Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mimmis
Ergo selen gick utmärkt så länge bebisen var nöjd med att sitta i grodposition, men nu är hon 1 mån och vill inte ha benen så längre. Så då är frågan: vilken sele som kan tänkas fungera...

Har nån testat BB-backpack? Eller går det bra med en mei tai? Eller vad ska man prova?
Användarens profilbild
Av April
Just sele till så små är svårt. Det finns ju Weegoo selen som fungerar för nyfödda, barnet sitter ergonomiskt riktigt. Den är rätt ok att bära med på magen när barnet inte är så tungt - sedan kan man lätt slänga bak barnet på ryggen, när det blir för tungt att bära fram.

Den har ju inte jätteavlastande remmar och inget höftbärarbälte - men den är perfekt till ryggbärande för yngre barn (man bara sätter i barnet som i en ryggsäck och tar på sig ryggsäcken :-D).

Personligen tycker jag inte att man kan ha den så länge - kanske upp tills det att barnet är 6 månader... Men jämför man med t.ex. BB sele så är den ju mycket bättre då barnet sitter rätt, samt att man kan bära på ryggen.

Tror nog man kan få tillbaka en del efter man använt den färdigt ;-) Jag vet att BabyHip säljer Weego-selen

Kram
Användarens profilbild
Av mimmis
Jag använder sjal till henne och det fungerar utmärkt men pappan är inte så intresserad av att prova sjal... så jag tänkte att en sele skulle vara nåt åt honom :roll: Men frågan är vad?

Ergon gillar han och den går ju att använda från ca 3 månaders ålder... Vi får kanske prova att lägga henne lite snett i Infant insert, som dom har på Ergos bilder.
Av Annsofi
Det finns en del alternativ till långsjal när det gäller att bära nyfödd. Vad gäller selar så är utbudet av ergonomiska och bra selar för nyfödd begränsat.

Den vi säljer är Weegon och det är en mycket mysig sele, den omsluter barnet som en liten påse och man kan bära både på magen och ryggen. Sen har den lite roliga detaljer som avtagbara haklappar osv. Selens fördel är ju att den är enkel och weegons fördel är att barnet sitter bra även på ryggen. Man kan enkelt lyfta över sele med barn i till en annan bärare vilket är en stor fördel.
Avlastningsmässigt / användningstid så är det, precis som med trikåsjalar, väldigt olika hur länge man tycker det är bekvämt. Jag bar Jonathan i den upp tills han var ca 10 månader. Minns inte exakt längre men det var strax före han började gå och det gjorde han strax före 12 månader. Jag bar dock inte honom i weego på långpromenader, längst till affären, men använde den en hel del hemma. Vi bor på 3:e våningen utan hiss och han satt tryggt och säkert i weegon när jag gick till tvättstugan och jag ville ha honom på ryggen. Han satt länge mycket bättre i weegon än i patapum när det gällde att sitta på ryggen. Däremot så är selen i sig konstruerad för nyfödda vilket gör att den är "säker" och ger mycket stöd. Det gör att man, i förhållande till patapum/ergo/sutemi, till ett äldre barn tycker att det är smidigare men någon av de selarna än att fortsätta använda weegon. Den har inget ordentligt avlastande höftbälte. Det gör att tyngden vilar på axlarna. Det är det som gör att användningstiden varierar. En del klarar av att bära länge på det sättet och andra gör det inte. Jag tror också att andrahandsvärdet håller sig bra på weegon. Selen slits inte.

Sen finns det ett par mei tai sjalar som också passar till nyfödd. Den vi säljer är Sköldpaddan från danska Slynger. Det är ett mycket prisvärt alternativ då den har lång anvädningstid och är mångsidig vad gäller bärpositioner. Den ger bra avlastning även för äldre barn samtidigt som man kan bära nyfödd i den. Sköldpaddan har ju mer likheter med en sjal då den knyts men ser lite ut som en sele och tilltalar därför också många pappor. Sköldpaddan är också himla mysig och har en stor ficka framtill för blöja m.m.

Ett tredje alternativ är ju en bärpåse eller ringsjal som också är väldigt enkelt och som också kan användas till äldre barn. Dessa brukar också tilltala pappor. Kanske inte direkt men när de väl sett dem i action ett tag och sett hur mysigt, enkelt och praktiskt det är så brukar de vinnas över ganska lätt..

När det gäller ergon så kan du ju lägga ditt barn snett uppåt så som du skriver. Ergon är en sele som är tänkt för äldre barn som kan sitta med stöd och även om man använder infant insert eller något annat som man själv konstruerar så ska man komma ihåg att det är inte selens optimala användning.

De pappor (och skeptiska mammor/far/morföräldrar) jag har intruducerat bärhjälpmedel för har varit av tron att bara selar är säkra. De har dock aldrig haft något emot att få en trikåsjal påknuten eller en ringsjal hängd över axeln och med babyn i och en stund för sig själva så har de som regel varit omvända. Det är mysigt :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?