Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Bettan
Jag har desvärre satt saxen i min älskade Bära Barnsjal. Vet inte riktigt varför... (jo, för att jag tyckte den var lite lång och nu är den lite kort...så är det när man inte orkar mäta ordentligt... ) Men, nu är det gjort och därför har jag ett par frågor. Jag har sytt i ett par aluminiumringar och gjort det utan vikning ca 10 cm in från ringarna. Men när jag sätter i min son och sen ska justera tyget genom att dra i svansen så glider tyget och ringarna på axelpartiet fram och sitter till sist nästan kloss mot honom. Vilket gör att han hela tiden vill luta sig fram och blir absolut jättejobbig att bära. Vilken vikning eller inte vikningsmodell kunde vara ett alternativ, eller har någon ett bud på vad som kan vara problemet?
Detta upplevde jag aldrig med min förra ringsjal (sönderklippt sen länge) eller när min Bära Barnsjal användes med knuten på ryggen.
Användarens profilbild
Av Anso
Det här fixar du, jag lovar och det har inget med själva vikningen att göra.

Börja med ringarna precis vid nyckelbenet, ev lite högre.
När du sätter i barnet i sjalen så gör du det bara halvvägs, inte hela barnets tyngd i sjalen innan du har spänt ordentligt. PLUS att innan du släpper ner barnet helt och hållet och även innan du spänner sjalen måste se till att tyget på din rygg ligger spänt HÅRT för annars kommer det att bli precis som du säger-ringarna flyttar sig neråt mot barnet.

Jag brukar ta tag i tyget bak på ryggen och dra till det och liksom dra det mot barnets rumpa ordentligt och håller kvar tyget där samtidigt som samma hand håller upp barnet. Med den andra handen så justerar jag sedan sjalen längd.

Ordningen blir alltså:
- spänn tyget på ryggen
- justera ringsjalens längd
- först därefter får barnet sätta sig med hela tyngden i sjalen

Uj, luddigt förklarat men hoppas att du fick någon hjälp. :wink:
Användarens profilbild
Av sanna73
Anso skrev:Det här fixar du, jag lovar och det har inget med själva vikningen att göra.

Börja med ringarna precis vid nyckelbenet, ev lite högre.
När du sätter i barnet i sjalen så gör du det bara halvvägs, inte hela barnets tyngd i sjalen innan du har spänt ordentligt. PLUS att innan du släpper ner barnet helt och hållet och även innan du spänner sjalen måste se till att tyget på din rygg ligger spänt HÅRT för annars kommer det att bli precis som du säger-ringarna flyttar sig neråt mot barnet.

Jag brukar ta tag i tyget bak på ryggen och dra till det och liksom dra det mot barnets rumpa ordentligt och håller kvar tyget där samtidigt som samma hand håller upp barnet. Med den andra handen så justerar jag sedan sjalen längd.

Ordningen blir alltså:
- spänn tyget på ryggen
- justera ringsjalens längd
- först därefter får barnet sätta sig med hela tyngden i sjalen

Uj, luddigt förklarat men hoppas att du fick någon hjälp. :wink:
Tack för tippset :D. Jag har problem med att ringarna nästan alltid kommer för långt ner efter att jag spänt. Skall nu pröva med att inte sätta hela sonens tyngd i sjalen medan jag spänner.
Användarens profilbild
Av Bettan
Jag ska testa imorgon. Låter som det finns hopp!
Användarens profilbild
Av Isanna
Anso du är smart! Det ska jag prova! Oftast så blir det rätt med det där lät ju som ett 100% tips!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?