Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Carina
Hej

Jag är nybliven mamma till en dotter (3 veckor) som vill bli buren hela tiden (helst i liggande position, hon gillar inte alls vår Babybjörn bärsele som hon sitter upprätt i). Jag har blivit nyfiken på sjalar men funderar på vilken sjal jag skulle kunna använda.
Eftersom jag aldrig använt sjal så vill jag ha en som är enkel, tänker mig en Moby Wrap, den verkar de flesta nöjda med och den är billig (vi vet ju inte om vi kommer gilla sjal alls). Men jag är kraftigt överviktig så jag funderar på om den skulle räcka till...?
Jag har gått ner 20 kg sedan innan graviditeten men har myyycket kvar, det känns onödigt att köpa en sjal som jag sedan inte kan använda. :?
Användarens profilbild
Av Ester
Det fins ju andra trikåsjalar som är lite längre som Babybundlern.
Men om du knyter knuten på ryggen så borde Moby Wrapen ju räcka gott och väl.
Var bor du?
Har du någon sjalförsäljare i närheten som du kan prova olika längder och sorter hos.
Kolla under rubriken här inne....vad var det den hette nu igen
Användarens profilbild
Av Ester
Bärsjalshjälp - se om det finns nån sjalare nära dig!
Det bästa är ju att få känna och klämma på dem OCH att ha någon med som har testat sjal med sig. För första gångerna snurrar man lätt in sig alla meter tyg och jag blev iallafall lätt stressad och svettig :wink:
Användarens profilbild
Av Helen
Inget problem!
Jag är ingen liten kvinna heller. Drar storlek 54/56.

Vad jag förstår är du ute efter en stretchsjal.
Jag vet inte hur det är med mobyn, men Bundlern finns i lång och extra lång 5,4m. Den använde jag.
Även om du skulle vara större än mig så går den runt dig.

När det gäller vävda sjalar så använder jag längsta till X-omslut 2" och 4.6 till alla de andra, vilket gör att jag bara använder 4,6 nu för tiden (dottern är 13 månader)

Finns det ingen i närheten där du bor som har en sjal du kan prova?

Hör gärna av dig om du vill prata mer.
Lycka till

/Helen
Användarens profilbild
Av KATARINA
Elin skrev:Det fins ju andra trikåsjalar som är lite längre som Babybundlern.
Mobyn är 5,5 m medan Babun finns i 5,4 eller 5,1, så Mobyn är längre.
Av Carina
Tack för de snabba svaren. :)
Jag drar också stl 54/56 även om 56 nu börjar sitta lite lösare. :lol:

De längsta sjalar jag hittat är Minimundus 5,6 m och Moby 5,5 m.

Vad är en X-omslut-2? Tänk på att jag är nyare än nybörjare, har aldrig ens tagit i en sjal. :wink:

Jo, jag vill nog ha en elastisk sjal, de verkar lättast till en nybörjare.

Jag bor i Örebro. Har hittat en sjalmamma (i forumet för Bärsjalsträffar) som verkar bo här och har mailat henne och frågat om hon vet om några sjalträffar. Ska kolla i "Bärsjalshjälp" med.
Användarens profilbild
Av Helen
[/quote]De längsta sjalar jag hittat är Minimundus 5,6 m och Moby 5,5 m

Men du, du behöver inte ha jättelängd på de elastiska sjalarna. De töjjer sig och är flexibla på ett helt annat sätt en de vävda. Mer än 5,4 behöver du absolut inte. Det lovar jag.

Bra att du hittat någon som kan visa. Det blir enklare då.

/Helen
Av Carina
Men du, du behöver inte ha jättelängd på de elastiska sjalarna. De töjjer sig och är flexibla på ett helt annat sätt en de vävda. Mer än 5,4 behöver du absolut inte. Det lovar jag.

Bra att du hittat någon som kan visa. Det blir enklare då.

/Helen
Ok, vad bra, då räcker en Moby Wrap då. :)
Har inte hittat någon som kan visa, jag bara mejlade en sjalmamma och frågade om hon vet några träffar. Men instruktionerna är ju rätt tydligaså jag ska nog klara det ändå... hoppas jag... :)[/quote]
Användarens profilbild
Av Ester
Carina - det fungerar bra att använda instruktioner när man knyter.
Lite tips som jag var hjälpt av var:

*Knyt hårdare än du tror - oftast knyter man för löst med trikåsjalar
*Barnet ska vara ovanför din navel när du har det i sjalen, i sittand position ska barnets rumpa vara ovanför naveln.
* prova prova prova...och så där nånstans kring den 10:e gången börjar man få snits på det hela
*var beredd på att det krävs lite träning - så ge inte upp!
*om barnet protesterar när du håller på - fundera över om det är för att du spänner dig och är tyst (man brukar vara djupt koncentrerad när man börjar) rör på dig, promenera runt och prata med barnet eller sjung så rukar det funka...en spänd tyst mamma är ju lagom kul att bli buren av :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?