Tamara skrev:Tack för svar! Inte var dag man träffar på sin namne!:D
Nej, jag har faktiskt bara träffat två stycken tidigare!!!
Tamara skrev:Sen lillkillen växte ur trikåsjalen har sjalandet inte varit helt perfekt. Skaffade mig en tunn hoppe, men eftersom det inte funkade bytte jag till mig den tjocka varianten. Det blev bättre , men inte perfekt. Det är så himla mycket tyg!!!Blir på nåt sätt helt överväldigad över allt tyg man ska dra i. Den är så trög att dra i på nåt sätt.Kanske flätning skulle funka. Vad innebär det???? Tycker också det är lättast med smokingbältet innanför, men lillkillen vill oftast komma upp när vi åker tunnelbana så då vore det perfekt om någon av de andra knytningarna funkade...
Fabriksnya sjalar är rätt tuffa. De är liksom styvare så då känns de breda och otympliga och innan man får in schvungen med knytningen känns en sjal rätt lång. För nu tycker jag inte att mina sjalar är så långa. Men de är ju faktiskt nästan sex meter!
Ett måste är att tvätta och gärna stryka eller mangla sjalen, men det är kanske redan gjort? Sedan finns det mer (obskyra) tips som att bädda med sjalen och sova på den och fläta den. Allt detta i syfte att göra den mer medgörlig. Lättböjd, följsam, mjuk, len - jag vet inte hur man ska beskriva det.
När man flätar gör man en löpögla i ena änden och sedan drar man igenom lite sjal genom den till en ny ögla och drar en ny ögla genom den osv. Jättelätt men svårt att förklara. Kanske någon som läser detta kan länka till bra beskrivning? Fanns någon på youtube, men hittar inte den. Jag tycker det är lättast (och snyggast) med varianten där man börjar i ena änden, det finns en variant där man börjar på mitten.
Gå på sjalträff!!!
H/04

V/08
* Zara Candy * Indio Hibiscus * Wellen Granat * Ergo NG Svart/Cranberry *
________________________ tygblöjor