Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Clementin
Vi får barn i sommar, bf 23/6, och vi vill använda bärsjal.
Både jag och sambon har fastnat för en Amazonas Antigua,
men nu har jag läst flera ggr att man inte ska ha den till nyfödda...
Varför?
Om man köper den i förväg och tränar att knyta innan knyttet kommer så borde det väl inte vara några problem?
Är det någon annan anledning?

Vi vill verkligen ha den, är helt förälskade...
Känns jobbigt om man inte kan ha den sjalen man fastnat för..
Användarens profilbild
Av Suskiv
När jag testade Ellaroo:n som är likvärdig som antiguan så kände jag direkt att den skulle vara utmärkt till en nyfödd. Visserligen kan kanterna vara lite vassa men det är ju bara att vika dem lite så blir det mjukt. Iaf jag skulle kunna tänka mig bära nyfödd i Ellaroo/antigua.
Av Clementin
Okej... Så då kanske vi lugnt kan köpa den?
Blev så orolig när alla sa att man inte kunde använda den förrens barnet var 3-6 månader osv... :-?
Användarens profilbild
Av Helena
En sak är väl att den passar allra bäst till knytningen x-omslut, alltså en knytning som man måste knyta på nytt varje gång.
I en trikåsjal kan man lite lättare ta i och ur barnet utan att behöva knyta om.
Användarens profilbild
Av Anna
Jag tycker itne det är en så mysig nyföddsjal. Det finns så många som är mer formbara att jag tycker den är för stel. När jag var på en sjalfika i göteborg för ett tag sedan var det en med en liten tjej som hade en ella roo och det gick och hon gillade den, men det är ju inte alls lika lätt att få i och ur babyn i det stumma tyget och jag tror isf. att man skall satsa på x omslut och inte w omslut 2. Sen kan man ju alltid köpa en lite längre sjal än man behöver och tvätta och torktumla den lite hårdare än rekomenderat så blir den ju mjukare iaf. Men jag skall nog också tillägga att min antigua endast är tvättad en gång och inte jätteanvänd och det är ju bara den jag har att tala om. De flesta sjalar blir ju mysigare och mysigare ju mer man använder dem.
Användarens profilbild
Av Helena
Anna skrev:Jag tycker itne det är en så mysig nyföddsjal. Det finns så många som är mer formbara att jag tycker den är för stel. När jag var på en sjalfika i göteborg för ett tag sedan var det en med en liten tjej som hade en ella roo och det gick och hon gillade den, men det är ju inte alls lika lätt att få i och ur babyn i det stumma tyget och jag tror isf. att man skall satsa på x omslut och inte w omslut 2. Sen kan man ju alltid köpa en lite längre sjal än man behöver och tvätta och torktumla den lite hårdare än rekomenderat så blir den ju mjukare iaf. Men jag skall nog också tillägga att min antigua endast är tvättad en gång och inte jätteanvänd och det är ju bara den jag har att tala om. De flesta sjalar blir ju mysigare och mysigare ju mer man använder dem.
Ja, för en nyfödd skulle jag absolut se till att tvätta sjalen två tre gånger innan användning. Ella Roon är iallafall väldigt stel i början. Vilken knytning använde hon på sjalfikan i Göteborg till bebisen?
Det finns ju en bild med Ella Roo sjalen Ysandra där x-omslut 2 är knutet (finns på www.sjalar.nu) och jag tycker inte att det ser så bra ut, just för att som du säjer att sjalen inte är så följsam. X-omslut däremot blir jätte bra med sjalen och man kan ju knyta X-omslut vaggan också. Det finns en jätte bra beskrivning på den i häftet som följer med Ella Roon.
Användarens profilbild
Av Anna
Helena skrev: Vilken knytning använde hon på sjalfikan i Göteborg till bebisen?
Hon använde x omslut 2 och då blir det ju en del bändande med benen och lite svårt att få tillräckligt hårt / att få i barnet om man knutit tillräckligt hårt. De hade inte tränat så hemskt mycket så det känndes nog säkrer med en färdigknuten sjal, men jag tror att x omslut skulle passa mycket bättre (vilket vi naturligtvis tipsade om).
Användarens profilbild
Av Suskiv
Helena skrev:En sak är väl att den passar allra bäst till knytningen x-omslut, alltså en knytning som man måste knyta på nytt varje gång.
I en trikåsjal kan man lite lättare ta i och ur barnet utan att behöva knyta om.
Jag ser ju inte det som en nackdel att behöva knyta X-omslut istället för X-omslut 2. Det kan visserligen bero på att jag använt Storkis till nyfödd (framförallt Tova) och jag iaf nästan alltid knyter om även när jag knyter X-omslut 2.
Användarens profilbild
Av Helena
Suskiv skrev: Jag ser ju inte det som en nackdel att behöva knyta X-omslut istället för X-omslut 2. Det kan visserligen bero på att jag använt Storkis till nyfödd (framförallt Tova) och jag iaf nästan alltid knyter om även när jag knyter X-omslut 2.
Ja, ett litet barn sitter ju så länge i sjalen och sover långa perioder, man kanske inte plockar i och ur det så mycket iallafall. Fast jag måste fråga, är det inte svårt att knyta x-omslut med en mycket liten bebis, man måste ju hålla i bebisen samtidigt som man knyter. Det kan ju kännas lite läskigt om man är ovan, både vid att hålla en nyfödd bebis och att knyta sjal.
Användarens profilbild
Av tinaw
är det inte svårt att knyta x-omslut med en mycket liten bebis, man måste ju hålla i bebisen samtidigt som man knyter.
Nej, inte måste man hålla i bebisen, tyget glider ingenstans.
Användarens profilbild
Av Suskiv
Helena skrev:Fast jag måste fråga, är det inte svårt att knyta x-omslut med en mycket liten bebis, man måste ju hålla i bebisen samtidigt som man knyter. Det kan ju kännas lite läskigt om man är ovan, både vid att hålla en nyfödd bebis och att knyta sjal.
Jag tycker inte det. Jag börjar med att stoppa in bebisen under smokingbältet och de ligger så pass tätt mot bebisen att det håller reda på överkroppen medans jag har en hand under rumpan. Den andra han den trär jag ena korset så att det håller upp och sen ät det bara att knyta. Svårta att föklara.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?