Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av katta82
Jag är helt ny på det här med sjalar, men har nu funderat på att skaffa en till min son. Han är snart 11 månader gammal, väger ca 9 kg och är 73 cm lång. Sen har han svag rygg och nacke, så han måste ha en sjal som stödjer huvudet. Har tittat på både långsjalar, kortsjalar, ringsjalar och bärpåsar, men har svårt att bestämma mig. Vilken tror ni ger bäst stöd för huvudet? Sen vill man ju kunna använda den en längre tid också. Kommer mest att använda den till och från bilen, så först tänkte jag inte långsjal då. Men den kanske är lättare att knyta så att den ger stöd för huvudet på ett större barn. Vad säger ni?
Användarens profilbild
Av Ester
långsjal ger ju bäst stöd för huvudet, men det behöver ju inte vara det längsta långsjalen.
Jag har en 4,1 och den kan jag ha med smokingbältet över magen och kryssad över ryggen, redo för att knyta in ett barn i omslutet x på magen, och då släpar inte sjalen i backen. :D
Perfekt för till och från bilen. När man inte har barnet i kan man ju ändå knyta ihop den lite så att ändarna inte är ivägen för gas och broms pedalen det kan ju bli lite smått livsfarligt med 4 meter sjal runt benen när man kör bil :roll:

hoppas du fattar vad jag skriver...det bästa vore om du kom hit så kunde jag visa..

Sen finns det ju selar med mer stöd för huvudet även för lite äldre barn, som Ergo eller Sutemi det går ju också smidigare att få på..

men de är ju inte lika snygga som sjalar förstås :wink:
Av katta82
Har varit inne lite på en ergo, men är ändå sugen på en sjal. Att man ska ha så svårt att bestämma sig. :roll:
Användarens profilbild
Av Ester
men det är ju då man skaffar sig en av varje! :D

kom ihåg att andrahandsvärdet är rätt så bra för både sjalar och selar :roll:

klart du ska ha en ERGO...

och en sjal!

shopping :twisted: har talat :wink:
Av Marielle med Runa
En lång vävd sjal ger bra stöd mot barnets nacke och huvud, iallafall om man knyter på magen. Vill du bära mer på ryggen hade jag nog mer siktat in mig på en bärsele med nackskydd som Sutemi eller Ergo.
Användarens profilbild
Av annamedsamuel
En lång sjal kommer du ju kunna använda en lång tid framöver och är ofta det som avlastar bäst, jämfört med ex. Ergon. Men det blir ju svårare att få till huvudstöd om du skulle bära honom på ryggen med en sjal, men man kan ju knyta om huvudet med något annat tygstycke om barnet sitter på ryggen och fästa det i tyget som går över dina axlar, om du förstår vad jag menar? Men tror du att din son finner sig att ha tyg över huvudet som stöd i vaket tillstånd, eller han kanske måste för att må bra? Många små barn tycker inte om det mer än när det sover.
/Anna
Användarens profilbild
Av Helen
En lång bärsjal ( lagom längd för dig) ger den största flexibiliteten.

När jag vet att dottern kommer att somna så lägger jag henne lite längre ner på sjalstyget innan jag skickar upp henne på ryggen. Då har hon stödet i nacken direkt. Vill jag sedan så kan jag dra upp det lite på huvudet utan att behöva trixa med knytningen.
En bärsjal som är 70 bred ( Hoppediz, Storken med flera) har tillräcklig bredd för attt man ska kunna knyta så man får nackstöd och rumpstöd samtidigt.

Sedan kompleterar långsjalar och selar varandra. Ska du "bara" ha en så sattsa på en sjal

/Helen

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?