Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Jag är så sugen på en MT. Och har varit det ett bra tag. Jag har försökt surfa omkring och titta på olika, men jag blir bara snurrigare och snurrigare. Har tittat på egengjorda, företag och privatförsäljare m.m.

Vad ska man tänka på? Och vad är värt att lägga pengarna på? Huvudstöd behöver jag i alla fall.

Men breda axelband, smala axelband, lagom breda axelband?
Vaddering här och där? I banden förstår jag. Men hur långt är bra?
Och vaddering i sittdelen???

Fyrkantig sittdel? Rundad? Det kanske mera är en smaksak. :hmm: :hellu: :help:
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Hehe det är en djungel :lol: !

Och det svåra i kråksången är att det så mycket handlar om tycke och smak. Du kan inte gå på en sjalträff och be att få prova lite olika varianter??

För min egen del föredrar jag hemsydda med breeeeeda, utbredbara axelband - tycker det avlastar så mycket bättre! Fast det är när det gäller mag-bärning. Ska man bära på ryggen är det nästan smidigare med smal, men vadderade.

Sen beror det ju också på hur litet/stort barn man har. Har man ett mindre barn spelar kanske avlastningen mindre roll, då vill man kanske snarare att den ska vara mjuk och go.

Inte vet jag om du blev så mycket klokare av det här, men kom gärna med fler frågor! :wink:
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Tack för svaret. Bra svarat men det finns ändå mer frågor. :wink:

Så det bästa är en MT för rygg och en för mage? Men om man bara vill ha en? Jag skulle nog tro att jag kommer att bära mest på mage, mysigast.

För mage vill du ha breda utbredbara band - är de ovadderade då?
Och smala för ryggen - behövs avlastningen inte lika mycket då?

Jag har tvillingar som är 6 månader (igår:))men helst vill jag ha en MT som jag kan ha hela tiden, inte sälja och köpa ny. Alltså en allt-i-allo MT eller är det för svårt att få det bra då?
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Angående huvudstöd

Jag såg på dina sjalbilder Kajsa Kavat att du inte har huvudstöd på dina MT, istället använder du någon slags sjal och binder runt. Kan du göra det själv när hon sitter på ryggen? Varför har du inte huvudstöd?

Det finns ju olika huvudstödet, det lite "hårda" som man viker upp och ner om jag förstått det hela rätt och det lite mjukare typ ergo-huvudstöd. Vad är för- och nackdelar med respektive huvudstöd?
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
3-barns mor skrev: Så det bästa är en MT för rygg och en för mage? Men om man bara vill ha en? Jag skulle nog tro att jag kommer att bära mest på mage, mysigast.

För mage vill du ha breda utbredbara band - är de ovadderade då?
Och smala för ryggen - behövs avlastningen inte lika mycket då?
Vill man bara ha en MT och tror att man kommer bära mest på magen (vilket jag också gjort, i alla fall fram till nu) - då skulle jag absolut antingen sy en själv av en hoppediz eller annat diagonalstretchigt tyg alternativt få tag på någon annan som syr en :)

Har man breda axelband, ca 25-30 cm, så ska de vara ovadderade - det blir liksom lite sjalkänsla över det hela.

När det gäller ryggbärning så blir det ju mer som en ryggsäck av det hela, alltså det går inte att direkt breda ut axelbanden över axlarna på samma sätt. Eller ja.. det beror ju på om man sen korsar dem fram över bröstet eller inte - men det brukar inte jag göra (av estetiska skäl ;)), utan jag knyter som en ryggsäck och sedan med tibetanavslutning. Knyter man så så kan till och med breda axelband kännas som att det blir lite knöligt, det påminner mer om en ryggsäck att ha smala, vadderade band då.
3-barns mor skrev:Jag såg på dina sjalbilder Kajsa Kavat att du inte har huvudstöd på dina MT, istället använder du någon slags sjal och binder runt. Kan du göra det själv när hon sitter på ryggen? Varför har du inte huvudstöd?

Det finns ju olika huvudstödet, det lite "hårda" som man viker upp och ner om jag förstått det hela rätt och det lite mjukare typ ergo-huvudstöd. Vad är för- och nackdelar med respektive huvudstöd?
Så länge jag bär på magen tycker inte jag att det behövs något huvudstöd. Somnar hon så lutar jag bara hennes huvud mot mitt bröst och sen ligger hon så. Det beror ju också förstås på hur hög ryggdelen är på MT:n. Vissa barn vill absolut kunna ha armarna utanför, och då krävs nog ett huvudstöd, men Thea tycker det är ok att sitta med armarna innanför och för då stöd av ryggdelen ända upp i nacken.

Anledningen till att jag inte har huvudstöd är alltså dels att jag inte tycker att jag behöver det så mycket och dels att min tjej blir vansinnig så fort hon får något över huvudet :lol: Det är samma sak med Ergon, då får jag liksom smyga på huvudstödet efter att hon somnat in ordentligt :roll:

Vad gäller olika sorters nackstöd så beror det ju kanske som sagt på om barnet accepterar ett som sitter över huvudet eller inte. Annars kanske ett sådant egentligen ger något lite bättre stöd skulle jag gissa.

