Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mexanemma
Hej!

Här är det ju knappt någon direkt kall vinter men vi har haft nollgradigt ett par dagar nu, och då har både jag och barnen använt vinterjackor.
Jag använder min ERGO NG ganska mycket fortfarande och Martha fyller två år i mars. Det jag tycker är bökigt är att använda den när vi har våra tjocka jackor på oss. Jag bär bara på ryggen men jag tycker inte riktigt att hon kommer ner i sitsen som hon ska och det känns som att hon ska ramla ur. Jag kommer ju inte nära våra kroppar på samma sätt som om vi hade tunna kläder så det känns inte så tajt. Vad tycker ni? Är det lättare att använda långsjal på vintern än ERGOn?

/Emma i Mexiko, mamma till två
Användarens profilbild
Av Nova
Du bär utanpå ytterkläderna?

Jag tycker inte att det är lättare att knyta långsjal utanpå tjocka ytterkläder, hellre Ergo i så fall.
Men ska jag bära ett barn utanpå tjocka ytterkläder tycker jag att Mei Tai är det allra enklaste att få att sitta bekvämt.
Lättast att få på plats och lättast att få att sitta tillräckligt tight.
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Håller med Nova. Jag får inte till varesig sjal el patapum med overall och jackor. Men MeiTai går lite bättre.

Allra bäst är sjal under jackan med barnet på magen, tycker jag.
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag tycker att det funkar, inte riktigt lika bekvämt som utan ytterkläder förstås men jag bär utanpå min vinterjacka och med vinterkläder på atlas.

frida, det kan faktiskt vara rätt kallt i bergen :wink:
Av Aelia
Tycker inte att det är problem alls att bära med Ergo nu, över min vinterjacka,tror att det blir jobbigare med långsjal
Användarens profilbild
Av Anso
Visst blir det lite svårt att "skaka ner " barnet, lätt att de liksom fastnar uppe på ryggtyget och inte sitter det minsta I selen. Man får ta tag högst upp på ryggtyget och sträcka selen bakåt och uppåt och "hoppa ner" barnet.

Jag tycker att det är lättare med en Mei Tai och overallbarn. :wink:
Användarens profilbild
Av mexanemma
Jo, här har t o m varit snö (som inte ligger kvar dock) på vissa ställen. Jag har hört att Sverige har haft en varm vinter hittills.
Jag trodde också att Mexiko bara var varmt året om, men det har jag förstått att det var fel. I alla fall här i norra Mexiko kan det bli rätt kallt. Tyvärr är husen väldigt dåligt tätade och har ingen isolering (pga at det är varmt mesta delen av året) så kylan går rätt in. Nätterna är kallast och man får sova med flera täcken och flera lager kläder, men det går bra :-) Det värsta är att duscha och byta om, hehe. Och stackars barn som man byter blöja på... Det finns värme-maskiner och flyttbara element som kan värma upp rätt bra dock, för de som har råd. Vi har numera chans att göra det, men vi har dem inte på jämt pga kostnaden. Man går normalt sett med både skor och jackor på sig inomhus :-)
Men jag klagar absolut inte, och det är faktiskt så att de flesta vinterdagarna med sol så går temperaturen upp till +20-25 grader även om natten är nollgradig. Och vintern är kort och varar bara typ från december till mars.
Ok, Mei Tai låter toppen som alternativ. Ska försöka få tag på en, åtminstone till nästa eventuella barn... Tack för svaren!

/Emma i Mexiko
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Ett tips annars är att när du försökt få ner barnet så gott det går i Ergon och du dragit åt axelremmar osv är att du lossar på midjebandet (dvs lossar så att det inte sitter åt - inte knäppa upp spännet men det tror jag att du förstog själv 8) ) lite samtidigt som du lutar dig aningens framåt så att barnet inte vippar över. Gör ett litet extra hopp samtidigt som du håller ut tyget i ryggdelen strax ovanför barnets ben, så kanar oftast barnet ner ytterligare lite grann så det kommer ner ordentligt i sittdelen. När du fått ner ordentligt är det bara att du drar åt midjebandet igen.

Så här brukar jag göra och då får jag dottern att sitta istort sett lika bra i ergon trots min tjocka dunjacka och hennes vinteroverall, som om jag bär henne inomhus.

(Hoppas att du försår hur jag menar, är lite svårt att beskriva i text 8) )
Användarens profilbild
Av mexanemma
Ja, det var ett bra tips! Ska testa!!
Det enda är att hon inte har overall utan vinterjacka och det är lite bökigt att få ner själva jackan innanför ERGOn och känna att hon sitter säkert och tajt däri, men jag ska prova lite alternativ. Och när min man är med så kan han lätt hjälpa till att stoppa ner hennes jacka innanför ERGOn.

/Emma i Mexiko
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
mexanemma skrev:Ja, det var ett bra tips! Ska testa!!
Det enda är att hon inte har overall utan vinterjacka och det är lite bökigt att få ner själva jackan innanför ERGOn och känna att hon sitter säkert och tajt däri, men jag ska prova lite alternativ. Och när min man är med så kan han lätt hjälpa till att stoppa ner hennes jacka innanför ERGOn.

/Emma i Mexiko
Eller annars tar man och stoppar ner jackan i byxorna - det har jag gjort ett antal gånger när hon haft byxor och jacka i stället för overall. Det ser ju inte speciellt snyggt ut, men funktion får gå före utseende (och dessutom syns ju inte så mycket när de väl är på plats). Annars kan man ju fixa en "jackhållare" av en/två bitar resår med krokodilklämmor (såna som sitter på hängslen, vanthållare etc) som man fäster i nederdelen på jackan och mellan benen.
Användarens profilbild
Av diddeldi
Frida med Mea skrev:
diddeldi skrev:jag tycker att det funkar, inte riktigt lika bekvämt som utan ytterkläder förstås men jag bär utanpå min vinterjacka och med vinterkläder på atlas.

frida, det kan faktiskt vara rätt kallt i bergen :wink:
Fast din vinterjacka är tunn och smidig, ingen tjock dunjacka precis.

Jovisst, fast jag har ändå svårt att förstå att ett land som ligger så långt söder ut kan ha nollgradigt när inte ens vi har det. Eller ok, jag har inte svårt att förstå det om jag tänker efter.
jag har skaffat ny tjockare 8)

när magnus var i mexico under vintern (typ nov-mars) så höll han på att frysa ihjäl. han fick skaffa extra element och täcken, och han är ändå varm av sig :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?