Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Tänkte köpa något att bära min 6½månaders kile i men vet inte vad som skulle passa oss bäst. Svårt för andra att säga men ni kanske kan ge lite tips.

Har burit i en SINO från att han var liten, men nu känns den för svajjig, och får inte till det på ryggen. Vi är inte så sugen på vävd långsjal så därför funderar vi på MT el någon av de ergonomiska selarna. Både jag och min man är ganska korta: 1.65 samt 1.78 lång och smal/medelbyggda även om min man är betydligt mer bredaxlad än mig.

Har kollat runt lite på nätet och sett de selar/MT som nämns i rubriker och har stött på en del funderingar. Ni behöver inte svara på alla frågor bara för att kunna svara.
Är det bara den nya patapumen med knappar på midjebältet som har huvudstöd?
Ergon: Använder man verkligen bära på höften ofta? Är det bekvämt att bära på höften med ergon?
Becon: Är den bäst bara för att den är snyggast (tycker den är skitsnygg) eller är den bättre i bekvämlighet på något sätt? (eller sämre?)
Finns det någonstanns man kan prova både Ergo och Patapum och MT i Göteborgsområdet?
Hur mkt krångligare är en MT jämfört med en sele? Vill komma bort från så mkt knytande som möjligt utan att förlora alltför mkt komfort.
Är det dumt att ge sig på att sy en MT innan man använt en sådan? (Är båda duktiga på att sy)
Har ni andra synpunkter/tips?

Vår kille är som sagt snart 7 månader och det vi köper vill vi ska räcka ett tag nu. Hoppas på hjälp!
Av Aelia
Jag har både Ergo och mei tai. Älskar båda. Har provat Patapum men den var inte alls nått som passade oss. Med Ergo äår det lite bättre avlastning än med mei tai, emn om du kan sy en mei tai, så skulle jag göra det, och köpa en ergo/beco om du vill sen. Bär på höften med ergo gör jag aldrig :wink:
Användarens profilbild
Av sagogrynet
Aelia skrev:Jag har både Ergo och mei tai. Älskar båda. Har provat Patapum men den var inte alls nått som passade oss. Med Ergo äår det lite bättre avlastning än med mei tai, emn om du kan sy en mei tai, så skulle jag göra det, och köpa en ergo/beco om du vill sen. Bär på höften med ergo gör jag aldrig :wink:
:iagree:
Jag skulle precis svara nästan identiskt... :lol:

Och jag tycker absolut att du ska sy en Mei Tai! Det finns jättebra beskrivningar här, Knyttets tex. om du dessutom är van vid att sy blir det inga problem!
Av tingeling
Ja det är ju det här med att sy... Eftersom jag inte sett en MT live´känns det svårt med tanke på tygval, och hur stor man ska göra, finns ju 1000 olika mått känns det som. Risken är ju att det tar längre tid än man tänkt oxå, är i akut behov av ngt nytt att bära i då vi typ inte bär i SINOn längre så nu blir det bära utan hjälp. Men hur mkt mer knytande är det egentligen jämfört med en sele?
Användarens profilbild
Av vovvemor
Jag har patapum och mei-tai och har provat ergo, men inte beco. Vår patapum har huvudstöd och det är inte den nyaste versionen, tror dock det har funnits en ännu äldre variant än vår. På mig passar patapum bättre än ergo. :wink:

Jag tycker inte att meitaien är svår att knyta, det tar inte längre tid för mig att få upp dottern på ryggen i den än i patapumen.

Sy en meitai säger jag tummen upp till! Det finns bra beskrivningar på hur man kan gå tillväga och använder man inte något dyrt tyg så behöver inte kostnaden bli så stor heller - ingen katastrof om man inte blir nöjd med andra ord. Jag hade aldrig provat någon innan jag sydde min första (som jag iofs inte använder numera eftersom jag har sytt skönare sedan dess men den var fullt funktionsduglig).
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Jag gillar Ergon men tycker att den är lite bred, eller snarare att axelbanden sitter lite brett. Har aldrig provat någon annan sele, men har läst att Patapumen kan passa mindre storlekar bättre (har visserligen M men är "bara" 165 lång). Använder ALDRIG Ergon på höften!

