Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Funderar du på vilka tillbehö du ska ha till ditt bärverktyg? Titta in här.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
#634313
Jag har på allvar börjat fundera på en bärjacka. Eftersom kvalitén och detaljer inte verkar motsvara priserna på de befintliga jackorna, har jag insett att jag måste sy en egen om jag ska bli nöjd med den, även om jag inte direkt kommer att spara så mycket pengar... :?

Jag skulle gärna vilja höra vad ni är nöjda med och vad ni skulle vilja ändra på på era bärjackor, små som stora detaljer! :D
Användarens profilbild
Av melon
#634981
Och just det, jag glömde ju tacka mammahappy så mycket för närtitten på din Suses i måndags!



Är det verkligen ingen som vill lämna lite kommentarer? :roll:
Användarens profilbild
Av zmurfan
#635155
Är det hemmaknåpade eller köpta märkes du är på jakt efter?

Jag kan då bara svara för suse-jackan som jag har (numera utlånad till cinnamon) och jag tycker den är helt suverän. Fast jag vet att många har klagat på dragkedjor och korta ärmar på den. Det problemen har inte jag haft.

Jag har även en poncho som vanja77 sytt. Den var också jättebra att ha. Speciellt när det var vår/sommar och lite kyligare.

Är det såna kommentarer du vill ha eller vad söker du för kommentarer?
Användarens profilbild
Av mammahappy
#635224
Å vad skoj att bli "omnämnd"
Jadu jag är väl ganska så nöjd med min suses kinderkoat faktist.
Men visst ärmarna hade väl kunnat vara något lite längre. Men tycker den är smidig då man kan bära både på magen och ryggen med den.
Men hmm några speciella detaljer som man är extra nöjd med eller som man skulle ändra på? :hmm: hmm jadu det vet jag inte vad jag ska svara på.
Jag har i alla fall inte testat någon annan bärjacka.
Vad som är bra är i alla fall att den är 3 jackor i en. På våren , sommaren eller hösten när det inte blåser så mycket så är fleecen kanon. Blir ju som en extra tröja över oss bara. Å är det lite halvvarmt ute men blåser väldigt mycket. Ja då tar man vindjackan som då skyddar bra mot blåsten. Å sen på vintern så fäster man ihop dem och har den som vinterjacka.

Ja just det nu kom jag på en sak som kunde varit bättre. Jackan kunde varit något lite längre. För bär man ett lite större barn så vill fötterna gärna titta ut från jackan.
Användarens profilbild
Av Alven
#635240
Jag är nöjd med min Suse's, nu när jag fått en ny dragmoj till blixtlåset. Den jag hade innan hoppade av hela, hela tiden (för att använda Davids ord).

Visst, den hade gärna fått vara snyggare. Varför kan ingen göra en SNYGG bärjacka? Den känns lite... billig, ungefär som en reklamjacka i kvalitén. Och lite fler färger, är det nån färg kag INTE gillar så är det ljusblått... :cry:

Men armlängden är helt OK, och funktionen också! Skulle ha gillat någon bra innefick bara till plånboken...
Användarens profilbild
Av melon
#636311
Tack för svaren!

zmurfan: Jag menar nog lite allmänna kommentarer om det man tycker ska finnas/inte finnas på en bärjacka. Hemmasnickrad eller bortaköpt spelar ingen roll :wink:

mammahappy: :D Men hur lång är suses då? Mätt från axeln och ner till kanten?
Håller med dig om att 3 i 1-tanken är bra, har tänkt att göra nåt liknande själv. Men hur funkar det med panelen och luvan, är det fleece i dem också, som är borttagbar?

