börjar med något enkelt begagnat och jobbar si gupp... :lol:
Nu har jag burit i zara en vecka och jag :heart: den mer och mer. Verkligen en perfekt "övergångssjal" från trikå till vävd. Jag har den smala varianten. Om du tycker att de är fina och har råd tycker jag att du är värd en rolls rolls :wink: Om du köper en sjal för att den är billig och enkel kanske du inte gillar att bära lika mycket. Det är ju lite synd att zarorna är så nya att begagnatmarknaden är så liten. Å andra sidan har de ett högt andrahandsvärde :wink:
lisahector skrev:Fast en Zara känns som en Rolls Rolls... (Ser väldigt fin ut!) Jag skrev ju innan att man väl börjar med något enkelt begagnat och jobbar si gupp... :lol:
Förstår vad du menar med Rolls eftersom de är så nya på marknaden att de är så dyra beganade fortfarande. Men, ja, gillar man den är den väl värd sitt pris... Jag hade rätt ont i i nacke och axlar några månader när busan var för tung för trikåsjalen och jag varvade med en inte tillräckligt ingången Stork. Önskar att jag hade hittat Zaran tidigare! Fast egentligen funkar nog de flesta sjalar, bara de är tillräckligt använda. Lagom till att jag hittade Zaran var Storken också bra av det enkla skälet att jag hade varit tvungen att använda den så mycket :? ... Men sedan blev det bara Zaran ändå. Eftersom den var tunnare=svalare, smalare=smidigare, men ändå avlastade lika bra. Nu bär jag inte så mycket, men när jag gör det blir det bara Granaten (som äntligen är ingången...), eftersom busan är så stor och den är så stadig och 5-10 cm bredare.

Jag försökte få ihop till sjalträff, men det blev inte mycket av det. Men rekommenderar det verkligen. Är ju helt oslagbart att få se, prova och jämföra! Jag tänker ha kvar mina sjalar ett bra tag till, bara för att kunna låna ut till vännerna som får bran :lol: . Synd bara att jag inte har någon trikå längre.
Jemmah skrev: Nu har jag burit i zara en vecka och jag :heart: den mer och mer. Verkligen en perfekt "övergångssjal" från trikå till vävd. Jag har den smala varianten. Om du tycker att de är fina och har råd tycker jag att du är värd en rolls rolls :wink: Om du köper en sjal för att den är billig och enkel kanske du inte gillar att bära lika mycket. Det är ju lite synd att zarorna är så nya att begagnatmarknaden är så liten. Å andra sidan har de ett högt andrahandsvärde :wink:
Tack för bra argument för att spendera pengar! :wink:
En billig sjal som blir liggande gör ju ingen glad.
Hmm... :hmm: Att "ha råd" är en definitionsfråga. :lol: Men jag "gav" nyligen mig själv 1000 kr att köpa kläder för (förde över från sparkonto) och sen köpte jag aldrig några kläder - så de pengarna kunde ju bli en sjal... :floet2:
Ytterligare en sammanfattning:

Ella Roo - Sanforafavorit (tunn, lättknuten, smal), mari_tresfavorit (tunn, mjuk), hcvc avråder (ej stretchig på diagonalen)

Girasol - Sanforafavorit (supermjuk, tunn, skitsnygg!), mari_tresfavorit (skön, flanellig, mjuk)

Didymos - Sanforafavorit (lyx! mjuk, stadig, avlastande, snygg), mari_tresfavorit, thowidafavorit (särskilt för knytning på magen), Jemmah avråder (mycket tyg att hålla reda på), Boadicea gillar (många färger att välja på! Favoriten är Didymos Indio), smedsboemmas har med tiden blivit ljuvlig mjuk och smidig men var från början förfärligt hård och svårknuten (Wellen granat)

Hoppediz - Sanfora avråder (för tjock), mari_tres gillar inte heller (för mycket tyg), MilanE tycker inte heller att det är någon bra nybörjarsjal (dock bra avlastning), Boadicea älskar (bra bredd, avlastar super), smedsboemma avråder (lyckades aldrig få ett bra knyt med sin tunna)

Elleville Zara - thowidafavorit (särskilt för knytning på magen), Jemmahfavorit (lättknuten, tunn), MilanEfavorit (den smala varianten - lättknuten), hcvc-favorit (smidig, lättknuten), smedsboemma rekommenderar (den smidigaste och mest lättknutna sjal hon har, smala varianten för ett litet barn), Jemmah älskar mer och mer (perfekt övergångssjal från trikå till vävd)

Gås - Jemmahfavorit (lättknuten, tunn), hcvc avråder (ej stretchig på diagonalen), smedsboemma tycker den är bra, särskilt när det är varmt ute, men sämre avlastningsförmåga när barnet blir större och känslig för att man knyter noga

Easycare - Droppenfavorit (oerhört mjuk, lättknuten, stretchig), Sanforafavorit (t.o.m. bättre än EllaRoo, fast gillar inte riktigt färgerna), smedsboemma gillar (Easy Care Lava)

Det viktigaste är att sjalen är "ingången" skriver hcvc och smedsboemma.
Om man är normalviktig (storlek <44) räcker em 4,6-4,7 m lång sjal till alla knytningar med knuten på magen skriver thowida. Avlastningen blir lite bättre om tyget räcker att knyta knuten på magen, men det går också bra att knyta på ryggen.
Se till att sjalen är stretchig på diagonalen (korskypert- eller jaquardvävd) säger hcvc.
Bra, illustrativ länk från Eden baby över omslutet kryss (tack thowida!):
http://www.edenbaby.se/pages/omslutetkryss.php
:lol: det är inte lätt att försöka bilda sig en uppfattning, när alla tycker så olika. Avundas dig inte!

