Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

alltså, sino är ju helt klart en tunn trikåsjal. därför säger alla att den är sval, men ni som har provat - tycker ni att den är svalare än andra trikåsjalar?

atlas somnade i sinon, och vaknade en halvtimme senare skrikande av värme, helt genomsvettig. det brukar inte hända när jag bär honom i sjal, och han hade inte feber eller så. jag funderar på om det är så att den inte "andas" lika mycket eftersom det inte är (enbart) naturfiber i den :mitvit:

inget ont om sinon, det är en supertunn och gosig sjal. det är mest den här svalheten som alla pratar om som jag inte håller med om :roll:
Användarens profilbild
Av Anso
Ingen aning om hur varm/sval den är eftersom jag bara provat den korta stunder. Men modal är väl (?) en naturfiber (cellulosa, trä eller hur sjutton man nu ska beskriva det) vad jag vet, eller?
Användarens profilbild
Av diddeldi
Anso skrev:Ingen aning om hur varm/sval den är eftersom jag bara provat den korta stunder. Men modal är väl (?) en naturfiber (cellulosa, trä eller hur sjutton man nu ska beskriva det) vad jag vet, eller?
lika mycket som viskos :wink: . alltså, även om det är cellulosa (som iofs kommer från naturen) så är det ingen naturfiber. cellulosan måste beredas kemiskt och mekaniskt för att bilda fibrer. hittade detta när jag googlade lite:
Tillverkning av cellulosafibrer: Man använder träcellulosa som utgångsmaterial till cellulosafibrer. Oftast är det gran, men också björk eller andra lövträd och bomullsfiberrester förekommer. Materialet sönderflisas. Genom kokning i kalciumbisulfat omvandlas det till blekt sulfitcellulosa. Denna pressas sedan till stora, läskpappersliknande ark.
I cellulosan finns fullt färdiga fibermolekylekedjor, men de bildar så korta fibrer att de inte duger till garnframställning. Därför måste man ombilda molekylerna.
Sulfitcellulosan löses med hjälp av natronlut och kolsvavla till en sirapsliknande spinnlösning som kallas viskosen. Sedan pressas viskosen, spinnlösningen, genom speciella hål försedda med munstycken, dysor, ut i ett svavelsyra haltigt spinnbad där cellulosan återbildas, regenereras, till textilfiberform. Metoden kallas våtspinning. Fibrernas molekyler ligger ännu inte ordnade. De behöver sträckas för att de ska bilda hållbara fibrer. Denna sträckning är viktig i all konstfiberframställning, eftersom man då slutligt bestämmer fiberns egenskaper.
När draghållfastheten ökar, minskar dock töjbarheten.
Användarens profilbild
Av Anso
Det lät ju riktigt invecklad det där. Det känns som att jag missade en del på kemilektionerna för att förstå alla steg i tillverkningen. :hellu: :lol:
Användarens profilbild
Av April
Jag hoppas att de är svala :-D, jag har ingen aning... tunna, mjuka och gosiga i alla fall... ;-) Tror jag blir nöjd ändå - då jag gillar tunna sjalar :-)

Kram
Användarens profilbild
Av April
Du får testa igen... så att vi vet att Atlas inte bara drömde något eller liknande :-D Var precis och kände på min ena - tycker den verkar sval i alla fall... på minner ju om T-shirts.

Kram
Användarens profilbild
Av Helena
Atlas kanske är känslig för olika material, han kanske trivs bäst i bomull då.
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag ska prova igen :wink: . men det kan ju vara så att man förutsätter att den är sval för att den är så tunn, men det måste ju inte nödvändigtvis vara så. det var därför jag undrade om andra som har den faktiskt upplever den som sval eller inte.
Användarens profilbild
Av Bina
Har du tvättat den? Vissa tyger tycker jag kan vara "svettbenägna" före de är tvättade.

På frågan om jag upplevde den sval kan jag inte svara, knöt bara upp Leah en gång och sedan hade hon den till mys innan den flyttade vidare.
Användarens profilbild
Av Helena
Kan det inte vara så också att en trikåsjal smiter åt mer än en vävd sjal, och då blir det liksom automatiskt svettigare på ett annat vis.
Användarens profilbild
Av Karion
Tror nog inte att det här med hur sval en sjal är beror så mycket på hur tunn den är, snarare hur glest vävd/stickad den är...?!
Ja åsså materialet förstås...

Alltså: enligt min teori skulle en kraftig men gles sjal vara svalare än en tät och tunn... :roll:
Men eftersom trikåsjalar som regel är täta så borde ju en tunn åtminstone vara svalare än andra, men kanske inte "sval" egentligen..?!?! :hmm:
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Jag har ju inte såå många att jämföra mellan, men jag tycker då att Sinon är klart svalare än Huggen, som ju också ska vara sval. I den kunde jag absolut inte ha långärmat under, men det kan jag nu!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?