Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Samuels mamma
Jag har precis köpt en ringsjal (sonen är sju månader). Jag har aldrig burit i sjal och har ibland lite svårt att få till det. Bla tycker jag att det är lite knepigt att få ner honom i sjalen, han spretar ju liksom med benen... Och så undrar jag hur jag vet att han sitter rätt och bekvämt? Jag vet att tyget ska gå från knäveck till knäveck och att knäna ska vara högre än rumpan men ibland tycker jag att tyget glider upp lite på låren och ibland känns det som det sitter för hårt i knävecken. Jag har provat att bära på höften och mage mot mage. Mage mot mage gillade både han och jag men jag blir lite osäker på om hans ben kan komma för brett isär? Vore tacksam om någon van sjalbärare kunde ge mig lite tips och råd hur man bäst bär i en ringsjal och vilka nybörjarmisstag man kan försöka undvika :D
Användarens profilbild
Av jag71
lite snabbt bara så här innan jag ska till affären som snart stänger. tror inte att benen kan komma för långt isär, blir det obekvämt sägert dem ifrån. mitt tips är att gå på en sjalträff och få hjälp i verkliga livet så att säga. lycka till!
Användarens profilbild
Av jazoo
Som sagt, sjalträff är ju bästa tipset, då kan du på någon som petar och drar och visar på riktigt.

Jag minns att jag tyckte att det var knepigt med ringisen, nästan ända tills Alice var ungefär ett. Då började det funka riktigt bra. Jag tror att det beror på att det är svårt att få till den där säcken under rumpan för att de har så rackarns korta ben - det blir liksom ingen påse hur man än gör. Men det är klart att det går ändå.

Mitt bästa tips är att dra ihop sjalen i en korv, lägg barnet mot axeln (inte den du har ringarna mot utan den andra) och peta ner benen ett och ett innanför tyget. Sen drar du åt tyget i ringarna, fortfarande som en korv i barnets knäveck, ganska hårt. Dra upp tyget lite framför magen/skrevet på barnet och sedan upp över ryggen. Justera tygets ytterkanter för att få det att sitta riktigt tight.

Hoppas att du förstod min förklaring och att det hjälper. Sålänge baret inte tycker att det är obekvämt så kan benen inte komma för brett isär, tror jag. Däremot kan det hända att barnet vill dra ihop benen och då kan det bli lite obekvämt att bära. Alice brukar liksom ställa sig upp (jag tror att det var Miriel som kallade det att "göra spik" vilket är ganska talande). Man får rätta till vartefter helt enkelt.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av nickenyfiken
SQ skrev:Snor tråden lite. Får inte till det med med ringsjalen hur vi än försöker. Nova tycker framför allt att det gör ont i knävecken hur jag än bär mig åt. Det blev till slut så illa att hon sjalvägrade i flera veckor för att hon trodde att sjal =ont. :cry: Och då gjorde jag nog inte så fel egentligen. Men hon har torr hud och exem som nog var främsta orsaken till att det gjorde så ont när sjalkanten skavde. Gjorde en korv i knävecken men det hjälpte inte. Sjalen får flytta, Nova skriker bara hon ser den. Det är en BB Sling Fruit Cocktail, otroligt vacker är den. Och jag är så ledsen att det inte fungerar, ringsjal är ju så snyggt! Och tänk så praktiskt att ha för de riktigt korta bärturerna nu när hon vill up och ned och up och ned igen hela tiden. Följer tråden med spänning för att kanske få det där sista lilla mirakeltipset som får det att fungera.

Kram
Har du testat en bärpåse typ peekaboo? Dom är ju kanon för kortare turer och eftersom dom är gjorde i fleece så är dom ju riktigt gossiga och det känns inte som att dom skär in i knävecken på samma sätt som en ringsjal kan göra enligt vad jag har testat.

//NN
Användarens profilbild
Av Samuels mamma
Tack för svaren, alla tips tas tacksamt emot!

SQ: Det är just det där med knävecken som oroar mig lite också. Han är ju iofs nöjd när han sitter i sjalen så det kan ju inte vara alltför obekvämt men idag var han röd vid knävecken och då hade han ändå bara suttit en jätteliten stund. Tyget är ju inte så himla mjukt och när det är spänt känns det som att det måste skava? Men om det skavde på alla barn så skulle ju ingen använda ringsjal?! Hoppas på tips som visar att han bara sitter lite fel..
Användarens profilbild
Av solanna
Om barnet inte är jättestort kan man faktiskt låta benen vara kvar innanför också. Jag bar framförallt Dante på det viset när han var riktigt liten (började när han var 2 månader), men fortfarande låter jag ofta benen vara innanför sjalen.

När jag stoppar i honom lägger jag honom mot axeln med ringarna på och så låter jag honom glida ned i sjalen med fötterna först. Sedan drar jag upp tyget över hans rygg och drar åt sjalen. Funkar bra fortfarande trots att han är över 10 månader nu och ingen liten kille.

Ofta händer det dock att jag drar ut benen utanför sjalen så att han sitter på höften. Jag tycker inte att det gör så mycket om man inte får in så mkt tyg under rumpan för han sitter oftast rätt bra ändå. Men jag tipsar som andra att det är bra att gå på sjalträff för att få handfasta tips och sedan får man prova sig fram.
Användarens profilbild
Av Samuels mamma
Ska prova med benen innaför. Det är ju bra också så man slipper ha tossor på som trillar av... Trodde bara jättesmå bebisar kunde ha benen innanför men jag antar att man märker om de får plats:)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?