Fick du svar nu på allting?! :lol:
Användarens profilbild
Av Helena
Det beror nog också på hur stark du är eller vilka svaga punkter du har. Jag har upptäckt att jag har svaga axlar som jag lätt blir trött i, men jag får nästan aldrig ont i ryggen. Så jag vill ha breda axelband, annars dör jag, men vaddering är inte nödvändig för min del. För mig spelar det ingen roll om bebisen är lätt eller tung, jag måste ändå ha bekväma axelband.

Men nu har jag inte provat många mei taier alls. Men vaddering i midjan har väl de flesta och det är bra, för då skär den inte in i kroppen.
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Tack för alla svar. Nu känner jag att jag har lite mer koll faktiskt. Så nu ska jag titta vidare utifrån detta. :tumsup:
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Nu har jag funderat ett varv till, och vips så poppar det tydligen upp fler frågor. :lol:
kajsa kavat skrev:
Så länge jag bär på magen tycker inte jag att det behövs något huvudstöd. Somnar hon så lutar jag bara hennes huvud mot mitt bröst och sen ligger hon så. Det beror ju också förstås på hur hög ryggdelen är på MT:n. Vissa barn vill absolut kunna ha armarna utanför, och då krävs nog ett huvudstöd, men Thea tycker det är ok att sitta med armarna innanför och för då stöd av ryggdelen ända upp i nacken.
Om man inte har huvudstöd utan använder sig av ryggdelen som går upp till nacken, måste man då sy upp nya MTs varefter de växer. Eller tar du i lite från början så att det räcker ett tag? Om du syr själv mäter du då barnets längd innan du syr sittdelen?

Och förresten; kan man använda huvudstöd om man bär på magen? Alla bilder jag sett där huvudstöd används då sitter barnet på ryggen och huvudstödet verkar gå förbi mammas nacke, så då täcker det ansiktet om man bär fram? Eller tänker jag helt fel nu? :roll:
Helena skrev:
Det beror nog också på hur stark du är eller vilka svaga punkter du har. Jag har upptäckt att jag har svaga axlar som jag lätt blir trött i, men jag får nästan aldrig ont i ryggen. Så jag vill ha breda axelband, annars dör jag, men vaddering är inte nödvändig för min del. För mig spelar det ingen roll om bebisen är lätt eller tung, jag måste ändå ha bekväma axelband.
Gäller detta även om du bär på ryggen?
Användarens profilbild
Av Nova
Visst kan du använda huvudstödet när du bär på mage också.
Hittar inte några riktigt bra bilder av mina egna men här är en med uppfällbart huvudstöd där jag bär på magen.

Bild

Sedan finns det andra typer av huvudstöd som jag tycker är lättare att dra upp själv om man bär på ryggen
eftersom man drar upp det mha långa band. Även det går att använda vid magbärning.

Bild
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Tack för bilderna Nova. :D Jag har nog sett den första varianten med ett mindre barn. Men ett större barn och den andra varianten av huvudstöd har jag aldrig sett. Ok, då vet jag att det fungerar.

Hur länge har man använding av huvudstödet när de sover? Klarar de sig utan sen eller är det andra anledningar till varför man väljer bort det?
Användarens profilbild
Av Nova
Jag vill personligen gärna ha huvudstöd på mina, så de jag syr till mig själv får alltid huvudstöd.
Dock upplever jag att ju äldre barnet blir desto mer sällan är det som barnet somnar när man bär.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
3-barns mor skrev:Nu har jag funderat ett varv till, och vips så poppar det tydligen upp fler frågor. :lol:
kajsa kavat skrev:
Om man inte har huvudstöd utan använder sig av ryggdelen som går upp till nacken, måste man då sy upp nya MTs varefter de växer. Eller tar du i lite från början så att det räcker ett tag? Om du syr själv mäter du då barnets längd innan du syr sittdelen?
Man kan ta i lite från början och i stället vika upp den ett varv vid midjebandet om det blir för högt och barnet inte ser något! Jag har inte mätt på mitt barn, men däremot provat olika MT´s och mätt och utgått ifrån dem.
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Nova skrev:Visst kan du använda huvudstödet när du bär på mage också.
Hittar inte några riktigt bra bilder av mina egna men här är en med uppfällbart huvudstöd där jag bär på magen.

Bild

Sedan finns det andra typer av huvudstöd som jag tycker är lättare att dra upp själv om man bär på ryggen
eftersom man drar upp det mha långa band. Även det går att använda vid magbärning.

Bild
Fungerar båda huvudstöden lika bra?
Användarens profilbild
Av Nova
Ja, det tycker jag att de gör.
Det större huvudstödet är lite stadigare och som sagt lättare att få på plats då man bär på ryggen.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?