Alven: Håller med dig, det finns inte precis gott om snygga bärjackor 8) Det är lite därför jag ska göra en egen.
Men ljusblått? Finns suses i ljusblått, trodde de fanns i svart bara? *missat nåt*

:D
Av eamane
#636553
Jag har oxå funderat på att göra en egen bärjacka men har inte kommit så långt än. Eller jag köpte en stor bit tyg... Nu har jag dock funderat på om jag ska sy den i olika tyglager som går att dela på för att just kunna använda den under olika temperaturer. Måste nog fundera ett tag och rita lite innan jag börjar rita mönster... Kanske även kolla en och annan "köpe-jacka" med...
Funderade just på det där hur lång den ska vara, och hur man gör halsringningen till båda bra och det ska ju funka bära på rygg med! Många detaljer kvar att komma på...
Hur långt i idéerna har du kommit melon?
Användarens profilbild
Av Cinnamon
#636596
melon skrev:Men hur funkar det med panelen och luvan, är det fleece i dem också, som är borttagbar?
Man får med tre paneler till Suse's jackan. En i fleece, en i vindtyg och en i vindtyg och fleece ihopsytt.
Användarens profilbild
Av amöba
#636666
Jag har en MaM, den smalare varianten med bredare panel. Jag tycker att den har varit väldigt bra. Det är busenkelt att flytta panelen från magbärarläge till ryggbärarläge. Panelen har en hög bra kant så jag har inte behövt använda huvan för att K skulle sitta skyddad. Jackan funkar dessutom bra för en lång person som jag.

På minussidan hamnar att jackan är lite kall för vinterbruk. Jag har haft en vindfleece under när det varit som kallast och då funkar det ju inte att bära på ryggen. När man bär på ryggen kan öppningen bli lite väl stor så att det drar på barnet. Om man har någon som hjälper en att knäppa igen så är det inga problem, men det är svårlöst på egen hand.
Användarens profilbild
Av Alven
#636749
melon skrev:Alven: Håller med dig, det finns inte precis gott om snygga bärjackor 8) Det är lite därför jag ska göra en egen.
Men ljusblått? Finns suses i ljusblått, trodde de fanns i svart bara? *missat nåt*

:D
Fleecen är ljusblå...
Användarens profilbild
Av frida
#636850
Jag gillar min Susies! Lite fult är puckeln på ryggen som blir om man har barnets huva uppvikt i fickan (nån som fattar?) Blir plattare om den kan hänga. Men känns som petitess. Har använt den mest ofodrad utan fleecen och med kläder efter väder på mig och barn. Tycker inte den är så ful men jag är å andra sidan van att gå runt i firmajackan :lol:
Användarens profilbild
Av melon
#639671
Tack igen för svaren!

Ni ger mig många bra tankar, som att man kanske skulle göra en panel som man kan ha både på rygg och mage för att slippa puckelryggen? :lol:

eamane: Jo, jag är väl mest på planeringsstadiet jag också. Håller just nu på med en munkjacka med passande bärpanel och testar lite idéer på den... Har kollat runt lite på material och kommit fram till att bara dragkedjorna skulle gå på en smärre förmögenhet, så jag börjar förstå varför de är så dyra att köpa... :?
Av eamane
#639761
Ja jag har tittat på sambons fleecejacka och min jacka och funderat på panel fram men nån sorts invikt ficka på ryggen istället. Även haft mina funderingar på kardborre men det är inget jag gillar egentligen... Men dragkedjor blir dyra när man ska ha några stycken och i lite längder... Och sen är det det där med tyget oxå, fleece är mjukt och skönt men det kanske inte räcker? Eller ska man sy två? En i tunn fleece och en lite tjockare som man kan kombinera på vintern? Besvärligt blir det :)
Av Nathalie
#640481
Melon, har du fullt i din inkorg? Försökt skicka ett pm till dig, men hamnar bara i utkorgen.
Användarens profilbild
Av mammahappy
#640485
Nathalie skrev:Melon, har du fullt i din inkorg? Försökt skicka ett pm till dig, men hamnar bara i utkorgen.
Meddelandet ligger i utkorgen tills hon har läst pm:et. Då hamnar det i "skickat".

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?