Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mexanemma
Hej!

Hoppas ingen tar illa vid sig nu av denna frågan, men jag måste bara fråga er om det är rekommenderat att använda ERGO NG om man är väldigt kraftig? Min svåger är kraftig och min man är inte så smal heller. När min man använder ERGOn på ryggen så når midjebältet precis runt honom men det känns som att Martha, min 2-åring, sitter väldigt bredbent och liksom får benen utstående som ett upp och nervänt T istället för att sitta bekvämt, pga att hon liksom inte har benen runt honom för han har för bred rygg. Det gör mig tveksam i att rekommendera ERGOn till min svåger som är ganska mycket kraftigare. De har en 3 mån tjej och jag hade tänkt köpa "förlängnings-bältet" som fästs i vanliga bältet och se om han vill använda ERGOn (på magen först då, och senare på ryggen). Men som sagt, det verkar så obekvämt för barnet att få benen helt utåt sidorna och inte runt ens kropp.
Vad tror ni?
F ö så använder han redan långsjal vid enstaka tillfällen och min svägerska bär mest i ringsjal.

/Emma i Mexiko
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Min man är jättestor och visst, Sanna sitter nästan klistrad mot hans rygg i ergon. Men hon verkar inte misstycka och hon sitter inte mer bredbent än när jag bär.
Användarens profilbild
Av mexanemma
Aha! Tack för svar!
Hur gammal är hon?

/Emma i Mexiko
Användarens profilbild
Av jag71
jag är stor (har förlängnigsbältet) och dem sitter bra. skrutt är ju så gammal att han kan säga till om det är obekvämt och det har han inte sagt pip om.
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Hon var väl ett halvår när han började bära henne, nu är hon snart två.
Användarens profilbild
Av mexanemma
Okej!
Kanske jag som ensam här i stan med ERGO NG har burit fel då ;-) Jag har aldrig tänkt mig att barnets ben ska vara neråt, utan jag har alltid försökt få Marthas ben åt sidan liksom när man bär utan bärhjälpmedel på ryggen och de har benen mer runt ens kropp. Men kan även en liten bebis med korta ben ha benen neråt menar ni? Har någon nåt kort på det? Jag tycker att själva ERGOns sits är så bred att det är svårt att få benen att peka åt nåt annat håll än utåt sidorna, och ibland har jag tänkt att det borde vara mer ergonomiskt med de där andra bärselarna som har två öppningar för benen nertill...

/Emma i Mexiko
Användarens profilbild
Av mexanemma
En annan tilläggsfråga eftersom jag fick min ERGO när Martha var över halvåret -
vid vilken ålder börjar man vanligtvis bära på ryggen i ERGOn, eller det beror på barnets storlek och stadighet?

/Emma i Mexiko
Användarens profilbild
Av Veronikak
Jag undrar om ni inte pratar förbi varandra. Låren på barnet ska inte hänga neråt i Ergon, barnet ska sitta, inte hänga. Men underbenen hänger ner. Om man har väldigt bred rygg jämfört med längden på barnets ben, från ena knät till andra, kan jag tänka mig att barnet behöver sitta med väldigt utspärrade lår. Som om man spände fast Ergon på en platt vägg. Men jag tror att barnet, om det blev obekvämt, skulle dra upp knäna lite och sitta mer hopkrupet grodaktigt och det är nog en bra och nyttig ställning att sitta i. Eller så blir barnet vigt och klarar att sitta i "spagat". Eller så säger det ifrån och man märker att det inte vill sitta i selen. Om det trivs är det nog ingen fara, tror jag.

Jag tror att det är mer ergonomiskt att sitta med låren tämligen horisontella än att ha hela benen hängande dinglande genom hål i selen. Det sistnämnda måste vara jobbigt för grenen, om inte annat.
Användarens profilbild
Av mexanemma
Veronikak skrev:Jag undrar om ni inte pratar förbi varandra. Låren på barnet ska inte hänga neråt i Ergon, barnet ska sitta, inte hänga. Men underbenen hänger ner. Om man har väldigt bred rygg jämfört med längden på barnets ben, från ena knät till andra, kan jag tänka mig att barnet behöver sitta med väldigt utspärrade lår. Som om man spände fast Ergon på en platt vägg. Men jag tror att barnet, om det blev obekvämt, skulle dra upp knäna lite och sitta mer hopkrupet grodaktigt och det är nog en bra och nyttig ställning att sitta i. Eller så blir barnet vigt och klarar att sitta i "spagat". Eller så säger det ifrån och man märker att det inte vill sitta i selen. Om det trivs är det nog ingen fara, tror jag.

Jag tror att det är mer ergonomiskt att sitta med låren tämligen horisontella än att ha hela benen hängande dinglande genom hål i selen. Det sistnämnda måste vara jobbigt för grenen, om inte annat.
Jag förstår vad du och ni andra menar nu!
Och det jag menade med min man är just det att det blir som "på en platt vägg" och Martha sitter typ i spagat. Men kanske hon skulle sagt till om det har varit jätte-obekvämt. Kanske jag också kan försöka ta ner hennes ben och visa att hon kan ha dem så, som ni sa från knät och neråt. Grejen nu med min svåger är att han är ännu bredare och jag ville ha lite råd om hur det blir då, och nu har jag ju fått lite tips. Tack!

Förresten, är Mei Tai något min svåger också skulle kunna prova? Finns de i flera storlekar eller en passar alla?

/Emma i Mexiko
Användarens profilbild
Av Panakeia
Du har fått många kloka synpunker!
Jag funderar på, hur platt barnet hamnar mot ryggen beror ju lite på hur hårt man spänner axelremmarna? lättar man lite på dem, bör ju barnet komma lite längre ut?
Ett större problem tycker jag är det som SQ tog upp, med att det skär in, och att vadderingen hamnar tokit...Jag sydde själv en egen "á la ergo" och förlängde helt enkelt höftbältet så det räckte fram över mina höftknölar ssom annars gjorde vedervärdigt ont. Men det skär ju fortfarande in i fläsket, liksom...njee... tacka vet jag LÅNGSJAL!!!!

men MT tycker jag också är en bra variant till tjocka, till skilland från vad nån annan skrev här ovan....meeen, smaken är ju bekant som baken..... DELAD!
så, testa en MT, det tycker jag det är värt, och se till att det är låååååånnnggaaaaa band bara, så ni kan knyta bekvämt!

själv gillar jag när avbärarbältet är brett på MT, för då får man lite sjalkännsla äver det hela, och det skär inte in på det viset....åzzå utredbara axelband
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?