Använder Ergon ofta och tycker den fungerar jättebra att bära med trots att det känns lite brett mellan axelbanden. Kan dock tänka mig att det kan var bekvämt med Patapumens löstagbara nackstöd. På Ergon sitter det ju fast. Det stör dock inte mig eftersom jag stoppar in det i fickan frampå när det inte används. Det används för övrigt kanske ofta också, så jag skulle nog tycka det kändes bökigt att ha det undanstoppat...

Hoppas du blev lite klokare?! Alla tycker säkert olika... :P
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
På tal om att sy själv - TinaW har också en beskrivning på hur man kan sy en sele/MT själv på www.baranara.se. Har inte provat den själv, men tycker beskrivningen är jättebra. Hon beskriver hur man syr en sele med lite sjalkänsla. Går ju alltid bra att variera den också och ha längre sjalaxelband istället.
Användarens profilbild
Av vovvemor
tingeling skrev:Ja det är ju det här med att sy... Eftersom jag inte sett en MT live´känns det svårt med tanke på tygval, och hur stor man ska göra, finns ju 1000 olika mått känns det som. Risken är ju att det tar längre tid än man tänkt oxå, är i akut behov av ngt nytt att bära i då vi typ inte bär i SINOn längre så nu blir det bära utan hjälp. Men hur mkt mer knytande är det egentligen jämfört med en sele?
Jag röstar också för Knyttets meitai om du ska sy en! (Jag håller med, det finns ju tusen olika varianter, men den beskrivningen och de måtten tycker jag är bra ialla fall...) Tygval är ju mycket beroende på tycke och smak. Jag är dålig på tyger, någon annan kanske kan ge konkreta tips. (Den meitai jag använder mest är sydd av Jysk-tyget Pearl.)

Exakt hur mycket mer knyta... tja, en meitai blir det ju två knutar på, en runt midjan/höften ( där det är snäpplås på sele) samt en gång när man korsat axelbanden (eller hur man nu vill knyta) över sig själv och under barnet. Selarna är mer som att ta på sig en ryggsäck liksom. :wink:
Av tingeling
Är det kanske så att det t.o.m. är lättare med MT än sele om man är två om att varva vem som bär? Tänker om det blir en massa omställningar i "knäppningsanordningen" på en sele när man byter bärare. En MT knyter man ju "bara".
Användarens profilbild
Av sacha42
Och jag har haft en patapum men den såldes ganska snabbt. Proat ergon men gillar den sådaär. Har en Beco som jag gilar bara för att den är lite mjukare och det blir nästan liknande en MT (och sjal) hellre än sele. Jätteskönt att bära i . Synd bara att maken lagt beslag på den :roll:

Har även MT som vi använder, vi använde mkt i somras parallelt med sommarsjalar, det blir inte så varmt i dem :D
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
tingeling skrev:Är det kanske så att det t.o.m. är lättare med MT än sele om man är två om att varva vem som bär? Tänker om det blir en massa omställningar i "knäppningsanordningen" på en sele när man byter bärare. En MT knyter man ju "bara".
Jag ändrar alltid om selens band ändå, så för den sakens skull gör det ingen skillnad. Jag lättar alltså på bandens längd för att få den på plats, men det är enkla justeringar eftersom spännena går att dra i.

Det som är lite krångligt med Ergon enligt mitt tycke är att komma åt spännet mellan axelremmarna när man bär på magen. Detta spänner man åt så att axelbanden ska sitta bättre på axlarna. Jag har hört många som inte tycker detta är något problem, men jag kan ha svårt för att nå ibland (har dock ledbesvär, så jag kanske inte är något bra exempel).

Det som är praktiskt med Ergon är att det är enkelt att få i och ur barnet, enkelt även att flytta över till ryggen. Har hört dem som säger att de lärt sig bära rygg med sjal med hjälp av Ergon eftersom det är så lätt och man kan vänja sig denna väg.

Skulle gärna prova en MT, den är troligen väldigt bekväm eftersom den är så lätt och tunn. Ergon är lite tjockare och har dessutom en ficka. Tror dock inte den är lättare att få på (fråntaget spännet mellan axelbanden), men det är en gissning. :D
Av ankan80
Jag ska välja mellan Patapum och en Ergo. Vad är skillnaden egentligen, förutom fickor och sånt på Ergon?
På sjalar.nu är ju Patapumen "mycket" billigare så det lutar åt den. Jag tycker den är snyggare också, inte en massa krafs.
Någon som har testat båda (lika mycket ungefär) och kan ge råd?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?