Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av annalys
Hej!

Min David är 5 månader och 8 kg. Jag har en Tricotti som jag gillar, men dels är den nog lite stor (jag ska sy in den snart) och dels börjar den kännas lite svajig, speciellt som David gärna vill se sig omkring. Att ha båda armarna instoppade gillar han inte alls (om han inte nästan har somnat), så oftast viftar han fritt med ena eller båda armarna och jag stöder honom lite. Babybjörnen gillar han bättre, gärna sittandes utåt men även inåt, men jag tycker den blir tung. Så jag är ute efter något där han har mer stöd när han sitter och viftar. Ofta bär jag inte jättelänge åt gången, är vi ute åker han mest vagn, men sjal ibland.

Jag provade en kompis Patapum och gillade den men är undrar om någon kan tycka till om för- och nackdelar. Vad finns det för alternativ, och varför är de bättre/sämre? (Ergo? Sutemi?) När vill man bära på ryggen (jag har hittills inte känt något behov av det)?

Jag har också funderat lite på en långsjal, vävd. Vad är det egentligen för skillnad på alla olika märken? (I så fall blir det nog både och, jag vill ha något som är snabbt och smidigt men kanske kompletterar jag med en långsjal.)

Anna
Användarens profilbild
Av Anso
Jag kan väl tycka till lite om selarna då eftersom jag själv har både en Patapum och en Sutemi.

Sutemin är suveränt skön att bära med när man har barnet fram pga att den har bred axelremmar som ligger i kors på ryggen i detta fall. När man bär barnet på ryggen med den så är avlastningen jättebra, inte tungt för axlarna men en del tycker att brösten kan se lite skojiga ut när banden korsar fram. Med Sutemin kan man även bära på höftenmen jag har inte gjort det så ofta och har därför inte fått in någon snits på det. Använder ringsjal istället.

Patapumen är mindre skrymmande än Sutemin (men den är inte stor den heller). Lätt att svinga upp en lite större bebis på ryggen och "fälla upp" selen över barnet. Jag brukar aldrig sätta barnet på höften och sedan kränga runt selen till ryggen för jag tycker att det är för bökigt annars så är det ju ofta det sättet som visas i olika instruktioner. Om man ska göra på detta "svingsätt" med Sutemin så kan det kännas lite bökigare att få upp axelremmarna än vad det gör med Patapumen.

Patapumen är väldigt skön att bära med den med och det blir inte tungt för axlarna men som sagt Sutemin är snäppet skönare när man bär fram.

Det bästa är ju om du kan gå på någon sjalträff och prova själv.
Användarens profilbild
Av Alex
Klart att du ska ha båda!! Man måste ju kunna variera sig... :D Själv har jag fått min syster att sy en sele liknande IsakA- selen, nu i helgen som hon finjusterar nu när jag är på jobbet... :oops: (Carlos sov igår när den blev klar).
Den är som ett mellanting mellan Ergo och Sutemi, fast man kan välja om man vill korsa banden eller ej (kan man nor på nya Ergo oxå, iofs).
Lycka till, och välkommen hit!!! :D
Användarens profilbild
Av annalys
Tack för svaren. Jag ska grunna lite till på det, men det lutar nog åt en patapum till att börja med, så får jag se om det blir en långsjal också så småningom.

Kan tillägga att när jag hade tvättat, torktumlat och sytt in Tricottin satt David mycket bättre i den, även när han vill vifta med armarna.

Anna
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?