Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Krabatmamma
Jag är ny på forumet och hoppas att det här är rätt ställe att ställa min fråga...

Axel, strax sex månader och kring 70 cm lång har hittills trivts bra i vår Hug-a-bub. Jag har bara förstått mig på mage-mot-mage, och ännu så har jag hellre honom så att han kan svänga sig inåt än i buddhaposition. Men nu har han blivit så lång och stadig i kroppen att jag funderar på något sätt att få honom på ryggen och höften. Av och an dras jag med ryggproblem och har därför trivts bra med vår långa sjal som belastar jämnt över stora delar av ryggen. Sonen är ett riktigt kvicksilver så att tro att han skulle hållas stilla på ryggen/soffan/något bord (ifall det är så man knyter en långsjal, vad vet jag, hug-a-bubben är för smal för ryggbärande heter det ju) medan mamma knyter, det är nog en utopi.

Jag vill alltså ha ett snabbt sätt att få upp grabben på ryggen/höften, som ändå är ergonomiskt också längre stunder. Är det en ringsjal, en pouch eller en ergo/patapum som är fiffigast? Eller funkar en lång vävd sjal i kombination med ett kvicksilverbarn och en fumlig mamma? Och kan någon på ett begripligt sätt förklara skillnaden mellan den gamla och den nya ergon? Jag vill gärna att det jag investerar i funkar ett bra tag. Det var många frågor på en gång, märker jag, men jag är så nyfiken...
Användarens profilbild
Av mica
Ryggsäck som tex tibetan tycker jag går rätt snabbt att knyta.

Har för mig att här finns en annan Ålands-mamma. Du kanske kunde träffa henne och testa.
Användarens profilbild
Av Elin G
mica skrev: Har för mig att här finns en annan Ålands-mamma. Du kanske kunde träffa henne och testa.
Fast Åbo ligger ju i Finland och inte på Åland... :wink:
Av ansve9
Ergo är super! :D Jag skulle tro att det funkar att knyta på ryggen om du svingar upp honom över axeln (hoppas/tror att det nu finns bilder i galleriet) och sedan snabbt knyter en vanlig knut över dina bröst. Då sitter ungen fast och kan inte komma någonstans, medan du knyter resten över axlar och midja. I många delar av världen är det ju så man bär sina barn, med bara en knut över bröstet, så han sitter nog säkert.
Lycka till! :)
Av ansve9
Ergo är super! :D Jag skulle tro att det funkar att knyta på ryggen om du svingar upp honom över axeln (hoppas/tror att det nu finns bilder i galleriet) och sedan snabbt knyter en vanlig knut över dina bröst. Då sitter ungen fast och kan inte komma någonstans, medan du knyter resten över axlar och midja. I många delar av världen är det ju så man bär sina barn, med bara en knut över bröstet, så han sitter nog säkert.
Lycka till! :)
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
En ergo är snabb och enkel och ergonomisk och funkar ett bra tag... alltså även till - eller ännu bättre till - större barn. Vet inte skillnaden mellan nya och gamla ergon så där kan jag inte hjälpa dig.

Jag har en gammal ergo som jag köpte när mitt andra barn var lite mer än 1,5 år (inför semester). Jag hade inte haft sjal innan så det var ett verkligt lyft att testa ergon.

Men till min 7-månaders föredrar jag sjal alla gånger. Jag är inte någon tålmodig person och ändå tycker jag sjalandet är ganska enkelt när man väl lärt sig. Särskilt att knyta upp på ryggen. Det är inte svårare än ergon iaf.

Ringsjal skulle jag inte välja som enda bärmedel, särskilt inte om du har ryggproblem, inte heller pouch/påse. Men däremot som komplement till snabbärande.

Ett trevligt alternativ är ju också abc-selar eller MeiTai-selar. Lite mellanting mellan sjal och ergo... fast kanske inte så avlastande som något av dem. Men snabbt och enkelt iaf.

Hummm, jag har nog inte hjälp till så mycket. Bara bidragit till förvirringen är jag rädd. :roll: Det bästa är nog om du har möjlighet att testa själv, och klämma och fundera, innan du bestämmer dig :wink:
Användarens profilbild
Av Tiz
Ergo eller Patapum är ju snabbt och enkelt när man har vilda bäbisar ;) Jag sätter på midjebältet och har ryggplattan mot min ena sida. Jag sätter sedan ner Ville på min höft, tar tag i axelbanden och föser ner honom i selen. Sedan tar jag på mig ena axelbandet och föser/humpar, bak honom till ryggen. På med andra axelbandet och vips så sitter han som en prins. Går på tre röda.
Användarens profilbild
Av mica
Elin G skrev:Fast Åbo ligger ju i Finland och inte på Åland... :wink:
ooops! :duh:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?