Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sus
Om jag minns rätt så finns Sutemin i olika storlekar. Är det lika dant med Ergon eller är set "one-size-fits-all"?
Jag är ungefär storlek 42/44 och min man har 36 i jeans i "waist"-mått. Vi är ungefär lika långa 175-180 cm typ. Kan vi ha samma bärsele då? Jag vill inte köpa två, men tror att både maken och jag skulle gilla sele.

Sista frågan; hur små barn kan man bära i sele. Majken är 2,5 månader väger 7 kg och är väldigt stadig.
Användarens profilbild
Av Alven
one size fits all är det som gäller med Ergon. Jag och maken är väligt olika tjocka (smala?) och kan ha den båda två utan problem.

Vi testade Ergon första gången när David var 5-6 månader, då var den nästan i minsta laget. Nu är den superbra!
Användarens profilbild
Av Anna
Ergo finns bara i en storlek. Ergo är från 4-5 månader och jag har testat med fyra månaders som satt kanon och fem månaders som satt dåligt. Jag torr det beror på lårens längd till viss del. Eftersom den är en ergonomisk sele där barnet sitter med benen åt sidorna så är det bra om inte selen går längre ut än till knävecket för då måste barnet sitta med raka ben rakt åt sidorna och det ser inte alls skönt ut.
Användarens profilbild
Av Louise
sus skrev:Om jag minns rätt så finns Sutemin i olika storlekar. Är det lika dant med Ergon eller är set "one-size-fits-all"?
Jag är ungefär storlek 42/44 och min man har 36 i jeans i "waist"-mått. Vi är ungefär lika långa 175-180 cm typ. Kan vi ha samma bärsele då? Jag vill inte köpa två, men tror att både maken och jag skulle gilla sele.

Sista frågan; hur små barn kan man bära i sele. Majken är 2,5 månader väger 7 kg och är väldigt stadig.
När det gäller Sutemi så är det bästa att mäta höftmåttet noga med måttband och utifrån det avgöra vilken storlek som passar. Ligger ni båda under 115 i höftmått så funkar small till er båda två.

Jag tycker dels att barnet måste ha en viss stadga i kroppen för att bäras i sele som Ergo/Sutemi/Patapum, kunna sitta lite med stöd. Dessutom som Anna sa så måste de ha en viss längd för knävecken ska hamna rätt där sittytan slutar. 4 mån är det tidigaste jag brukar rekommendera.
Användarens profilbild
Av KATARINA
Jag började så smått med Ergon redan vid 2,5 månader men då var Elias väldigt stadig också och lång, ca 66 cm. Man bör väl vara någon cm längre i den nya eftersom sittdelen är ca 1 cm bredare. Men son sagt, rekommendationerna är från ca 4-5 månader.
Användarens profilbild
Av AnKa
Louise skrev:När det gäller Sutemi så är det bästa att mäta höftmåttet noga med måttband och utifrån det avgöra vilken storlek som passar. Ligger ni båda under 115 i höftmått så funkar small till er båda två.
Och om den ena är större hur gör man då? Behöver man köpa två selar eller finns någon typ av förlängning?
Användarens profilbild
Av Louise
Om båda ligger över 101 cm kan båda använda Large. Så det finns ett mellanspann 101-115 cm där man kan välja både Small och Large så båda behöver inte vara över eller under 115 cm. Sen finns det ju Long straps också om båda är över 177 cm. Är man osäker på storlek så kan vi alltid hjälpa till om man tala om vilka mått man har.
Användarens profilbild
Av Louise
Skulle det visa sig att du är under 101 och sambon över 115 cm så blir det svårt för då behöver ni olika storlekar. Då är det nog bättre att fundera på Ergo eller Patapum. Men som sagt, det är bäst att mäta ordentligt och inte gissa. Tänk på att det är höftmåttet som gäller, inte midjan.

Tyvärr är det ganska missvisande att storlekarna heter Small och Large för många tror att de behöver Large fast så inte är fallet. Om du är tjej och har storlek 42/44 i kläder så kan du ofta ha Small i Sutemi. Det är först när man drar större storlekar än så som man kan behöver Large och inte alltid då heller. Jag har flera gånger råkat ut för att personer kommer och vill prova Sutemi Large och då säger jag att vi ska nog börja med Small för jag tror att det räcker och då får man verkligen övertala innan de vågar prova en small. Är man van att köpa Large i kläder så tror man nog inte att man kan ha en Sutemi small. Borde byta namn på storlekarna egentligen... Ja, en lite utvikning bara... :)
Användarens profilbild
Av sus
Tack för era svar! Det blir till att mäta och se vilket som passar oss bäst. Majken är fortfarande för liten, så jag har några månader på mig att fundera, men jag har i allafall lyckats få maken att godkänna att jag köper en :lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?