- ons aug 10, 2005 10:48
Det beror på vad man vill ha...
Jag har en H-a-B, en moby och en minimundus...
H-a-B är smalare, tunnare, lite mindre stretchig - den har varit underbar till mindre bebis nu på sommaren och kommer att få stanna i min garderob som "minne"...
Mobyn är gosig och mjuk och stretchigare men har varit väldigt varm nu på sommaren. Den är vår inne-kvälls-myssjal. Dessa två tycker jag avlastar ungefär likvärdigt. Fördelen med mobyn är att den är lite bredare ca55cm (H-a-B bara ca40-45) och det är gott att kunna stoppa in fötterna på barnen och samtidigt stödja huvudet.
Så av dessa två rekomenderar jag H-aB på sommaren och moby annars.
Minimundus trikåsjal är av bättre kvalitet, helt av eko-bomull. Stretchigheten är mittemellan de andra två och den är lika tjock som mobyn. Fördelen med denna sjal är att den går att få i två bredder och två längder! Jag har en lång, bred och med den bär jag med lätthet även min nästan tvåårige son eftersom bredden gör att den avlastar superbra. Nackdelen är att den inte finns i lkia många färger... Så nu till Hösten/vintern skulle jag absolut rekomendera minimundus till barn under 1 år. (Min är till salu! då jag fick den av min man fast ju redan hade använt de andra två... och tre trikåsjalar kan bli lite mycket när jag oftast bär i vävda sjalar så att båda barnen lättare kan turas om... Bara provad och tvättad, pma ett bud om du är intresserad. Nypris 539+frakt)
Mia med Kärleksbarn fodda -0310, -0505 och -0712