Patapum Toddler rekommenderas inte av tillverkaren om man är kort utan då rekommenderas Patapum standard även till äldre barn då den sitter bra om man är liten/kort. När det gäller storväxta så är remmarna till patapum, dvs de som justerar axelremmarna, lite korta på Patapum därför blir den selen lite tight om man är storlek större. Detta kommer framöver att justeras men det dröjer ännu ett tag. Min man som (tyvärr) balanserar på 100 kg och är rätt bred över bringan om man säger så föredrar patapum standard/toddler eller Sutemi före Ergo. När det gäller selarna, patapum och ergo, så är det en smaksak vilken man faller för och högst individuellt om man upplever någon skillnad i komforten. Jag personligen har problem med mina höfter och tycker att höftbältet på Ergon känns skönt att bära. Jag väljer dock ändå patapum när jag ska ta en sele därför att jag i övrigt tycker att ergon är för klumpig. Jag är 168 lång och väger strax under 60 kg. Skillnaden i komforten för mig är marginell och övriga detaljer styr istället mitt val. Är man kvinna/man inom normalkurvan tror jag nog att man kan köpa via internet och välja den man faller för. Är man liten och petit eller storväxt så är det dock bra om man kan besöka en försäljare och prova både ergo, patapum och olika mei tai. Helst ska man då ha turen att kunna prova alla vid samma tillfälle och sjalträffarna är ett bra tillfälle. Där brukar det finnas lite av varje. Vill man besöka någon försäljare istället och prova i lite lugn och ro så har både
www.knyt-an.se (stockholm) och
www.mammabarn.se (alingsås) ett stort urval av olika bärsjalar/selar. Både Ergo, patapum och patapum toddler finns i deras sortiment. Att köpa begagnat har också tagits upp och jag vill också slå ett slag för det. En sele slits inte lätt ut och en second-hand sele eller demosele om man har tur att hitta en sådan är nog generellt sett ett mycket bra köp. Jag tror att det finns en liten second-hand hörna hos knyt-an också för den som besöker henne och second-hand försäljning finns också hos en del internetbutiker bland annat småknyten. Man ska också komma ihåg att man måste "gå in" sin sele när man väl fått den. Har man tur sätter man den på sig och får den perfekt direkt men vanligtvis behöver man testa lite var höftbältet ska sitta, hur tight man ska spänna den och var spännet som håller ihop axelremmarna ska placeras. Det är som joggingskor, de blir inte perfekta förrän de har avverkat ett visst antal kilometer i backen...