Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mörten
Jag är helt ny på detta med sjal - bebisen har inte ens kommit än - men är säker på att jag vill bära mitt barn i sjal, om det fungerar. Provade en vävd långsjal härom dagen, tror det var en hoppediz, och det var stabilt och avlastande och bra på alla sätt och vis. Eller nästan alla sätt och vis - nu kommer min fråga:
finns det något viktigt syfte med att sjalen är så bred?
Tror den var ca 70 cm bred och jag tyckte att det var svårt att få till det så att sjalen inte täckte hela överarmarna och hindrade rörelsefriheten. Vad är alltså syftet med bredden och kan man kapa den utan att det gör något? Kan man kapa ändarna men behålla bredden på mitten?
Av Ponyo
Du kanske ska prova en MeiTai också? Eller en Sino (trikåsjal)?
Jag tyckte också att en Hoppe har alldeles på tok för mycket tyg, och gillade vår Sino betydligt bättre. Ingrid på Babydesign (se länk till höger) har gjort en egen smalare sjal som hon säljer. Kanske vore något för dig?

Nu har jag köpt en Rebozo istället för en hoppe, och även om den är bred den med så känns det som det är betydligt mindre tyg eftersom den är så tunn och lätt. Så det kan bero på själva sjalen med.
Användarens profilbild
Av Foxan
mörten skrev:Jag är helt ny på detta med sjal - bebisen har inte ens kommit än - men är säker på att jag vill bära mitt barn i sjal, om det fungerar. Provade en vävd långsjal härom dagen, tror det var en hoppediz, och det var stabilt och avlastande och bra på alla sätt och vis. Eller nästan alla sätt och vis - nu kommer min fråga:
finns det något viktigt syfte med att sjalen är så bred?
Tror den var ca 70 cm bred och jag tyckte att det var svårt att få till det så att sjalen inte täckte hela överarmarna och hindrade rörelsefriheten. Vad är alltså syftet med bredden och kan man kapa den utan att det gör något? Kan man kapa ändarna men behålla bredden på mitten?
Bredden är viktig när man bär stora och tunga barn. Det kan kännas som lite för mycket tyg när man bär nyfödda i en lång vävd sjal. Men man kommer att upskatta det väldigt mycket lite senare.
När man knyter Hoppe eller andra långa vävda, man brukar dra upp kanterna som hänger över axlarna, tex så här:
Bild
Bild

Hoppedizar kommer i olika längder. Om den som du provade var för lång för dig, det finns säkert i mindre storlekar: 2.5 (Hoppediz); 3.2 (inte Hoppediz, men Didymos); 3.7 (Didymos); 4.2 (Didymos, EasyCare); 4.6 - 5.4 (Hoppe, Storschenwiege, EasyCare & Didymos).

Och till sist - Hoppediz har avsmalnande ändar, som jag personligen tycker är suerbekväma att knyta. Andra sjalar, tex. EasyCare har raka ändar, och jag trivs mindre med såna.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Precis som de andra skriver är bredden nödvändig när man ska bära ett stort barn - en ryggsäcksknytning skulle jag ex. aldrig få till med en 50cm smal sjal, den skulle inte räcka nog långt upp på ryggen på barnet...

Sen finns det ju också en vävd sjal som är smal, just med tanke på att det inte ska bli så väldigt mycket tyg när man bär små bäbisar! Tänker på Babydesigns Eco-Wrap, som verkar ha samma mått och skärning som trikåsjalarna, men är tillvekrad av diagonalvävt tyg!
Kanske en sån skulle vara något för dig? :D
Användarens profilbild
Av Foxan
CrazyMagpie skrev:
Sen finns det ju också en vävd sjal som är smal, just med tanke på att det inte ska bli så väldigt mycket tyg när man bär små bäbisar! Tänker på Babydesigns Eco-Wrap, som verkar ha samma mått och skärning som trikåsjalarna, men är tillvekrad av diagonalvävt tyg!
Kanske en sån skulle vara något för dig? :D
:iagree:
Eller Gås (Calin Bleu Gauze).
Användarens profilbild
Av mörten
tackar tackar :D
Nu är jag klokare och ska inte ta fram någon sax... Det är väl också att jag har svårt att tänka att bebisen inte alltid kommer vara pytteliten och vilja vara på ryggen :oops: (det är tom svårt att tänka sig att jag kommer ha ett eget litet knyte snart :roll: :D )
Användarens profilbild
Av glis
Jag innstämmer, jag tycker tom att de fem cm som skiljer Hoppediz från Didymos gör skillnad. Och min kis väger bara nio kilo än så länge!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?