Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av milimani
Håller ju på som bäst att hitta ett bra sätt att bära min 3 månaders dotter på, har skrivit om det i ett annat inlägg. Efter tappra men ganska misslyckade försök med moby har jag blivit mer inne på en ergo, men nu fick jag höra att den kanske inte passar omman är för smal. Att det inte går att dra åt spännena.

Stämmer det? Jag är 160 cm lång och väger just nu 52 kilo.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag tror inte att du är för smal. Möjligen att axelbanden kan vara lite för långa... Om du kollar längst upp under den här rubriken (Fakta om olika sjalar/selar) finns en klistrad tråd med mått på olika selar. Drar du ihop midjebältet max på Ergon blir den kring 70 cm.

Annars verkar många tycka att Patapum sitter bättre om man är liten. På mig passar Patapumen bättre. Jag är 161 lång och väger kanske 56 kg (men rätt bred om höfterna i förhållande till resten av kroppen). Bäst är nog om du kan gå på en sjalträff och prova olika selar. Eller efterlysa någon bärsjalsambassadör i ditt område.

Annars skulle nog Mei Tai passa. Det är som ett mellanting mellan sjal och sele. Den har inga spännen utan du knyter både midjeband och axelband så där spelar storleken ingen roll.
Användarens profilbild
Av milimani
Okej. Mitt midjemått nu är nog inga problem, gravidmagen är ju lite degig... men inna jag fick barn var den 68 cm.

Har funderat just på en patapum med, men då måste väl min tjej vara 5 månader först? Nu är hon bara tre.
Användarens profilbild
Av marlene
milimani skrev:Okej. Mitt midjemått nu är nog inga problem, gravidmagen är ju lite degig... men inna jag fick barn var den 68 cm.

Har funderat just på en patapum med, men då måste väl min tjej vara 5 månader först? Nu är hon bara tre.
Det hänger mest på benen och att dom ska vara rätt stadiga, eftersom det är samma typ av sele så funkar dom från samma ålder bara benen är nog långa.
Användarens profilbild
Av milimani
Vad är nog långa ben? Tjejen är 60 cm lång. Jag tycker hon är rätt stadig i huvudet. Hon bär upp det bra när jag bär henne i famnen utan hjälpmedel, men helt stabilt är det ju inte förstås.
Användarens profilbild
Av marlene
milimani skrev:Vad är nog långa ben? Tjejen är 60 cm lång. Jag tycker hon är rätt stadig i huvudet. Hon bär upp det bra när jag bär henne i famnen utan hjälpmedel, men helt stabilt är det ju inte förstås.
Alltså hon måste kunna böja benen när hon sitter i selen, annars blir det ju inte så skönt för henne :lol:
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Åldern när man kan börja använda selarna är nog ganska lika. Patapumen är smalare i sittdelen än Ergon.

Mät runt höften, avbärarbältet ska sitta ganska långt ner för att avlasta maximalt. Vid höftbenen ungefär.
Användarens profilbild
Av milimani
Finns det ingen kort och tunn här inne som anväder ergo?
Användarens profilbild
Av milimani
När är nästa sjalträff?
Användarens profilbild
Av mian
Jag tillhör dem som var för smal för Ergon. Men det var en äldre version, det är möjligt att de är annorlunda nu. Jag kunde inte dra å axelbanden tillräckligt hårt :(

Jag är 169 och väger mellan 52-55 kilo beroende på amningsstatus :wink:
Av jojjo
Jag är 163 cm och väger 50 kg och för mig fungerar ergon perfekt! :-)
Känns inte som att det skulle vara på gränsen heller utan jag kan dra åt banden mer om det skulle behövas..
Användarens profilbild
Av Sporttjejen
jojjo skrev:Jag är 163 cm och väger 50 kg och för mig fungerar ergon perfekt! :-)
Känns inte som att det skulle vara på gränsen heller utan jag kan dra åt banden mer om det skulle behövas..
Samma här, som ogravid måste tilläggas! :lol:

Dock tyckte jag nog att Patapumen satt liiite bättre på mig än Ergon men jag tänkte att mannen kanske ville bära han med + att jag faktiskt gillar utseendet på Ergon bättre än Patapum... nu är det iaf bara jag som bär men, men...
Prova båda vetja!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?