- fre aug 15, 2008 20:04
Nu är en vävd långsjal införskaffad och testad utomhus. Det blev en easycare. Vi prövane några olika knytningar, sonen verkade inte föredra någon speciell men jag fastnade för den som här kallas dubbelt kryss. Jag testade att gå en länge tur med sonen i sjalen. Sonen var nöjd hela tiden men efter en halvtimme fick jag lite ont i midjan. Jag stannade och knöt om sjalen lite lägre över höfterna och fick till det lite bättre, det känns som att det kommer att fungera bla om vi får lite mer träning. Tillslut somade sonen; hoppas att det var för att det var mysigt och inte av tristess.
I stort är jag mycket nöjd. Det var lättare att komma igång än jag hade trott. Närheten till sonen är ju maximal, större en med selen, detta trodde jag inte var möjligt då selen är jättemysig också.
Men jag har några funderingar:
Selen är ju väldigt smidig att spänna om medans man bär, jag menar, är sonen vaken får han sitta lösare och peka och fara runt med huvudet, men om han somnar så kan jag da åt så han sitter tight mot min kropp. Kan man göra samma sak med sjal, finns det någon lättjusterad knytning?
Hur gör ni om det regnar. I selen så sitter sonen med egna regnkläder så att bara selen blir blöt, men i sjalen fungerar det ju inte det. Jag antar att man kan ha stora poncholiknande saker, men hur bra är det efter nån timmes regn?
Till sist, hur får ni med er annan packning, typ fika, blöjor mm. Ryggsäcken sitter inte optimalt över sjalen, och hur gör man om man bär på ryggen.
Nu ska jag testa hur det fungerar med sjal vid innomhuspyssel. Någon som kan tipsa om en skön höftknytning.