3-barns mor skrev:
Så det bästa är en MT för rygg och en för mage? Men om man bara vill ha en? Jag skulle nog tro att jag kommer att bära mest på mage, mysigast.
För mage vill du ha breda utbredbara band - är de ovadderade då?
Och smala för ryggen - behövs avlastningen inte lika mycket då?
Vill man bara ha en MT och tror att man kommer bära mest på magen (vilket jag också gjort, i alla fall fram till nu) - då skulle jag absolut antingen sy en själv av en hoppediz eller annat diagonalstretchigt tyg alternativt få tag på någon annan som syr en
Har man breda axelband, ca 25-30 cm, så ska de vara ovadderade - det blir liksom lite sjalkänsla över det hela.
När det gäller ryggbärning så blir det ju mer som en ryggsäck av det hela, alltså det går inte att direkt breda ut axelbanden över axlarna på samma sätt. Eller ja.. det beror ju på om man sen korsar dem fram över bröstet eller inte - men det brukar inte jag göra (av estetiska skäl

), utan jag knyter som en ryggsäck och sedan med tibetanavslutning. Knyter man så så kan till och med breda axelband kännas som att det blir lite knöligt, det påminner mer om en ryggsäck att ha smala, vadderade band då.
3-barns mor skrev:Jag såg på dina sjalbilder Kajsa Kavat att du inte har huvudstöd på dina MT, istället använder du någon slags sjal och binder runt. Kan du göra det själv när hon sitter på ryggen? Varför har du inte huvudstöd?
Det finns ju olika huvudstödet, det lite "hårda" som man viker upp och ner om jag förstått det hela rätt och det lite mjukare typ ergo-huvudstöd. Vad är för- och nackdelar med respektive huvudstöd?
Så länge jag bär på magen tycker inte jag att det behövs något huvudstöd. Somnar hon så lutar jag bara hennes huvud mot mitt bröst och sen ligger hon så. Det beror ju också förstås på hur hög ryggdelen är på MT:n. Vissa barn vill absolut kunna ha armarna utanför, och då krävs nog ett huvudstöd, men Thea tycker det är ok att sitta med armarna innanför och för då stöd av ryggdelen ända upp i nacken.
Anledningen till att jag inte har huvudstöd är alltså dels att jag inte tycker att jag behöver det så mycket och dels att min tjej blir vansinnig så fort hon får något över huvudet

Det är samma sak med Ergon, då får jag liksom smyga på huvudstödet efter att hon somnat in ordentligt
Vad gäller olika sorters nackstöd så beror det ju kanske som sagt på om barnet accepterar ett som sitter över huvudet eller inte. Annars kanske ett sådant egentligen ger något lite bättre stöd skulle jag gissa.
Fick du svar nu på allting?!