- fre mar 10, 2006 08:26
Hej!
Det är jag som har sålt sjalen till Lena och håller på med den. (Vi fick tyvärr maginfluensa här både jag och min man, så jag har inte kommit så mycket längre, men nu har jag kommit igång igen, så du vet Lena).
Jag tycker det är konstigt att det verkar variera så pass mycket på Storchenwiege. Vi sitter ju inte och mäter alla vi säljer, men de ska ju vara förtvättade och anses hålla väldigt höga kvalitetskrav enligt Storchenwiege själva, så de kanske skulle börja kolla även längden. Det här svaret fick jag i alla fall angående längd och mätning från vår distributör i norden (det här gäller då en 4,6 m sjal):
"Alla Storchenwiege-sjalar borde vara ca 4,6 m som otvättade och nya. När
de tvättas kan de krympa ca 3% trots att de är sanforiserade, dvs.
förkrympta och även förtvättade i hett vatten. Bomull är ett
naturmaterial och olika sjalar kan därför ha små längdskillnader. Att
mäta en sjal kan ge olika resultat beroende på hur det görs, om den
breds ut på golvet i jämförelse med att den mäts som tygförsäljare gör,
längs med kanten.
När sjalen används efter tvätt töjer den vanligtvis ut något igen. Om
den formas, dvs. dras lätt som fuktig (som man brukar göra med byxor),
inverkar det även på längden."
Mina egna funderingar:
Om man räknar rent matematiskt, så bör alla längder mellan 4,55 m och 4,65 m godkännas som 4,6 m. 3% av 4,6 m är 14 cm, så en nytvättad sjal bör då kunna vara 4,46 m lång. När man har använt den ett tag bör den dock töja ut sig till 4,6 m igen antar jag. Jag minns att jag också reagerade på att min Ulli drog ihop sig i början när jag hade tvättat den. Men det gick över när den hade varit med ett tag. Nu mätte jag den Ulli 4,6 m som jag hade kvar hemma i lager, och den var 4,47 m (otvättad) med snibbar som var 25 cm långa. Jag tror att snibbarna ska vara 20 cm långa, och att de helt enkelt har skurit dem för långt. Hade snibbarna varit 20 cm istället hade, sjalen varit 4,57 cm hel längd.
Så mitt råd är också att reklamera den, för det är bra om det kommer fram att de inte håller måttet, så de kan rätta till det i så fall.
Hälsningar
Ingrid
Mamma till Anton 030117, Filip 060331 & Isabella 110209
http://www.babydesign.se - se reklam i högerkanten
http://www.aldoriababy.com