Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Malinda
Jag är helt ny på det här med sjalar. Min bäbis kommer vilken dag som helst nu. Jag vill använda sjalen inne för att få händerna fria till storasyster, bära bäbisen kortare sträckor ute samt i trappan (bor 2 tr upp utan hiss) Har kommit fram till att det nog är en elastist jag ska ha. Baby bundler har fått så bra omdömme på flera håll och de som har ultimate baby wrap verkar nöjda med den. Ju enklare att använda dessto bättre. Speciellt för min man som har gillat baby björns bärsele bättre än vad jag har gjort. Vilken ska jag välja? Någon helt annan sjal?
Av gocka
Så här resonerade jag.
Jag trodde att jag skulle vilja bära i sjal, men ville testa utan att köpa något jättedyrt. Jag köpte en Moby Wrap och trivs bra med den. Den kostade 390 kr och är nog ganska llikvärdig med Baby bundlern. Min Malin är snart två månader och jag tycker nu att det börjar bli dags för en vävd sjal. Malin är en stark liten tjej och trikåsjalen känns lite "instabil" när hon är riktigt i gasen. Sover hon bara så är den supermysig att bära henne i, men hon blir ju också mer och mer vaken ju mer tiden går.

Händerna helt fria, tror jag inte att jag kommer att ha förrän jag kna knyta upp Malin på ryggen och det skulle jag ALDRIG göra med trikåsjal. Det går säkert, men jag skulle aldrig våga!

Ang. Ultimate baby wrap så undrar jag lite över varför inte den lösningen finns med vävd sjal. Funderar på att sy en själv och testa.

Mitt råd är att försöka hitta någon som kanske bor i närheten eller så och testa, någon sjal. Det kan ju hända att du tycker det verkar bättre att köpa en vävd sjal dirket och då har du ju sparat några kronor :)
Användarens profilbild
Av Helena
Hej!
Jag hade en babybundler till Miles när han var liten och tyckte att den var bra, men jag tycker att trikåsjalarna har en rätt kort användningstid, och då kan man ju lika gärna köpa den billigaste eller kanske sy en själv.

Jag tyckte att jag fick händerna fria med babybundlern, iallafall när Miles sov i den, för då stoppade jag in hans huvud och då kunde jag diska och laga mat och göra vad som helst, som jag absolut inte kunde göra när jag hade en babybjörn som jag hade till min stora pojke.

Jag diskade faktiskt extra mycket, för att min man skulle se att det visst varit värt pengarna att köpa den där babybundlern.
Senast redigerad av Helena den ons okt 13, 2004 07:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Helena
Hej!
Fast det som är bra med trikåsjalarna är väl att de är svalare än vävda sjalar och man är ju så svettig när man precis fått barn, så då kanske man inte vill gå omkring med en jätte varm vävd sjal hela dagarna (om man inte har det kallt i huset förstås).
Användarens profilbild
Av Amatea
Håller med Helena där; åtminstone jag var jättevarm och svettig i flera månader efter förlossningen. Jag blev varm med min Baby Bundler så jag hade väl dött i en vävd sjal ;-)

Jag funderar på om det är någon skillnad i elasticitet mellan de två(BaBu och UBW) för jag upplever inte att BaBun är sådär jätteelastisk. Nu har jag aldrig provat nåt annat heller men jag har hört flera prata om att man med en elastisk sjal bara kan ta i och ur bebisen; att det elastiska tyget möjliggör detta. Jag måste alltid knyta upp min sjal för att få ur Felicia och därav upplever jag den också ganska fast = tror på ganska lång användningstid.

Fast vilken sjal du ska välja vet jag inte tyvärr. Tror någon sa att BaBun verkade ha lite mer kvalite´i tyget men jag har som sagt inte testat själv.
Användarens profilbild
Av Anna
Det beror ju på vad man tar för vävd sjal. En storkis är nog varmare än en babybundler, men en amazonas antigua eller Ella Roo är sjalare än Baby bundlern. Vill man ha en svalare trikåsjal så kan man skaffa en Hug-a-bub men de är ju lite dyrare också.
Av stisan
Jag har just hört mig för på stellaris ang. skillnad i tygkvalitet mellan Ultimate Baby Wrap och Moby Wrap och fick till svar att UBW har tunnare och mer elastiskt tyg. Detta för att det ska vara enklare att knyta och enklare att ta i och ur barnet. Så, isåfall måste ju UBW'n vara betydligt mer elastisk än Baby Bundlern!?
Apropå de tunnare vävda sjalarna (EllaRoo & Amazonas Antigua) - skulle ni rekommendera dom från nyfödd? Eller är det tjockare vävd eller någon elastisk som lämpar sig bäst då?
Användarens profilbild
Av Anna
Jag skulle nog inte vilja ha en Amazonas antigua eller Ella roo som förstasjal även om det går. Jag tror nog en elastisk eller en tjockare vävd (inte för att den är tjock, men för att de är lige elastiska och följsamma) typ storchenviege är mysigare till nyfödd.
Användarens profilbild
Av Mammeli
Jag kan nog ganska snart svara på frågan om det funkar med vävd sjal till nyfödd. Jag är inne på Bf+1 idag och har både en Ella-Roo och en lånad BabyBundler vilka jag verkligen ser fram emot att få testa!

Jag återkommer (snart hoppas jag :D )!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?