Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Frugan
En liten fråga...eller kanske lite hjälp.

Om du får följande frågor vad skulle DU då isf svara?

"Varför sjal & inte BabyBjörn sele?"

"Varför ergo/beco/manduco (etc) och inte BabyBjörn?"

Behöver lite bra argument inför dessa frågor. Har själv inte testat något direkt.
Men inför mitt nya jobb så skulle jag behöva lite bra argument.
De som jobbar där idag är inte så insatta och tycker att BabyBjörn är det bästa/lättaste alternativet.

;)
Användarens profilbild
Av diddeldi
framförallt för att det är så mycket bekvämare :D brukar jag svara. och man kan ju bära mycket längre också. jämför med en vandringsryggsäck med avbärarbälte.
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag brukar svara att jag tycker det är bekvämare med sjalen eller selen om jag har den på mig. Sen har den fler möjligheter att bära på olika sätt. Säger också att vi bar Tova som liten i babybjörn men att vi gillar sjalarna bättre.
Användarens profilbild
Av bani
Framför allt tycker jag att en BB är oerhört oekonomisk! Möjligen om man köper en i andra hand då, men tänk att betala 1000 kronor för en BB Active som du bara kan använda i fem månader om du har så tjocka barn som jag har... :shock:
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
"Varför sjal & inte BabyBjörn sele?"

"Varför ergo/beco/manduco (etc) och inte BabyBjörn?"
Svaren blir typ desamma på båda frågorna för min del... 8)

Först och främst bekvämare, helt klart bekvämare för mig + att jag upplever att barnet sitter mycket bättre.
Mer variation iom de olika knytningarna, rygg/höft/mage (+ att en sjal även kan funka som filt, solksydd, halsduk osv lite beroende på vilken längd det är)
MYCKET längre användningstid vilket både är bra och ekonomiskt!
Snyggare - helt klart! (inte förringa det estetiska... :wink: )
Passar alla storlekar/kropstyper (gäller sjal iaf, selarna kan vara lite kinkigare)
... och sen är det ju så mycket mysigare! :heart:

Sen så tror jag ju att det ligger en hel del i de teorier om att det är bättre för en bäbis att sitta i en sjal än en BabyBjörn sele rent ergonomiskt sett, men iom att jag själv inte är någon expert på spädbarns fysiska utveckling så brukar jag ligga lågt med sånna fakta - tycker att min egen upplevelse av sjal/ergonomisk sele vs. BabyBjörn sele räcker långt! (jo, jag försökte bära min dotter i en när hon var pyttis... måttligt poppis :? )
Användarens profilbild
Av telistant
Å om man bär ett lite äldre barn ,om man orkar, som fått lite längd på benen så dunkar de i dina ben hela tiden där de hänger rakt ner, det slipper man med grodan i sjalen :D
Användarens profilbild
Av karro54
Min dotter har höftledsluxation och ortopeden rekommenderade oss att använda sjal eller sele eftersom babybjörn belastar barnets bäcken felaktigt och låter höfterna "dingla fritt". I bl a Tyskland så behandlas barn med höftledsluxation med sjal istället för skena...
Användarens profilbild
Av Häjk
Jag använde babybjörn när dom stora barnen var små. Och kunde bara bära dom i max en kvart, sen gjorde min rygg såå ont. Och barnen hade vuxit ur babybjörnen vid ett års ålder ca. Tyvärr talades det inte om att bära i sjal då, vilket jag kan "sörja" nu. För nu är valet för mig utan tvekan att bära i sjal! Jag kan bära länge utan att få ont, det finns större utbud av sjalar vilket gör det lättare att hitta modell och färg som man trivs med. :D
Användarens profilbild
Av zero.sara
Håller med alla föregående talare :)

Angående att Babybjörnen har ett sådant grepp är det väl att det är ett välkänt märke och finns i nästan alla affärer medan sjalarna kan vara lite svårare att hitta om man inte anstränger sig lite själv. Vet tex själv endast en fysisk butik i Örebro som säljer sjal medan det finns Babybjörn på Coop. Babybjörnen har också väldigt mycket reklam och syns mycket i föräldratidningar... Men en babybjörn kan vara inkörsport för bärandet :)
Jodå jag har en ärvd ligger men jag har inte burit J i den :wink:
Användarens profilbild
Av zingo
Har en som jag burit alla i men I bara allra först !
Det var krångligt med skenan! Å sen blev det tungt ganska fort, hon vägde ju 4 kg renan från start.
. Men I vill bli buren så vad göra ?
Sy egen långsjal!!! :vågen: SUVERÄNT!!!!

Wrath of the Infinite is a major expansion in Path[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?