Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag är helt ny på det här med sjalar men längtar efter något att bära i. Jag tror att en Mei Tai skulle passa mig bra men jag har ingen aning om vilken modell och vilka mått jag bör ha. Hoppas ni kan ge mig lite tips om vad jag bör tänka på innan jag går och köper en.

Jag har två killar en på 3 mån (6 kg) och en på 2 ½ år (12 kg). Helst vill jag kunna bära båda även om det främst är lill killen som kommer att få åka snålskjuts.
Användarens profilbild
Av Fina
Om du vill ha ett bärdon som passar till båda barnen skulle jag säga att en sjal är det du behöver. Den kan du knyta på så många olika sätt och den anpassas direkt efter barnet när du knyter.

Med en MT kommer skillnaden vara att antingen kommer den lilla att sitta djupt ner och inte få upp huvudet så att den kan se ut, eller så kommer den stora inte att ha något nackskydd. Fast det beror ju också på hur MT:n ser ut. En större MT kan man vika in midjebandet på och på så sätt korta av ryggen så att den passar den lilla när den är vikt och den stora när man har den som vanligt. Om man dessutom gör ett löstagbart huvudstöd så blir det ju också bättre. Då tar du på det (om du tycker det behövs) när den stora blir buren och tar av när den lilla blir buren. :D
Av Jonneryd
Josefina skrev: eller så kommer den stora inte att ha något nackskydd.
Spontant känns det inte som att han behöver något nackskydd, eftersom han inte kommer att sova i sjalen. Men det kanske känns ostadigt eller nått? Men om den går upp till axlarna på honom borde det väl vara ok? Fast då kanske den är för stor för lillen i alla fall?
Användarens profilbild
Av Anso
Om en MT är hög i ryggen så går det utmärkt att vika ner den ett eller två varv innan man sätter på sig den, då blir den ju bra mycket lägre i ryggen vid behov men passar även det större barnet. Om det lilla barnet ändå ska sova så är det rätt bra att selen går högt upp så den ger stöd åt huvudet och det får du ju då om den är "för hög".

Många tycker om MT med breda axelband (se under "Gör det själv" och Knyttet & K´s beskrivning), den blir då mer sjallik eftersom banden täcker in en större del av din rygg och då ger mer avlastning.
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
det enda jag har att rekomendera är en med breda axelband! det avlastar så mycket bättre tycker jag!
Av Jonneryd
MammaTillFelicia skrev:det enda jag har att rekomendera är en med breda axelband! det avlastar så mycket bättre tycker jag!
Jag har sett bilder och tror jag vet vad ni menar med breda axelband. Stämmer det att de inte är vadderade? Har man lika stor rörelsefrihet med breda som med smala? (Jag provade att ha Jacob på höften i en ringsjal när han var ca 1 år. Men tyckte att båda armarna var alldeles för låsta.)
Av Jonneryd
Det är för att kunna bära lillen när han är vaken som jag vill skaffa mig något att bära i. Men det är klart att han ska ju kunna sova i den.

Passar kanske en sele bättre än mt när jag vill kunna bära båda barnen?
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
Jonneryd skrev:
MammaTillFelicia skrev:det enda jag har att rekomendera är en med breda axelband! det avlastar så mycket bättre tycker jag!
Jag har sett bilder och tror jag vet vad ni menar med breda axelband. Stämmer det att de inte är vadderade? Har man lika stor rörelsefrihet med breda som med smala? (Jag provade att ha Jacob på höften i en ringsjal när han var ca 1 år. Men tyckte att båda armarna var alldeles för låsta.)
ja precis, det är ett enkelt tyg som man brer ut över axlarna, så mycket man vill. blir mycket sjalkänsla.
man behöver ju inte bre ut tyget så att de går över axlarna och ner på armarna, om du förstår, då kan man nog bli ganska låst. men om man bara har det på axlarna så blir det på sin höjd lite jobbigare att sträcka upp armarna (och hänga tvätt tex..) och inget som stör.. men det är säkert väldigt olika hur man uppfattar det..
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?