Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av MiaE
Hallå på er alla!
Jag skulle bli jätteglad om ni skulle kunna hjälpa mig att välja sjal. Känner mig helt vilsekommen i denna djungel. Det är nämligen så att vi väntar vårt andra barn, och när h*n föds kommer storebror fortfarande att vara liten, ca 12 månader. Därför känner jag att vi fortfarande behöver vagn till honom. Jag har därför funderat på att bära bebisen i sjal istället för att satsa på en svinigt dyr syskonvagn som ändå inte tar sig fram som man vill. Men vilken ska jag välja?
Här är mina önskemål:
*Lätt att använda.
*Bekväm.
*Sval.
*Billig.
*Kunna bära långa stunder (älskar långpromenader).

Finns säkert mer jag vill att den "ska vara", men kommer inte på nu.
Har ni något förslag?
Användarens profilbild
Av Ester
när är bebisen beräknad?
mitt i sommaren eller till hösten?

grattis förresten :D
Användarens profilbild
Av April
Jag tycker att du ska satsa på en trikåsjal. De är de mysigaste sjalarna att börja med. Det finns lite olika märken, t.ex.:

BabyBundler
MobyWrap
Hug A Bub
Pikku Ruu

Om du trots allt funderar på syskonvagn, så måste jag få tipsa om denna:

Bild

http://www.philandteds.com/

Lin här på sidan har en sådan, och är du intresserad, kan hon säkert hjälpa dig... Finns en tråd om vagnen under OT, tråden heter: Mer vagnsprat.... syskonvagn?

Lycka till!
Kram
Användarens profilbild
Av MiaE
Bebisen är beräknad i början av december...

Tilläggas kan ju att jag är fruktansvärt varm av mig... :wink:
Användarens profilbild
Av Ester
Ska du få bebis till hösten så skulle jag rekommendera babybundlern som jag gillar klart bäst av trikåsjalarna. Den är mysigast och avlastar suveränt bra.

Är det en sommarbebis så kanske nån av de andra är svalare, då de är lite mindre tyg och har avsmalnande ändar.
Användarens profilbild
Av Anna
Nja, jag är lite osäker på om en trikåsjal är det rätta. Normalt är det alltid mitt nyfödd råd, men jag har sålt flera storchenwiege till sådana med nyisar också och det funkar bra. Kanske en vävd sjal skulle vara bra så kan du välja om du vill bära Storebror eller nya bebisen. Han är ju så liten att det kan gå bra att variera. Billig... allt är ju relativt jag tycker inte storkarna är så farligt dyra med tanke på kvalitet, användningstid mm men vill ni lägga ut mindre pengar än på en Storchemwiege didy eller liknande så kanske en Hoppediz? Om du väljer vävd sjal så ta en diagonalvävd. Jag skulle inte vilja ha en stum sjal till helt nyfödd om man får välja.
Användarens profilbild
Av MiaE
Diagonalvävda sjalar, vilka är det? Och prislapp?
Användarens profilbild
Av Tiz
De diagonalvävda sjalarna är väl: Easycare, Storchenwiege, Hoppediz och Didymos.

Hoppedizen är den billigaste av dem, min 4,6 meters gick på ca 620:- inkl frakt.. Jag har en som jag bär min 6 månaderskille i. Väljer du en vävd sjal kan du ju bära både bäbisen och ettåringen i den, inte samtidigt kanske men.. ;) Dessutom kan man använda en vävd sjal längre än en trikåsjal. Fast det värsta med det här sjalandet är att man inte ska tänka sådär ekonomiskt för man vill alltid ha en sjal till. Det finns alltid något litet behov man måste fylla ;) Så till slut står man där med en hel hög iallafall....
Användarens profilbild
Av MiaE
Hur länge kan man bära i en sjal?
Användarens profilbild
Av Tiz
Tja...jag har burit min 3-åring på ryggen...
Användarens profilbild
Av Anna
diagonalvävda sjalar är storchenwiege, didymos, eacy care, hoppediz och babylonia. De är lite mer giv i än stumma sjalar som är vävda på "vanligt" sätt ex. Amazonas Antigua och Ella roo. Trikåsjalar är jättemysiga till små, men kan vara lite ostadiga till en ettåring så vill du bara ha en sjal och ändå kunna bära båda så rekomenderar jag en vävd. Men å andra sidan så borde första sonen nu vara ganska liten så varför inte köpa en trikåsjal nu så kan du bära honom med och så byt ut eller skaffa en till när behovet uppstår. Trikåsjalar finns från 390kr, diagonalvävda från ca 600 för en ganska lång sjal.
Användarens profilbild
Av MiaE
Jag menar hur långt per gång - en timme? två timmar?

Jag är ganska stor själv... drar runt strl 50... hur lång sjal behövs då?
Användarens profilbild
Av Kristina
MiaE skrev:Jag menar hur långt per gång - en timme? två timmar?
Jag bar Alma massor på långpromenader förra året, minst 1½ timme/promenad, dessutom bar (och bär) jag ju henne istället för att använda vagn, så när jag var på stan och shoppade och så blev det lätt 3-4 timmar i sjal utan problem. Sjal avlastar ju så fantastiskt så det känns inte att man bär egentligen, det är mer som att man väger något kilo extra, det enda jag kan känna av ibland om jag burit mycket och länge är fötterna eftersom jag inte har världens bästa skor.. :roll:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?