Vad gäller min åsikt om tuskaft vs korskypert och jaquard vill jag bara påpeka att jag har aldrig har provat en gås, och bara provat en använd respektive en ny, oanvänd EllaRoo. Så det påståendet baserar jag på att nya, oanvända kypert och jaquardsjalar som känns stummare är mer svårknutna och gör mer ont. Men en väl ingången EllaRoo eller gås är kanske super, vad vet jag? Eller så är det det här med att vissa veklingar (typ jag då :( ) får ont om det inte är en supersjal som är perfekt knuten, medan andra i princip skulle kunna bära med första bästa lakan en hel dag utan problem.
hcvc skrev::lol: det är inte lätt att försöka bilda sig en uppfattning, när alla tycker så olika. Avundas dig inte!

Vad gäller min åsikt om tuskaft vs korskypert och jaquard vill jag bara påpeka att jag har aldrig har provat en gås, och bara provat en använd respektive en ny, oanvänd EllaRoo. Så det påståendet baserar jag på att nya, oanvända kypert och jaquardsjalar som känns stummare är mer svårknutna och gör mer ont. Men en väl ingången EllaRoo eller gås är kanske super, vad vet jag? Eller så är det det här med att vissa veklingar (typ jag då :( ) får ont om det inte är en supersjal som är perfekt knuten, medan andra i princip skulle kunna bära med första bästa lakan en hel dag utan problem.
Förvirrad. :hmm: Menar du att nya oanvända kypert och jaquardsjalar OCKSÅ är obekväma? Eller har något fallit bort i texten?

Jag börjar resonera - ingen har något att invända mot Elleville Zara... :) Och dessutom är de snygga... :mrgreen:
Jag tänkte bara tillägga att gåsen är väldigt mjuk och stretchig trots att den är vävd i tuskaft. Det beror inte bara på vävsättet, utan också på tex trådtäthet. Gåsen är väldigt glest vävd med tunna trådar och då stretchar den sig, men avlastningen blir sämre (enligt mig! :wink: )

Annars tipppar jag att Hcvc menar att man behöver gosa in tex en Didymos. Personligen tycker jag att Zara har varit mjuk och skön efter en enda tvätt och strykning.
lisahector skrev:Förvirrad. :hmm: Menar du att nya oanvända kypert och jaquardsjalar OCKSÅ är obekväma? Eller har något fallit bort i texten?
T ex Didymos Wellen, randig Didymos och Stork (och sannolikt Hoppediz skulle jag gissa?) är inte så sköna fabriksnya tycker jag. Som fabriksnya är de inte så följsamma, inte så stretchiga och avlastar därför sämre, skär in och är inte lika lättknutna som de blir när man använt dem ett tag. Bara att tvätta och stryka en helt ny sjal i lite lätt fuktigt tillstånd tills den är torr gör den påtagligt mer lättanvänd har jag upplevt, men för den stora skillnaden/ förbättringen krävs flitig användning. T ex, Zara och vad jag har förstått på andra även Didymos Nino, Didymos Ellips och en del andra Didysar med ylle- eller sideninblandning kan vara "tillräcklig" sköna efter bara en tvätt+stryk, men även de blir ju ännu bättre när man använt dem ett tag.

Men det är ju olika hur man är - en del lider inte alls av att nya sjalar är lite tuffare. Jag upplever att jag är den lite känsligare sorten (får snabbt ont om sjalen inte är väl ingosad) och därför tror jag att tuskaftvävda skulle funka sämre för just mig. Men det är ju mest teorier :roll: .
lisahector skrev:Jag börjar resonera - ingen har något att invända mot Elleville Zara... :) Och dessutom är de snygga... :mrgreen:
Nej, de invändningar jag hört är att de på 60 cm är för smala (fast jag tycker att det är super med en lite smalare sjal) eller att mönstret är gräsligt. Jag tycker att de är fantastiskt bra!
Jemmah skrev:Hur går det med sjalvalet?
Jag missade sjalträffen som Staby tog initiativ till :( och dessutom börjar både jag och sambon bli vän med Manducan så sjalvalet ligger på is... Det hade varit väldigt kul att få se en Zara IRL dock - är sugen på en sådan som synes ovan :lol: .
För visst måste man ha BÅDE sele och sjal? :wink: Eller rättare sagt, visst kan inte en sele ersätta sjal?
Det blir ju mysigare med sjal, och när vi ska på bröllop i maj hade väl en sjal som matchar klänningen varit pricken över i? :mums:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?