- ons maj 14, 2008 11:13
thanisa skrev:jag tror det viktigaste måste stå med i alla fall. brukaren har typ inget ansvar i usa. typ man behöver inte fatta själv att kaffet är varmt utan det måste stå varning för det på kaffekoppendiddeldi skrev:Jo, jag förstår att de har andra regler än vad vi har. Frågan är hur mycket som måste stå på sjalen/selen som varningar. Räcker det med att skriva så som angelpack har gjort eller måste allt som finns i det medföljande pappret stå med? Att ha med allt skulle bli en stor varningslapp som jag tror riskerar att tas bort då den förfular intrycket. En liten lapp tillsammans med tvättråden tror jag har störst sannolikhet att få sitta kvar. Vad behöver tillverkaren göra för att de ska anses ha varnat ordentligt? Vad har brukaren för ansvar? Har man en varningslapp där det står att man ska läsa de medföljande varningarna räcker det eller måsta alla saker man kan varna för stå med på själva sjalen/selen?thanisa skrev:Jag är inte medveten om att jag har sett en varningstext på en sjal. Skulle de ha en så hade jag velat att den satt tillsammans med tvättråden på en liten lapp. Vet att jag läst i häftet som medföljer och där känns det okej om det står. Ska dock erkänna att jag inte utför noggrann koll av hela tyget innan jag knyter upp barnen i en sjal. Inte så att man går igenom hela alltet och letar efter fel. Men då de används ganska ofta så håller man ju ändå en hel del koll och skulle jag vara osäker på en sjal så hade jag inte använt det till att bära med.i usa måste man egentligen ha varningstexter på produkterna, det räcker inte att ha en medföljande instruktion (eftersom den oftast tappas bort). det diskuteras om det ska vara en helt fastsydd lapp, kanske på sjaländen, eller om det ska vara en lapp på samma ställe som tvättråden, bara fastsydd i en sida. fast det blir ju en ganska stor lapp för att få plats med alla varningar.