Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Svanen
Många på detta forum talar sig varma för långsjal, jag blir nyfiken. Jag har en son på 11mån som jag bär i en sele (Ergo). Selen används dagligen, jag är mycket nöjd med den. Finns det någon anledning för mig att skaffa en långsjal också, jag har förstått att det finns de som har båda delarna.

Har ni några synpunkter?
Senast redigerad av Svanen den fre aug 08, 2008 15:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av naggie
Jag gillar vår ergo men om jag ska bära en längre stund väljer jag alla gånger en sjal. När knyttekniken sitter så finns det inget bärdon som överträffar långsjal tycker jag. Du kanske kan gå på en sjalträff och prova en sjal och se vad du tycker.
Av Lenaskeå
Ska jag bära länge väljer jag sele, Angelpack & manduca är favoriterna.. Min son tycker bättre om sele än sjal, i sjalen blir han fort kinkig & börjar skruva på sig.

Avlastningen tycker jag nog är bättre i sele, den är svalare oxå nu på sommaren. När sonen är sjuk & jag bär honom inne blir d en långsjal som tas fram, den är mysigare.

Du måste nog skaffa en långsjal & prova, man tror inte att det är så skönt & mysigt som det faktiskt är!! :D
Användarens profilbild
Av Alven
Alltså, jag brukar säga såhär: Inget slår avlastningen när man bär i en perfekt knuten sjal, men en sele är betydligt skönare än en taskigt knuten sjal... om det är nån hjälp :wink:

Jag brukar nog ge rådet att om man har ett äldre barn som inte så vant att bli buret är sele bäst, men om man sjalat från början är långsjal mycket svårslaget. Min "bebis" på två år lägger sig helt platt på min rygg när jag ska knyta, så det är superlätt. Henne bar jag på ryggen i sjal sedan hon var 2 månader. Storebror bar jag mest på magen, och han ålade nåt väldigt när jag skulle knyta på ryggen att jag ofta föedrog sele (tills han hade blivit stor att jag kunde säga åt honom att ligga still ;) )
Av doc
Jag tycker att sjalen är mysigare än selen. Med en tunn sjal blir det inte jättevarmt heller. Jag har både sele (manduca) och långsjal och jag trivs bättre med sjalen. (Mannen föredrar selen) Manducan har en bred avlastningsband och det är kanske jag som inte använder det rätt men ibland får jag ont i nedre delen av min rygg om jag bär i Manducan. Med sjal har det aldrig varit sånt.
Så vi kom överens att mannen bär i Manduca och jag i långsjalen.
Av Tifflan
Jag började bära i Tricotti och gick sedan över till Becosele. Köpte en vävd sjal just för att det ser så mysigt ut och alla här inne pratar så gott om dem.

Sålde den efter ca en vecka, för himmel och pannkaka :whut: vilket pylt det var med fem meter tyg att linda in sig i när man är van att bara klicka ihop selen.

Det finns ju även http://www.easyhug.se/ som man inte knyter, men den avlastar väl inte lika bra heller.

Vill du ändå prova så köp en begagnad, jag gjorde det och sålde den för samma pris när jag var "klar" med den.
Användarens profilbild
Av Svanen
Tifflan,
Nog klokt för mig att testa lite först, en ny kostar ju en hel del... var hittar man begagnade sjalar, är det blocket som gäller?

Jag har använt en LOOMA, Sino när sonen var mindre. Jättemysigt då, men nu är han för stor och tung för den.

Jag får inte Ergon att fungera innomhus när jag pysslar runt, skulle vilja ha honom på höften men det blir varken skönt för honom eller mig.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Lättast är nog att du går på en sjalträff och får testa lite olika sjalar och knytningar. Kanske någon är vänlig och lånar ut en sjal så du kan testa mer hemma om det är något för er :)

Jag bär i både sjal och sele. Tycker sjalen är mysigast, men gillar att bära i selen också speciellt när det är blött och slaskigt ute :)
Användarens profilbild
Av Svanen
Nu är en vävd långsjal införskaffad och testad utomhus. Det blev en easycare. Vi prövane några olika knytningar, sonen verkade inte föredra någon speciell men jag fastnade för den som här kallas dubbelt kryss. Jag testade att gå en länge tur med sonen i sjalen. Sonen var nöjd hela tiden men efter en halvtimme fick jag lite ont i midjan. Jag stannade och knöt om sjalen lite lägre över höfterna och fick till det lite bättre, det känns som att det kommer att fungera bla om vi får lite mer träning. Tillslut somade sonen; hoppas att det var för att det var mysigt och inte av tristess.

I stort är jag mycket nöjd. Det var lättare att komma igång än jag hade trott. Närheten till sonen är ju maximal, större en med selen, detta trodde jag inte var möjligt då selen är jättemysig också.

Men jag har några funderingar:
Selen är ju väldigt smidig att spänna om medans man bär, jag menar, är sonen vaken får han sitta lösare och peka och fara runt med huvudet, men om han somnar så kan jag da åt så han sitter tight mot min kropp. Kan man göra samma sak med sjal, finns det någon lättjusterad knytning?

Hur gör ni om det regnar. I selen så sitter sonen med egna regnkläder så att bara selen blir blöt, men i sjalen fungerar det ju inte det. Jag antar att man kan ha stora poncholiknande saker, men hur bra är det efter nån timmes regn?

Till sist, hur får ni med er annan packning, typ fika, blöjor mm. Ryggsäcken sitter inte optimalt över sjalen, och hur gör man om man bär på ryggen.

Nu ska jag testa hur det fungerar med sjal vid innomhuspyssel. Någon som kan tipsa om en skön höftknytning.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?