Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av pipari
Hej!

Jag funderar på att köpa mig en Hoppediz och har förstått att det varierar mellan olika Hoppisar när det gäller strävhet/mjukhet/tunnhet. Men är det skillnader mellan färgarna eller är det bara skillnader mellan olika "individer" (hmmm...kan man kalla en sjal en individ? :wink: :) )? Eller är det så enkelt att dom mjukaste och skönaste är dom sjalarna som har använts länge och tvättats massor med gånger?

Färgarna som jag funderar på är Costa Rica och Havanna.
Användarens profilbild
Av Karion
Jag kan inte ge något enkelt svar på din fråga men har varit i kontakt med lite olika Hoppedizar och det verkar vara "individuellt" hur mjuka/hårda sjalarna är...
Att köpa begagnad är alltså att rekommendera ELLER be sjalförsäljaren klämma på sjalen och beskriva hur tjock den är jämfört med andra.. Be denne välja den absolut tunnaste/glesaste.
Det verkar som att sjalarna helt enkelt är lite olika hårt vävda beroende på vem som gjort den, dom är ju handvävda... :hmm:

Jag har en osaka som är ett under av tunnhet och mjukhet. Den köpte jag förvisso begagnad, men den är så pass tunn och liksom glest vävd så den måste ha varit liknande redan från början...
Beställde en ny Havanna som var kortare och fick en chock. Den var som betong. Sedan vet jag folk som har havannor som beskrivs som mjuka så ... Ja.. Vet dom som haft problem med osaka också... :?

Kairon som jag har som ringsjal är mitt emellan min osaka och Havannan jag skickade tillbaka... Får man en sjal som den är den nog normal och alltså helt okej tycker jag...

Men just detta gör att jag tvekar till att köpa fler Hoppedizar nya, men det beror nog på att jag absolut inte har råd med felköp...
Hävdar ändå att jag nog tycker att den är den mest prisvärda diagonalvävda sjalen... Den är så pass mycket billigare än alla andra...

:blahblah:

Jaha, blev du klokare..?! Nähä?!?!
:roll:
Användarens profilbild
Av diddeldi
det har mer med "individ" än med färg att göra. fast jag tycker att de börjar bli jämnare i kvaliteten faktiskt. men visst kan det fortfarande vara skillnad mellan olika sjalar.
Användarens profilbild
Av pipari
Tack för svar. Det låter som att man får chansa lite och hoppas på att få en så skön och mjuk Hoppediz som möjligt!
Användarens profilbild
Av Helena
Men det där med sträva eller mjuka, det kan väl inte vävaren påverka? :shock: Beror inte det på garnet eller har jag fel?
Eller tänker vävaren, nu ska jag minsann väva en riktigt otäck sjal som omväxling.

Sen funderar jag på Ella Roo, som också är handvävda. Där har jag aldrig hört någon klaga direkt. Men det kanske är lättare att väva i tuskaft, så att det blir mer lika.
Användarens profilbild
Av Karion
Helena skrev:Men det där med sträva eller mjuka, det kan väl inte vävaren påverka? :shock: Beror inte det på garnet eller har jag fel?
Eller tänker vävaren, nu ska jag minsann väva en riktigt otäck sjal som omväxling.

Sen funderar jag på Ella Roo, som också är handvävda. Där har jag aldrig hört någon klaga direkt. Men det kanske är lättare att väva i tuskaft, så att det blir mer lika.
Antar att det var min teori du reagerade på där... :roll:
Alltså en mjuk sjal för mig är en sjal som är följsam och så.. Tunn och mjuk hänger niog ihop.. Min bebina är t ex mycket tätare och tjockare än min osaka men trådarna som den är vävd i är tunnare och själva sjalen är lenare att ta i... Men osakan är nog mjukare liksom... Sen har båda sjalarna fått sällskapa sig med sköljmedel med mest effekt på osakan...

MEN det som gör att osakan är mjukare och tunnare är alltså inte tjockleken på trådarna för dom ÄR tjockare och strävare - utan att den är glest vävd vilket gör den följsam och den känns tunn.. Det blir ju mindre mängd tyg per kvadratdecimeter liksom...
Det som jag noterat att är skillnaden mellan min osaka och kraftigare hoppedizar jag träffat är att dom andra är liksom tätare och hårdare vävda... Troligen mer slitstarka å andra sidan....

Ella Roon har jag bara träffat en och den var rätt tät och hård... Mer än min osaka :o ! Vet inte om alla Ellor är sånna ..?!?!
:roll:

Jaj, det var liksom det jag menade med det där med att det kan vara olikaeebroende på vem som vävt den, hur hårt som slagit trådarna helt enkelt! Ett maskinvävt tyg får ju samma kraft hela tiden ...

Detta är också en av hoppediz styrkor kan man tänka.. Den kan passa olika mänskor och behov beroende på vad man är ute efter, men då skulle man ju vilja köpa den i butik och prova/ta en tunn om man är ute efter det, eller en kraftigare om man gillar det...

Nåväl... :blahblah:
Användarens profilbild
Av Helena
Jag tycker att det är svårt att avgöra det där med glest och tätt vävd. Jag tycker att min Easycare är ganska tätt vävd (fast jag har svårt att avgöra sådant) iallafall är den pyttigt vävd på något vis. Men den är ju jätte mjuk.

Men man kanske måste väva glesare för att få tunnare sjalar.
Man önskar att man kunde få lite insider-information från sjalföretagen, hur de tänker.
Användarens profilbild
Av Karion
Skrev ett långt inlägg och råkade fimpa det - men det handlade väl om att det borde betyda en del BÅDE hur tätt vävd en sjal är och hur kraftiga trådar det är.... Antagligen är väl Easyn rätt tätt vävd för slitstyrka men med tunna trådar... Gåsen är ju vävd med supertunna trådar OCH gles - den är mer som gasväv... Sen kan ju trådarna vara mer eller mindre sträva eller lena...

Såhär tänker i alla fall jag när det gäller definitionerna:
LEN är när tyget är lent under händerna och inte strävt, MJUK är när sjalen är följsam och inte stel...
Tex är min bebina mycket lenare än osakan men något stelare, medan osakan är strävare men mycket mjukare... Båda är ungefär lika tjocka fast osakan är glesare och bebinan har finare trådar som är tätare vävda... (hade bebinan varit lika löst vävd som oakan hade den troligen varit både tunnare och mjukare!!)

Antar att Easyn är både len och mjuk och tunn och tät...?!?!?! :hellu:
Antar att dom jaquardvävda sjalarna är sånna som easyn också men om möjligt ännu lenare?!? :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?