Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Dafe
Hej! Jag har börjat spana åt Pikku Ruu att ha som komplement till min svarta Moby som säkert kommer bli väldigt varm i sommar. Har kännt på en kompis rosa Pikku Ruu i 100% bomull och den var ju tunn och skön.

Kommer antagligen beställa på nätet och vissa av de färger jag spanar på är i 50% bomull och 50% modal. VAD exakt är modal? Vad gör det för "känslan" av tyget? Blir sjalen mer svettig eller kanske rent av svalare? Tunnare/tjockare? Mer/mindre elastisk? Mer/mindre noppig? Blekning? Nån som har eller har haft en sjal i det materialet som vill berätta? Vad hade ni valt?

Ifall jag inte svarar snart är det för att jag (förhoppningsvis) fått bebis - är fem dagar över tiden idag... *suck* Behöver tröstshoppa. :roll:
Användarens profilbild
Av annikar
Har tyvärr ingen aning om modal...
Men jag har en knallröd pikku ruu (enbart bomull) som nu är utlånad. Och den var väldigt tunn, och blev tyvärr svajig redan när Samuel vägde ca 7kg.

Maila www.sjalar.nu och fråga!
Användarens profilbild
Av Anso
Jag är väl ingen expert men jag har hjälpt LOOMA att visa trikåsjalen SINO vid ett tillfälle och även den är gjord med modal blandat med bomull.
Modal är tydligen en träfiber som gör att tyget blir lite stadigare och det i sin tur gör att man kan göra sjalen lite tunnare och smalare (och då lite svalare) om man vill men den är fortfarande stadig och avlastar bra. Tyget känns som mjuk bomull tycker jag i alla fall (Sinon, men det gäller väl även för Pikku Ruu kan jag tro).
Användarens profilbild
Av mian
Anso skrev:Jag är väl ingen expert men jag har hjälpt LOOMA att visa trikåsjalen SINO vid ett tillfälle och även den är gjord med modal blandat med bomull.
Modal är tydligen en träfiber som gör att tyget blir lite stadigare och det i sin tur gör att man kan göra sjalen lite tunnare och smalare (och då lite svalare) om man vill men den är fortfarande stadig och avlastar bra. Tyget känns som mjuk bomull tycker jag i alla fall (Sinon, men det gäller väl även för Pikku Ruu kan jag tro).
Dum fråga egentligen eftersom jag utgår från att Looma gör hållbara sjalar, men träfiber låter som att det skulle kunna lösas upp efter många tvättar?
Användarens profilbild
Av Anso
Klipp ifrån www.sjalar.nu och deras beskrivning av SINO:
"SINO är tillverkad av ett trikåtyg som består av 50% bomull och 50% modal (modal är tillverkad av träcellulosa). "

Jag kan nog tro att tyget är hållbart men jag tyckte också att det lät skumt i början men man vänjer sig.
Bäst är nog att maila till LOOMA och fråga för att få ett korrekt svar.
:wink:
Användarens profilbild
Av linafelicia
Anso skrev:Jag är väl ingen expert men jag har hjälpt LOOMA att visa trikåsjalen SINO vid ett tillfälle och även den är gjord med modal blandat med bomull.
Modal är precis som Anso skriver en fiber gjord från träcellulosa och det kanske kan låta lite knasigt men det är det samma som viskos är gjort av. Cellulosan löses upp i kemikialier och pressas sen ut genom små spinnmunstycken (på samma sätt som syntetfibrer görs) till långa fibrer som man sen gör garn att väva av. Denna typ av fibrer kallas regenatfibrer.
Modal har ungefär samma egenskaper som viskos så det borde göra tyget svalare.
Det är allt min stackars mammalediga amningströga hjärna kan komma på just nu....
Användarens profilbild
Av Helena
Men kan man då lika gärna köpa en pikku-ru med modal istället för en Sino och komma billigare undan och få ungefär samma produkt?
Användarens profilbild
Av Ester
Men Helena - vad ska du nu ha en trikåsjal till :roll: :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?