Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här samlar vi artiklar om "att bära" och om www.sjalbarn.se

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sanna81
#9474509
Den här nyheten hittade jag nyss i min facktidning :D Det känns väl som att det inte borde behöva vara en nyhet i och för sig, men bättre sent än aldrig att ta till sig kunskap. Vet någon hur det ser ut på andra kliniker runt om i landet? 2009 lånades det i alla fall inte ut några sjalar på "vanliga" bb i Uppsala, även om man sysslar med känguruvård på neonatalen, och många bebisar låg i plastbaljor.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/20 ... -och-barn/
Användarens profilbild
Av Zilver
#9474514
Det var mycket plastbaljor på Östra när jag födde V 2014. Plascher och personal uppmuntrade hudkontakt men ingen nämnde bärsjal.
Användarens profilbild
Av zink
#9474517
:app:

Undrar om Skellefteå hakat på? Får fråga de som varit in nu nyligen.

De har ju haft vad det nu heter, "roomin" kanske, att partnern får stanna kvar också. Sedan 15-20 år tror jag.

Och det som var bra då var ju att han förvisso lades i plastbaljan men de kom sedan in och ställde ihop våra sängar, fixade till mellanrummet med en ihoprullad filt och bäddade så att han kunde ligga där :loving:
Av Flygmusen
#9474523
Låter bra. Förra gången informerade de i alla fall om att bärsjalar är bra och var mycket för närhet och så.
Användarens profilbild
Av Deviant
#9474527
zink skrev::app:

Undrar om Skellefteå hakat på? Får fråga de som varit in nu nyligen.
Jag var ju där i december och då fanns inga bärsjalar dock plastbaljor. Personalen verkade inte heller ha kunskap/erfarenhet av bärsjalar men var väldigt intresserade av hur och i vad jag bar mitt barn. Någon nämnde faktiskt att "det där borde vi ju ha att låna ut!". :)
Användarens profilbild
Av Teusa
#9474532
Vilken bra grej!! :tumup:

Zilver skrev:Det var mycket plastbaljor på Östra när jag födde V 2014. Plascher och personal uppmuntrade hudkontakt men ingen nämnde bärsjal.
Jag födde på Östra 2012. Fick kommentarer från en nybliven mamma och en annan mormor om att jag höll Lillskrutt hud mot hud. Dom tyckte det var jättekonstigt... (Lillskrutt är mitt första sjalbarnet, sjalen var med till BB men jag vågade inte prova.)
Av Mery
#9474538
Zilver skrev:Det var mycket plastbaljor på Östra när jag födde V 2014. Plascher och personal uppmuntrade hudkontakt men ingen nämnde bärsjal.
Ungefär så var det i Södertälje 2015 också, på BB alltså. När vi var på en föreläsning om amning demonstrerade barnmorskan en trikåsjal, men det var inget någon nämnde på BB sedan.
zink skrev::app:

Undrar om Skellefteå hakat på? Får fråga de som varit in nu nyligen.

De har ju haft vad det nu heter, "roomin" kanske, att partnern får stanna kvar också. Sedan 15-20 år tror jag.

Och det som var bra då var ju att han förvisso lades i plastbaljan men de kom sedan in och ställde ihop våra sängar, fixade till mellanrummet med en ihoprullad filt och bäddade så att han kunde ligga där :loving:
"Familjerum" kallades det i Södertälje. De hade bara några stycken men nu bygger de om och då ska det bli standard att alla erbjuds det. Även här ställde de ihop våra sängar och fixade till mellanrummet med en ihoprullad filt :) Ingen lade E i plastbaljan men barnmorskan som tog hand om oss efter födseln klädde på henne kläder (vilket ju försvårade hud-mot-hud) men vi tog av kläderna lite senare.
Av lovemejja
#9474551
Jag födde i Borås 2010 och 2015.
Däremellan har mycket ändrats. 2010 klädde barnmorskan på henne ganska snart och pappan fick stanna över natt om det fanns plats. Bärsjal fanns ingen info om.
Nu 2015 klädde man inte bebisen innan strax före vi skulle från förlossningen och vi låg hud mot hud hela tiden. Och man blev erbjuden att prova bärsjal och få hjälp med sjalen. Alla rum på BB var numer "ensamrum" och pappan kunde stanna kvar hela vistelsen om man önskade.
Användarens profilbild
Av Ebboba
#9474719
Spec-BB på Östra hade sjalar till utlåning 2011. På neonatal på Östra fanns väldigt mycket info om köngurumetoden i dec 2015. Inte bara i foldrar, utan på roll-ups och stora affischer. Två skyltdockor med en slags sjaltröja fanns också.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?